מבחר מצומצם בניסוח חופשי של הזכויות העיקריות מתוך האמנה. |
מהו בית ספר דמוקרטי? מדוע הוא נותן פתרון טוב לבעיות של מערכת החינוך הקיימת? מהו חינוך דמוקרטי? מהם יתרונותיו? |
איך לומדים בבית ספר דמוקרטי? יתרונות שיטות הלימוד הדמוקרטיות לעומת האחרות. איך ילדים בוחרים בגילים שונים? האם צריך לדעת דברים בסיסיים כדי לבחור? האם יש תכנים או מיומנויות שאי אפשר לוותר עליהם? |
על התפקידים החדשים של המבוגרים (הורים ומורים) בחינוך הדמוקרטי, מערכת היחסים בין ההורים והמורים וההתמודדות במשפחה במשפחה. |
על הקשיים של מערכת החינוך הקיימת ופתרונות מוצעים. |
אוסף של פסקי דין, העוסק בנושאים כמו: זכותם של ההורים לקבוע את חינוך ילדיהם ולהתגונן מפני מקרים של אטימות מצד המערכת, כבוד האדם ועוד.. |
על ראיית העולם של הילדים, מול זאת של המבוגרים |
"קטן הוא אדם, הוא בן אדם, הוא איש - גם אם איש קטן בממדיו. ואיש, גם אם איש קטן, זכאי בכל זכויותיו של איש גדול".- הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה ניסתה לצקת תוכן לדברים אלו. לגישת חברי הועדה, בהתאם לאמנה לזכויות הילד, ילדים אינם עוד יצורים בלתי נראים וחברי משפחה וקהילה פסיביים, אלא בני אדם ואזרחים המשתתפים בחיי המשפחה והקהילה. הנראות והאקטיביות אמורות לאפשר קיומו של דיאלוג בין ילדים למבוגרים, להעצים ילדים ולהכין אותם לקראת שיתופם כאזרחים שווי ערך בחברה. המאמר מספק נימוקים בעד הענקת זכויות לילדים, מתוך התפיסה כי הקניית זכויות לילדים משפיעה על כלל החברה בהווה ובעתיד. הוא מציין כי שינוי חוקי במעמד הילד והילדה בחברה ובמשפחה מצריך מערכת ציבורית של הסברה, שכנוע, הפנמה והטמעה, וכרוך בתהליך ארוך וממושך, אולם מדובר בתהליך שיוביל בסופו של דבר, לתפיסת הועדה, לשינוי חשוב ומכריע, בעל השפעות כלל מערכתיות משמעותיות. |
לילדים קטנים יש חלומות גדולים. ככל שהם גדלים - החלומות קטנים, השאיפות מצטמצמות, היאוש וההשלמה גוברים. איך לחנך ילדים להאמין בכוחם, להתמודד עם כל מכשול ומגבלה? |
התנסויותיו של מורה בבית הספר הדמוקרטי בחדרה. |
מאמר העוסק בתפקיד המנהל בבית הספר הרגיל לעומת בית הספר הדמוקרטי. הוא בוחן שני נושאים מרכזיים: 1. מנהיגות היא ויתור על החירות: על הסתירה המהותית בין אדם אוטנטי ואוטונומי לבין אדם שצריך מנהיג. 2. היכולת של אדם אחד, מוכשר ככל שיהיה ומאציל סמכויות ככל שיהיה, למלא את דרישות תפקיד המנהל. |
על הקמת בית הספר הדמוקרטי בכפר סבא. דוגמא יפה לשיתוף פעולה של הרשות המקומית עם רצון התושבים. |
נכתב על ידי חברה בקבוצת ההקמה של שוהם, בעקבות ביקור בבית הספר שלנו. |
רוב בתי-הספר שמים דגש על הישגיו השכליים של התלמיד ומזניחים את התפתחותו הרגשית. מומחה לחינוך: "מחקרים מוכיחים שאינטליגנציה רגשית יכולה לנבא הצלחה בקריירה טוב יותר מאשר מנת המשכל". |