מאמר זה נכתב על ידי ראש המרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת בן גוריון המאמר מתאר ומסביר את המהפך העובר על מערכת החינוך שלנו ומתאר את מערכת הדיבור הכפול שנוצרה בה: מדברים על מערכת בעלת מושגים וערכים מתקדמים, אך בפועל ממשיכים לקיים מערכת מיושנת בלעדיהם. |
דני לסרי מתאר בספרו "חינוך בביצת הפתעה" ניסוי פשוט שערך: הוא ביקש מאדם מבוגר להתיישב ולצייר ליד ילדה שציירה גם כן, ובכל פעם שהיא שואלת מה דעתו על הציור שלה, לומר לה שהציור אינו יפה... |
כתבה מתוך עתון הסתדרות המורים בישראל: פרופ' דוד חן, מומחה להוראת המדעים, מבית-הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב, מבקר בחריפות את החלטת השלטונות להחיל רפורמה בחינוך ברוח שיטת הסטנדרטים האמריקנית, וטוען כי היא מתעלמת מהשונות בין התלמידים ומההשפעה המכרעת של התורשה על היכולות המנטליות. |
מערכת החינוך בישראל, בדומה לשאר השירותים הציבוריים במדינה, נדרשת
ליצור התאמה מחדש בין דפוסי הארגון שלה ופעילותה לבין מגמות שינוי
מהותיות בתחום החברתי ובתחום המוסדי. מדינת ישראל מתהווה כחברה
פלורליסטית, בה קבוצות שונות מבקשות לממש מאוויים ייחודיים בהתאם
לתפיסות עולם וסגנונות חיים נבדלים. לתהליך זה נלווית התחזקותה של
כלכלת שירותים מעורבת, שבה הפרט נדרש לגשר על מגבלות התקצוב הציבורי
על-ידי מימון פרטי גדל, ופנייה אל ספקים חלופיים היכן שנדרש (או מתאפשר). מחקר זה בוחן שלושה צירים עיקריים להבניה המחודשת של מערכות חינוך מקומיות: דה-רגולציה, דמוקרטיזציה ואחריות ציבורית מוגברת. |
מתוך פאנל בנושא מתוך הכנס "למי שייך החינוך בישראל - למדינה או לכלל אזרחיה?", מטעם מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות, שהתקיים ב-11/06/2002. |
אבא של "בולי", תלמידת כיתה א', הסובלת אלימות בבית הספר ובהסעות, קורא להורים להוציא את ילדיהם מבית הסוהר שנגזר עליהם מכוח החוק, לחנך אותם בעצמם, ולקוות שיחול שינוי במדיניותה של מערכת ההכחשה הלאומית . |
מה הקשר בין תוכנית הלימודים ובין רצח נשים בישראל? איך מעצבת תוכנית הלימודים את הדור הבא? |
מאמר מתוך אתר "מקום": ישנן סיבות רבות לכך שקשה למערכת החינוך להשתנות, יותר ממערכות אחרות. אחרי שנבין אותן, נשאל: מה אפשר לעשות כדי לעזור למערכת להשתנות? |
פתרון אפשרי, המיושם בארה"ב. |
מטרתו של נייר עמדה זה הינה לבחון את סוגיית ההשקעות בחינוך בישראל ואת הקשר בינן ובין צמיחה כלכלית וקידום חברתי, ולהעלות המלצות עקרוניות בנושאים אלה. הערה: לנאמר במסמך זה אין קשר לחינוך הדמוקרטי. הוא מתייחס בעיקרו למערכת החינוך ה"רגילה". |
פרוטוקול מישיבת ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, 9 ביוני 2003. |
הגדרות משרד החינוך לסמכויות (?) וזכויות (?) ועד ההורים בבית הספר. |
יולי 2001 |
המונח העברי למוסד החינוכי מורכב משתי מילים חשובות ומלאות משמעות. לא פעם אנו נתקלים במצב בו מוסדות החינוך מתמקדים רק בהיבט השני, ה'ספר', ומזניחים את המילה הראשונה 'בית'. יש חשיבות מיוחדת לכך שבית הספר יהיה לא פחות בית מספר. |
פגשתי מעט מאוד אנשים שרצו או יכלו להצדיק את קיומם של בחינות הבגרות. על פי רוב אנשים מרימים כתפיים בחוסר אונים: "זה מטופש, אבל צריך..." אך מי קבע שצריך ולאיזה צורך? |
טיוטה של דו"ח המלצות ראשוני ליישום, שנכתבה ע"י "הועדה הציבורית לצמצום האלימות בקרב ילדים ונוער " בשנת 1999. |
בחינת דרכי התמודדות עם אלימות במערכת החינוך, סקירה של הספרות המקצועית בתחום ותיאור התערבויות מקובלות |
המאמר מסביר מדוע אנשי כלכלה וייעוץ ארגוני לא כשירים לעצב את חינוך הילדים. |
It's a waste of time for elementary-school students. Over the last decade, Japanese schools have been scrapping homework while American elementary schools have been assigning more of it. What gives - aren't they supposed to be the model achievers? |
הרצאה של Ken Robinson מתוך כנס TEDTalks |