בלוג > מאמרים
שלושת השלבים ליצירת שינוי
לא קל לשנות דברים. השילוב של אי ודאות והתנגדות לא עושה את הדברים קלים יותר.
מביאה כאן את המודל שלי, שעוזר להצלחה ביצירת שינויים, בארגונים וגם בחיים האישיים.
כנהוג אצלי, זהו מודל פשוט מאד. במקרה זה הוא בנוי מ-3 שלבים, כאשר אפשר לעבור לשלב הבא רק לאחר השלמת קודמו.
- החלטה: מחליטים שהולכים לבצע שינוי.
אם אנחנו עוד לא בטוחים ("נתחיל ונראה לאן זה הולך" או "בואו נתחיל מפיילוט קטן") - לא עוברים לשלב הבא. חבל על הזמן ועוגמת הנפש.
- בחירת השיטה שבעזרתה יפעל השינוי והתחייבות לפעול לפיה.
הגדרת השיטה וההסכמה על כל מרכיביה צריכה להסתיים לפני תחילת הפעלתה.
הארגון או האדם הרלוונטיים יחליטו לעבוד לפי השיטה שנבחרה והוגדרה. אם אין התחייבות כזאת - לא עוברים לשלב הבא.
- התמדה בפעילות לפי השיטה.
אם תהיה לנו שיטה טובה, אבל לא נפעל לפיה באופן עקבי, לא נקבל את התועלת הצפויה מן השינוי.
זה שלב מאד קשה, ולכן כדאי לתכנן מראש איך להצליח בו: הקצאת בעלי תפקידים, קביעת מנגנוני מעקב וכו'.
דוגמאות:
- הפסקת עישון:
- החלטה על הפסקת העישון.
- בחירת השיטה לגמילה (בבת אחת או בהדרגה, סדנאות, מדבקות וכו').
- התמדה בפעולה לפי השיטה (כדאי לחשוב על תמריצים, כמו ארוע חודשי, המציין חודש "נקי" נוסף).
- ניהול לוחות זמנים:
- מחליטים שלפרויקטים שלנו יהיו גנטים, שיעודכנו כל שבוע.
- בוחרים את השיטה שלפיה ינוהלו הגנטים (אני עובדת לפי IntelliGantt®, אבל יש גם אחרות) ומלמדים את האנשים הרלוונטיים איך פועלים לפיה.
- מקצים PMO, שיוודא שהגנטים עודכנו והוצגו בפגישת סטטוס מדי שבוע.
- שינוי מתודולוגיית ניהול הפרויקטים:
- מחליטים שעוברים למתודולוגיה חדשה.
- בוחרים את המתודולוגיה, מגדירים בכתב אילו חלקים ממנה ייושמו ואיך, בונים הדרכה קצרה עד כמה שניתן.
- ממנים מישהו שיעדכן את ההגדרות לפי ההחלטות, יוודא ויסייע לאנשים בפעילות לפי אותן הגדרות.
נכתב ע"י רונית סנה
IntelliManage