בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


מועדון דמוקרטי
סיכום ורפלקציה על שנה של מועדון זכויות האדם, תשס"ח

19/6/08:

השנה התחילה עם סיליבוס מפורט לגבי מועדון שאמור להתנהל בצורה דמוקרטית, ז"א שבו כל משתתף הוא חלק אינטגרלי ממה שקורה בשיעורים, בדיונים, בתכנים ובדרכי הלמידה.

במהלך השיעורים הראשונים עסקנו בעיקר בהיכרות, בינינו, איתי ועם המושג "זכויות אדם". המועדון יועד לשכבה הבוגרת, כאשר בפועל הקבוצה היתה דינמית וברובה מורכבת מהגילאים הצעירים של בית הבוגרים. עניין זה דרש חישוב ואירגון מחדש. הסיליבוס שינה את תכניו כדי להתאימו לגיל, צרכי ורצונות הקבוצה.

השיעורים הבאים עסקו במושג "זכות", בעוד הקבוצה מתגבשת לה. דיברנו על ההגדרה הרחבה של המושג ואיפה היא פוגשת כל אחד מאיתנו. הזכויות הבסיסיות שנידונו בהמשך היו בעיקר: הזכות לחיים, הזכות לשיוויון והזכות לטיפול רפואי, כשהשאלה "זכויות למי?" לא היתה מובנת מאליה, למשל, כשמדובר בפושעים. הדיון היה עירני ומלא ובסופו הבאתי את החוקים כפי שקיבלה על עצמה מדינת ישראל ונחקקו סביבם בכנסת. בתוך כך, התגבש בסיסה המוצק של הקבוצה. הקבוצה התקרבה והתחזקה על מנת להכיל ולהחזיק תכנים לא פשוטים העולים מהנושא והקשר שלנו, חיינו וסביבתנו אליו.

בהמשך למדנו את הצהרת זכויות האדם, התהליכים ההיסטוריים שהביאו להקמתו של האו"ם והצורך בהגדרת הזכויות. כאן לא התעכבנו, דווקא מכיוון שזהו תחום ענק וחשוב, אך מתרחק ממטרתינו המקורית, ליצור מועדון שעוסק בזכויות אדם, בהיבט יותר אקטואלי ומחובר אלינו ולאו דווקא היסטורי (היה יכול להיות מעולה אם בד בבד נושאים אלו היו נילמדים בשיעור היסטוריה - אולם חינוך כמו חינוך - המציאות חזקה יותר).

כל משתתף בחר זכות שהוא מתחבר אליה וכתב עליה מנקודת מבטו. כולם חיברו דברים מאוד יפים.

משם עברנו לעסוק במאבק השחורים לשחרור ושיוויון בארה"ב, דרך סיפורה של הנערה רוזה פארקס ותמונות מתקופת "ההפרדה" של שנות החמישים בצפון אמריקה.

בהמשך - זכויות הילד: מדוע ישנו צורך בהגדרה מיוחדת, נוספת על זכויות האדם, דיברנו על זכויות התלמיד, קיומם והפרתם, כל אחד עם סיפורו האישי (גם כאן היה ערך לקבוצה עצמה והעוצמות שהיא ממלאת בכל אחד מהמשתתפים) על ביה"ס הדמוקרטי, ביה"ס הממלכתי, התלמידים האחרים, המורים והשיטה.

משם עברנו למעמד האישה, כאשר השיעורים עסקו בעיקר בהגדרות - מין ומיגדר ובסופו של תהליך, אספו המשתתפים קונטציות שונות של א/נשים סביבם על המושג "גבריות" והמושג "נשיות". פתחנו דיון על כך ומשם עברנו לציון יום זכויות האדם הבינלאומי ב- 10/12, אשר צוין בישראל בסימן מעמד האישה וניצול נשים.

כתבנו מרכיבים של תעודת הזהות שלנו וניתחנו את הסעיפים השונים בהם - אילו סעיפים העלינו ולמה, אילו מגדירים אותנו, כמה מהם בחרנו וכמה הכתיבו לנו - מי ולמה?

בשלב זה של השנה היה צורך לעצור ולשאול לאן פנינו מועדות בתור מועדון. אני מאוד רציתי שנתחיל לצאת מחוץ למעגל ביה"ס - לקרית אונו ומוסדותיה, עובדים, נזקקים, קשישים וכו'. חלק מהמשתתפים הביעו עניין בבתי אבות, גם בעקבות מקרים קשים שדווחו בעיתונות באותה תקופה על ניצול חולשתם של קשישים ופגיעה בהם, אולם חלק הביעו התנגדות נחרצת, ולכן - בחרנו לשמור על אחדותה של הקבוצה ולהמשיך יחד ללמידה על זכויות המתבגרים. לפני כן ציינו את יום השואה המתקרב בשיחה על אפליה ומקומה בחברה שלנו היום. גם כאן התעורר דיון רגיש ואמיץ של המשתתפים אשר חשפו ושיתפו והתקבלו בתמיכה של הקבוצה.

תרבות הנוער והקשר שלה לזכויות אדם, לא היה ברור להם - אני עשיתי את הקישור לזכות חדשה שניסח האו"ם בשנים האחרונות והיא - "הזכות להתפתחות", בנוסף לזכויות הבסיסיות אותן למדנו - ראיתי צורך לקשר ללמידה על פרק הזמן המיוחד הזה במעגל החיים, אותו חווים המשתתפים בכל מיני צורות. התהליכים המורכבים שעוברים עליהם בגוף ובנפש, אשר מחייבים התייחסות מיוחדת לשיוויון, קבלה עצמית ודימוי עצמי. אלה נלמדו - לא בקלות, ע"י סרט ושיחות/ שיעורים.

הגענו עד הלום והזמן החל לדחוק בנו. אנחנו בסופו של תהליך -

המטלה הסופית היתה לכתוב עבודה / שיעור / מחקר באחד מהנושאים הנלמדים.

כולם פיתחו רעיונות מאוד יצירתיים בתחומים: זכויות הילד, זכויות הקשיש, מאבק השחורים והעלייה האתיופית - כל אחד בחר בדרך המתאימה לו - העבירו שיעורים מאוד מעניינים (שגרמו לי שוב להצטער על כך שלא התבצעה העברת האחריות, כפי שהוגדר מלכתחילה), חקרו וכתבו דברים חכמים ורגישים - תודה רבה לכולכם.

התהליך שעברה הקבוצה היה בעיני מלא חשיבות ויופי. נראה שהם למדו מתוך ועל חייהם כאשר המבט מורחב לסביבה רחוקה יותר, בעוד הם מתגבשים לעיתים בקשיים לא קטנים, כל אחד עם עצמו בתקופה מעצבת ומסובכת זו ויחד כקבוצה - חזקה ופוריה.

אני למדתי המון על הנושא - מנק' מבט שונות ומשונות, על חינוך, על דמוקרטיה ועל התבגרות.

תודה רבה,

ליסה








Graphics created by School Icons