בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
שיעור תיאטרון ואומנות ז-ט
סימסטר ראשון 06
17/5/06:
מחודש נובמבר החלו בבית ספר שיעורי אומנות ותיאטרון מכיתה א-ט.
אופי השיעור של שכבת ז-ט היה שונה במקצת משאר הקבוצות, הוא שילב בין תרגילי בית ושיעורים בכיתה והשיעור בו היה בן שעתיים.
שעה אחת ולעיתים אף יותר הוקדשו לתרגילי הבית ובשארית הזמן הועבר שיעור או הוצגו קטעי וידיאו של אומנים שונים.
השיעור בדרכו אופיין כבין תחומי, וכל שיעור או תרגיל נגע בתחום מעט שונה מקודמו. הרעיון היה לתת לתלמידים להכיר את עצמם דרך תחומי
הבעה שונים כמו: משחק, תנועה, מוסיקה, פיסול, ציור וכו'.
העבודה עם שכבת הבוגרים שמה דגש על התבוננות ומודעות ועל היכולת לזהות מה התרגיל שלהם מציג, איזה דימוי הוא מכיל בתוכו וכו'. הרבה
מהתרגילים נשאו אופי פלסטי יותר ופחות בימתי (תרגיל חנוכייה, אומנות החיקוי, אדום ועוד). במשך הזמן התלמידים כבר אמצו את השפה
ויכולת הניתוח.
החצי הראשון של הסימסטר שפע בעשייה, התלמידים הציגו תרגילים מדהימים והשיח בשיעור היה מעמיק ומעניין. לקראת חודש פברואר עבר השיעור
מיום שלישי לרביעי ושתי תלמידות, שלוקחות חלק בפרוייקט יהלום, חדלו להגיע. בנוסף, התלמידים ה"מתנדנדים" פרשו מהשיעור. ראוי לציין
שתרגילי הבית היו תרגילי חובה, ומי שלא הכין תרגיל לא היה רשאי להשתתף בשיעור, מגבלה שיצרה במשך הזמן סינון טבעי, כך שלקראת סוף
הסימסטר חלה התרופפות בנוכחות ובאנרגיה. בגלל ההתקדמות והמוטיבציה הגבוהה שליוו את שני השליש הראשונים של הסימסטר חשבתי
שזה לגמרי בסדר ושאת ההתקדמות שלהם התלמידים עשו וכרגע רב האנרגיה שלהם מופנית למקומות אחרים (כמו האקדמיה למשל).
חלק מהתרגילים הופנו למדיום מסויים ובחלק התלמידים קיבלו הנחייה דרך נושא ומכאן המדיום לבחירה היה חופשי. בתרגילים אלה יכולתי
להבחין שהאופי של הכיתה היה מגוון והיו תלמידים שמצאו ערוצי ביטוי מקוריים ביותר. וכל אחד זכה ל"המריא" בתרגיל אחר.
אחרי שהתלמידים חוו את החוויה הרוחבית שבין אומנות לתיאטרון והאומנות הבין תחומית, הסמסטר הנוכחי יהיה ממוקד יותר והשיעור יפוצל
לשניים: שעה ראשונה שיעור פיסול ושעה שנייה שיעור דרמה.
הפירוט של השיעורים שמובא לפניכם מחולק לשניים. החצי הראשון מביא את התרגילים והחצי השני את שיעורי הכיתה.
תרגיל מובייל - התלמידים התבקשו להכין בבית מובייל כשההוראה הייתה להכין את הבסיס קודם ואחר כך" להניח " עליו את העצמים הרלוונטים.
בכיתה ניתחנו את ההבדל בין התרגילים, את היכולת שלהם לספר סיפור, מהו ה ready made, והדימוי.
כוחו של הרגע - התלמידים התבקשו לקחת דף חלק בגודל A4, וכל יום בשעה קבועה(עדיף לקראת סוף היום) לעשות עליו ג'סטה, מחווה
שקשורה ברגע (אפשר לקפל את הדף בקצה, אפשר להחתים אותו בצבע, לכתוב שיר, לאייר עליו או כל דבר אחר הנראה להם). לא להגיע
ליצירה אחידה, באותה שפה, אלא להיות נאמנים לרגע כך שבסוף שבעה ימים יתקבל קולאז'. בכיתה הערתי את תשומת ליבם של התלמידים
לכמות המידע על גבי כל דף, ואיך אפשר למצוא בו דפוסים דומים, או סיפור חבוי המתגלה בעזרת חיבור המרכיבים ואיך מרכיבים אותם.
תרגיל צבע - התלמידים התבקשו לבוא לבושים בצבע אדום מכף רגל ועד ראש, להביא פריטים אדומים ולכתוב סיפור שהנושא שלו או המניע
שלו הוא הצבע אדום.
קיימנו דיון קבוצתי על האופי של אותו צבע. הדימוי שלו האובייקטיבי והסובייקטיבי.
השיעור כלל עבודה של "פסל חי" ומשחקים אחרים שזכו למשמעות חדשה בעזרת הצבע.
אוכל - התייחסות לאוכל כאל יצירת אומנות- כל תלמיד הביא לכיתה מאכל שהוא עצמו הכין.
ניתחנו יחד את העבודות (המאכלים) - התייחסנו לתרבות, לצבע, לצורת הגשה, לטעם וכן הלאה.
תרגיל מדיום - אלימות - בתרגיל זה התבקשו התלמידים ליצור בהשראת הנושא אלימות, כאשר המדיום (התחום) האומנותי דרכו הם יבואו
לידי ביטוי הוא חופשי. הוגשו תרגילים מ-ד-ה-י-מ-י-ם, מלאי עוצמה, עם אמירה אישית. היו תרגילים בפיסול, במוזיקה, בכתיבה, ברישום ועוד.
(תמונות).
תרגיל ז'אנר - קומדיה - התלמידים התבקשו להביא קטע בימתי שיוכל לגרום לנו כקהל לצחוק. משימה קשה לכל הדעות. התרגיל הוא תרגיל
ז'אנר, והז'אנר הנבחר הוא הקומדיה. דיברנו על סטנד אפ, על קולנוע, על מחזות קומיים וכו'.
אומנות החיקוי - קצת מנוחה ליוצרים ולממציאים. כפי שאתם יודעים אומנות החיקוי היא אומנות גבוהה ביותר. היא אומנות של מבצעים. איתם
נמנים סופרי הסת"ם, מוסיקאים גדולים ועוד.
התלמידים התבקשו לבחור יצירה קיימת ולחקות אותה, עד כמה שאפשר. היצירה יכלה להיות קטע מסרט, דיבוב, ציור, ריקוד או כל דבר אחר.
התלמידים הביאו לכיתה תרגילים מאוד מקוריים וחלקם אף יוצאי דופן. בשבילי זו הייתה חוויה נהדרת שפרצה קמעה את הגבולות הידועים
והמוכרים (תמונות).
תרגיל חנוכייה - המשימה היתה לבנות פסל מאיר. זה יכול היה להיות מן המוכן, מנרות, בעזרת חשמל, כל דבר, כל עוד הוא עונה
למבנה של חנוכייה. התקבלו תרגילים שונים - שמזגו גם בין תרבויות והציגו אלטרנטיבות מקוריות לחנוכייה. תרגיל זה היה דומה למה שאנחנו
קוראים עיצוב מוצר. זכורה לי לטובה חנוכייה מדהימה ומינימליסטית של סתיו ח. שזכתה לכינוי - החנוכייה ליהודי הנודד.
תרגיל דגל - התלמידים התבקשו לעצב דגל לבית הספר. מה הם הצבעים של בית הספר, מהו הסמל, הצורה וכו'? התייחסנו לאיקונים שאנחנו
מכירים, על הכוח של הסמל (לדוגמא ה M של מקדונלדס וכו'), הדגל כמיתוג וכו'. לדאבוני כמעט ולא הוגשו תרגילים.
תרגיל מונולוג - התלמידים התבקשו למצוא מונולוג ממחזה ולהביאו לכיתה.
דנו בעיקר בצורת העבודה שאדם/שחקן צריך להתמודד איתה. שמונולוג חייב להכיל גם משהו ממנו מהזכרונות החוויתיים והפרטיים שלו.
רישום - עבודה ברישום דרך צורות גיאומטריות: קווים ישרים, משולשים עיגולים וכו'.
קווי יסוד ברישום, תרגילים בסיסיים כמו לצייר עיגולים, או מבוך בקווים ישרים בלבד, מבלי להרים את העיפרון מהדף, לצייר דמות בעזרת צורות
גיאומטריות וכן הלאה, עד לציור חופשי בלי מגבלה.
הרעיון היה לתת לילדים לצייר בחופשיות מתוך המגבלה.
המכונה האנושית - בין יחיד לקבוצה - דרך תנועה עקבית של הליכה בקצב קבוע בתוך מרובע בחדר, ייצרנו תנועה מכנית כדימוי למכונה אנושית.
בשלב הבא שלפתי כל תלמיד בנפרד וביקשתי מכל אחת ליצור פעולה חדשה בעזרת הגוף: אחת חזרה על טקסט, אחרת שאפה ונשפה, או
עמדה עם ספר על הראש עד שכל הקבוצה עבדה כיחידים ורק אחת עדיין שימרה את ההליכה בקצב הקבוע בתוך הריבוע. בשלב האחרון אחת
אחת חזרו להליכה בריבוע, למעט אחת שהמשיכה לעמוד עם ספר על הראש כששאר הקבוצה בוחנת אותה דרך דימויים שהתחלפו.
משמיעה לתנועה - ייצרנו משחק שבו לכל הוראה מילולית קיים תרגום תנועתי. נאמר במחיאת כף כולם קופאים במקום, שתי מחיאות כף עומדים
על רגל אחת, שריקה והמהירות גדלה פי שניים, עם הישמע המילה ספורט הילדים צועקים יחד יאלללה מכבי!!!!!!. בהשמע המילה פצצה כולם
מתכופפים, בהשמע המילה ממשלה כולם משלבים ידיים, מביטים לשמיים ואומרים "אריק שרון הלוואי שתחלים", עם הישמע המילה כותל כולם
מתבקשים לבכות מבלי להשמיע קול וכן הלאה. החוקים הבסיסיים הם שאסור לגעת ואסור לדבר (אלא אם כן ניתנה הוראה). התרגיל חזר
על עצמו יותר מבשיעור אחד וזאת לבקשת התלמידים. המשחק – הוא משחק המשלב קשב, ריכוז, עבודה בקבוצה, ביטוי תנועתי, משחקי
וקולי ובעיקר הסב הנאה מרובה.
רישום- פורטרט וטבע דומם - הכיתה התחלקה לזוגות וכל ילד או ילדה רשם (אייר) את עצמו ואת הבן/ת זוג שלו. תרגיל הבית היה לרשום בעזרת
פחם עציץ או צמח כלשהו.
אובייקט ודימוי - לקחנו אובייקט - התלמידים עבדו עם כוס מים כשהדימויים והסיטואציות משתנים מכוס יין לכוס של דם מחתונה ללוייה וכו'.
הרעיון בתרגיל נאחז בדמיון של השחקן איך שכשהוא משוכנע שאובייקט הוא משהו אחר כך גם הסביבה שלו משתכנעת.
כוריאוגרפיה - הרקדן שואב הרבה כח מהרצפה. הרצפה שמתחתיו היא לעיתים כמו בן זוג.
לימדתי את התלמידים משפט תנועתי עד לעיבודו בגוף.
תרגילי סיטואציה - התלמידים אילתרו במשחק תוך כדי סיטואציות שונות (בתור בקופת חולים, בתחנת אוטובוס וכן הלאה).
שיעור דמות - כל תלמיד התבקש ללכת בחלל בניסיון לאמץ לעצמו אישיות אחרת, דמות אותה הוא ראה בשבוע האחרון, אישיות זרה (האיש
מהמכולת, השומר מהקניון, הילדה מתחנת האוטובוס וכו'). התלמידים התבקשו לאפיין את הדמויות שלהם פיזית ואחד אחד בתורו
קם והציג עצמו לפני הכיתה. בשלב הבא אני שוחחתי או יותר נכון ראיינתי כל דמות, בניסיון לדלות פרטים על סיפור החיים שלה. התרגיל ממלא
אחר היכולת לספר סיפור באילתור וכמובן השימוש הרחב בדמיון.
אני רוצה לציין לטובה את תלמידי השכבה ואני חושב שאתם ברוכי כישרון ואין לי ספק שהיצירה תלווה חלק מכם באופן משמעותי בהמשך
דרככם. אם לא אמרתי, אתם באמת הפתעתם אותי בחלק מהתרגילים ואני חושב שכל אחד מכם קפץ מדרגה הן בהבנה והן בחוויה האישית
וכחלק מהקבוצה.
שלכם,
שי בן עטר
|
Graphics created by School Icons
|