בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
דיווח משיעוריה היסטוריה לז'-ט'
15/2/06:
שלום לכל חברי הקהילה,
עברנו את מחצית השנה,וזהו זמן לקצת הסברים על המתרחש בשיעורי ההיסטוריה.
כזכור מתמקדת השכבה הבוגרת בהיסטוריה של המאה ה-19 מתוך מטרה להבין ולנתח את המגמות והתהליכים שקרו במהלך מאה השנים
שבין נפוליאון ועד למלחמת העולם הראשונה. קצת יותר ממאה ליתר דיוק.
הנושאים שנלמדו הם: המהפכה הצרפתית והשינויים שהביאה עימה, הלאומיות
ועליית מישטרו של נפוליאון, התנועה הליברלית כהמשך של רעיונות המהפכה לצד המחשבה הסוציאליסטית
ועליית מעמד הפועלים. נושא זה כלל את השינויים שהתרחשו ב"מעמד הביניים" וכמובן ההשפעות
החברתיות והפוליטיות של צמיחת מעמד חדש.
בנוסף, התמקדו חלק מהשיעורים בשיפור הטכנולוגי והחברתי, כגון
המהפכה התעשייתית, מנוע הקיטור, מגמות ההגירה באירופה ושינויים בחיי היחיד והפרט.
לצד כל זה נשאלה שאלה מרכזית לאורך השיעורים והיא: האם יש מחיר לשגשוג התעשייתי והחברתי
שהביאה עימה המאה ה-19? זאת מתוך כוונה לאפשר לילדים להבין את מחיר הקידמה ואת השפעתה על הפרט והיחיד, כלומר לראות את שני
צידי המטבע.
לפני שבוע נערך מבחן מסכם ומוצלח לגבי הנושאים שנלמדו, כאשר למבחן היו שתי מטרות עיקריות:
1. להביא את הילדים למקום בו הם נאלצים להתמודד עם הנורמה הרווחת בחברה, קרי מבחנים ולמידה ממוקדת.
2.לענות על הצורך של הילדים לעמוד באתגרים ולראות עצמם כתלמידים לכל דבר.
ישנה מטרה נוספת, אך חשובה פחות, והיא לראות את כושר הביטוי בכתב של הילדים, כמו גם את הרמה בה חילחל החומר, אם בכלל, לראש של הילדים.
החל מהשיעור הבא אנו משנים נושא וגם קונספציה: הנושא החדש הוא מלחמת האזרחים בארה"ב
על שלל השלכותיה החברתיות והמוסריות, כשהדגש כמובן על העבדות שעליה נתעכב במקביל
לעבדות של בני ישראל לקראת חג הפסח.
בנוסף אני מבקש לאפשר לילדים למידה מסוג שונה - חוויתית יותר, כאשר המטרה הסופית תהא להכין פרוייקט
על הנושא, כאשר כל ילד ייבחר את מוקד ההתענינות שלו ובכך תתאפשר למידה משמעותית. בסוף הנושא נציג את הפרוייקט עליו
נחליט הילדים ואני ולא יהיה מבחן מסכם. אני מאחל לכולנו בהצלחה.
אוהד
|
Graphics created by School Icons
|