בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


דיווח משיעורי תנ"ך ד-ט
28/9/05:

השנה החטיבה האמצעית של בית הספר (דנה ואלישבע) לומדת אתי תנ"ך (או אולי ההיפך: אני לומדת אתם).

החלטתי לפתוח דווקא בספר שופטים, עם גדעון. הכיתה גדולה מאוד, והתנאים נהדרים.
הילדים מגיעים מדי יום רביעי מתוך רצון ללמוד תנ"ך - וזהו. כל יום רביעי אני חוזרת הביתה נדהמת מחדש מהרצון האמיתי ללמוד.

להלן דוגמית שבאמצעותה ניתן להבין איך מתנהלים השיעורים:

היום למדנו על הפקודה הראשונה שגדעון קיבל, והיא להרוס את פסלי הבעל והאשרה של... אבא שלו. הפסוק הזה היה בסיס לכל השיעור.
מייד התעוררו לפעולה עשרת הדברות והעלו דילמה לא פשוטה.
נסו בעצמכם להחליט. הפעילו את "כבד את" ואת "לא תעשה לך כל פסל.." ונראה לאן תגיעו.

בנוסף, ניסינו לברר משמעויות של מילים לא ברורות כגון צור, מנחה, מש, בעל ואשרה. באמצעות חיפוש זה, למדנו על השורשים העבריים ועל האפשרות לחפש במילון העברי פירושים למילים. נדמה לי שלא הקצתי די מקום לנושא החיפוש במילון. ללא ספק, יש צורך ביותר תרגול מול המילון. לצורך כך בסיום ה"קרב" יוקדש שיעור אחד רק לנושא של חיפוש משמעות של מילים.

שיעורי הבית להיום היו לברר מי הם הבעל והאשרה.
על שני ילדים, שלומדים בשיעור המיתוסים, הוטל להכין פרזנטציה קטנה על הבעל והאשרה.

לצד שיעור התנ"ך מתנהל השנה שיעור כתיבת סיכום על בסיס שיעור התנ"ך. זהו שיעור שמתקיים במסגרת מצומצמת, שכל-כולו התמודדות עם הטקסט וניסיון לכתוב סיכום לפי טכניקות מסוימות. זה שיעור קשה מאוד, שאין בו שום ניסיון לעשות להטוטים או למשוך את התלמידים בטריקים כאלה או אחרים. הגדרנו את השיעור הזה – כמו שיפור כושר גופני.

לא תאמינו אבל בסיום השעה התלמידים לא רצו לצאת, עד שהרמתי את קולי ואמרתי: עד כאן! מספיק עם הלימודים האלה!

ולסיום, מלה של אמא:

יש לנו השנה מורים נהדרים, ואני בטוחה שכולכם מרגישים בכך, אבל אני מוצאת מקום להודות ספציפית לסנדרה, שהצטרפה ל"הורים – מורים" והחלה ללמד צרפתית. בשקט ובשלווה היא יוצרת מרכז תרבותי, ומעוררת בילדים חשק וסקרנות.

תודה.

באהבה

רותי








Graphics created by School Icons