בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
עדכונים משיעורי תיאטרון לא'-ב'
סיכום שליש ראשון
13/12/04:
*שיעורי התיאטרון החלו לאחר חופשת סוכות. עד כה היה מוצלח מאוד ומבטיח...
השיעור פתוח לילדי א'-ב' (הצטרפו אלינו גם כמה מבוגרי הגן) והוא נערך במקלט, מדי שבוע.
עד היום היו השיעורים מוקדשים בכל פעם לנושא אחר. לכל השיעורים מבנה אחיד הידוע ומוכר לילדים המשתתפים:
מבנה השיעור
- השיעור נפתח בחימום תיאטרלי קצר, בו אנו מותחים ומחממים את הגוף והשרירים, את הפנים ואת הקול, מחדדים את הריכוז וגם קצת
מצחיקים זה את זה.
- לאחר מכן אנו מבצעים תרגילים/משחקים שונים, בהתאם לנושא השיעור, הקשורים לדרמה ופיתוח הדמיון.
- בחלקו האחרון של השיעור, ניתנת האפשרות "להציג" בפני הקבוצה את התרגיל/משימה שעבדנו עליהם במהלך השיעור.
- לסיום, לעתים אנחנו מבצעים שיר או דקלום, הקשורים לנושא השיעור (ע"פ רוב שירי משחק, הכוללים גם תנועות, מתוך המאגרים הבלתי נדלים
של דתיה בן דור...). במקרים אחרים אנו משחקים "משחק פרידה" קצר.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
- שיעור בנושא אביזרים, במסגרתו נתבקשו הילדים להמציא, באמצעות הדמיון, שימוש נוסף ושונה לאביזר המוכר להם מחיי היומיום.
- שיעור בנושא חיות (שני שיעורים), שבו התרוצצו בכיתה חתולים, כלבים, נמרים, נחשי קוברה, קופים ואפילו דובי גריזלי! באמצעות דמיון מודרך,
התעמק כל ילד בחיה שבה בחר ולמד לחקות את התנהגותה במצבים שונים, את הליכתה, תנועות גופה, הבעות פניה ועוד...
- שיעור בנושא פסלים ובובות, הפכנו מילדים לפסלים קפואים, עבדנו בזוגות כמופעלים ומפעילים של בובות סמרטוט.
- שיעור בנושא חורף, חיקינו את מזג האוויר, יצרנו ע"י תנועה, שריקות ותיפופים סערה ומבול בתוך חדר הכיתה ולבסוף הצטופפנו כולנו תחת מטרייה אחת...
- שיעור בנושא חברות ושיתוף (שני שיעורים), עבדנו בזוגות, שיחקנו בתרגיל ה"מראה", הובלנו זה את זה בעיניים עצומות סביב החדר, קראנו
ושרנו שירים הקשורים לנושא ולבסוף הכנו באימפרוביזציה, הצגות קטנות על חברים וריבים.
מטרות ויעדים
מטרת המשחקים והתרגילים המתבצעים בשיעור היא בראש ובראשונה הנאה והבעה עצמית של הילדים. בעזרת ההבנה הנרכשת מההשתתפות
במשחקים השונים, ניתן לבנות פעולות דרמטיות ובכך להוציא מן הכוח אל הפועל את יכולתם המולדת של הילדים למשחק.
תרגילי פיתוח הדמיון ו"דמיון מודרך" מאפשרים הרחבה של גבולות המקום, הזמן והזהות, כולם משתנים גמישים בתיאטרון.
לאט לאט, אנו לומדים לעמוד מול קהל (ולהיות בעצמנו קהל), לשתף את הקבוצה בחוויותינו האישיות וגם ממש להציג.
עד כה, כאמור, בכל שיעור הודגש נושא מסוים, אשר הכתיב את מהלך השיעור ואת סגנון התרגילים.
לאחר חופשת החנוכה יתנסו הילדים, בצורה אינטנסיבית יותר, ב"להציג" לפני חבריהם לשיעור. נדבר על: מה הן "דמויות"? וכיצד "בונים" אותן?
נלמד על תנועה במרחב תוך שמירה על מרחב אישי, ונפגוש אלמנטים שונים בדרמה ובתיאטרון, כמו למשל: "מקום" בתיאטרון, תלבושות, פנטומימה,
דרמה מתוך סיפור ועוד...
המשך שנה נהדרת ופורייה...
רוני הניג.
|
לעדכונים מקורסים נוספים
Graphics created by School Icons
|