בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



דיווח משיעורי צורה וצבע

3/1/03:

בשיעור הראשון הסברתי מעט על כך שהקורס שאני מעבירה פותח לראשונה בבית ספר בשם ה'באוהוס' שפעל בגרמניה בתחילת המאה ה-20 (והסבר קצר עליו ועל חשיבותו לעולם העיצוב המודרני עד ימינו). הסתכלנו בכמה ציורים שבנויים מצורות גיאומטריות (בעיקר מלבנים וריבועים) בצבעים שונים (ציורים של פול קליי, פריץ גלנר, ריכארד פאול לוהזה ומקס ביל) וראינו כמה השפעה יש לבחירת הצבע על הציור (למרות הדמיון הצורני), בדקנו עפרונות בדרגות רכות שונות, יצרנו סולמות של גוונים אפורים ע"י אותו עפרון (HB) ואח"כ ע"י עיפרון רך יותר (6B), כדי להבין שגם בעיפרון פשוט אפשר להגיע ליותר מגוון אחד של אפור וכדי להרגיש את ההבדל בין סוגי עפרונות שונים.

בשיעור השני התחלנו לעבוד בצבעי גואש - חילקתי לילדים רצועות בריסטול והם היו צריכים לצבוע כל רצועה בגוון אחר של אותו צבע שהם בחרו (בקבוצת הצעירים עבדנו על גוונים של אפור והבוגרים בחרו שני צבעים כלשהם וערבבו אותם). את סולם הגוונים שנוצר היה צריך להדביק בסדר עולה (או יורד) על בריסטול אחר (לא הספקנו הכל בשיעור ונראה לי שרוב הילדים פשוט איבדו את הרצועות שהם צבעו...).

בשיעור השלישי חילקתי לכל אחד 12 ריבוע בריסטול (כל אחד בגודל של 10 ס"מ X 10 ס"מ). הילדים צבעו כל ריבוע בצבע לבחירתם (כל ריבוע בצבע שונה או כמה ריבועים באותו צבע), ואח"כ הדבקנו את הריבועים על בריסטול אחר במרכז הגיליון וצמודים (4X3), כדי שתהיה אחידות צורנית לכל העבודות ונוכל לדבר על הנחת הצבעים והבחירות שכל אחד עשה ומה יקרה אם נחליף ריבוע צבע בצבע אחר וכד' (את השיחה ניהלנו בתחילת השיעור הרביעי).

בהמשך השיעור הרביעי התחלנו לדבר על צבעי יסוד וערבובי צבעים והגענו לגלגל הצבעים, התחלנו לשרטט את גלגל הצבעים עם עיפרון, סרגל, מחוגה, מד זווית וכד' והרגשתי קצת כמו בשיעור הנדסה. זרקתי לחלל מושגים כמו משולש שווה צלעות שחסום בעיגול ברדיוס 10 ס"מ ואת העובדה שלמשולש שווה צלעות זוויות שוות בנות 60 מעלות ושלמעגל יש 360 מעלות והסברתי להם קצת על השימוש במחוגה, מד זווית וכו'.

בשיעור הבא נמשיך לעבוד על גלגל הצבעים.

בשיעור של הצעירים יש מספר גדול יותר של משתתפים ונשירה קטנה יותר. הם גם מפתיעים אותי ברצינות וברצון שלהם, ולכן כמעט כל המשימות זהות למשימות שאני מבצעת עם הקבוצה של הבוגרים (או יותר נכון לומר הבוגרות, כי נשארו שם רק 4 תלמידות). לכן, ובגלל שפרק הזמן של שיעור בודד לא כל כך מספיק, נשקול לאחד את שתי הכיתות לשיעור כפול.

חשוב שהתלמידים יגיעו לשיעורים עם הציוד הנדרש (כי לי נגמרו לי כבר שני בלוקים)
וגם שישמרו את העבודות שלהם בתיקיה.
* מי שלא יודע מה הציוד הנדרש שיבקש ממני רשימה (היא התפרסמה וחולקה כבר כמה פעמים)

מיכל

לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons