בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



סיכום שליש שלישי בקורס פיזיקה - האור

15/7/03:

שעורי המדע (שעסקו בנושא "האור") החלו לפעול באמצע השליש, לקראת סוף חודש מאי.
מייד עם תחילת פעולתם התברר שהם נאלצים להתמודד עם תחרות בלתי אפשרית. חלק גדול מהילדים המעונינים היו נאלצים לוותר על השתתפות בקורס קיים כדי לבחור בשיעור החדש והם לא עשו זאת.
אי לכך השיעורים התקיימו עם מעט תלמידים.

השיעורים עסקו בתופעות בסיסיות שבהם מעורב האור - מקורות אור, תנועה של אור, החזרה, בליעה ושבירה, ובהשפעותיהם על תופעות בחיי היום יום שלנו כמו העובדה שכביש שחור חם יותר ממשטח בהיר, או האשליה שנוצרת כאשר מכניסים מזלג לכוס שקופה עם מים והמזלג נראה שבור כשמסתכלים בו מהצד, או הדבר היומיומי ביותר - העובדה שאנו רואים. הניסויים שנערכו עסקו בבדיקת השערות שונות כמו ההשערה שאור נע בקו ישר, וכן שישנו קשר בין זווית הפגיעה לזווית ההחזרה של אור הפוגע במשטח מחזיר (למשל ראי). את ההבנה של תופעת ההחזרה ניצלנו לטובת בניית פריסקופ בעזרת שתי מראות וקופסת קרטון.

בנוסף, ניסחנו בעיה שהעסיקה אותנו במהלך כמה פגישות - האם הירח הוא מקור אור או שהוא רק מחזיר אור שמקורו אחר? פתרון הבעיה בעזרת המקרה המיוחד של ליקוי ירח דרש אינטגרציה של מגוון התופעות שבהם עסקנו בשיעור ולכן לא היה קל.

בעיה עיקרית בשיעורים היתה אמינות הניסויים. כושר הבנייה שלי לא היה מספק ולעיתים קרובות הניסויים "עשו בעיות".

מבחינת התלמידים, נראה לי שהם התעניינו ולמדו אך בכל זאת אינני בטוח לגבי המשכו של קורס זה בשנה הבאה. בעניין זה אשמח לתגובות.

בברכה, איל.

לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons