בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
עדכונים מקורס ספרות לשכבה הצעירה
31/5/03:
שיעורי הספרות לשכבה הצעירה עסקו לאחרונה בנושא סאטירה והומור.
בהמשך לשיעורנו כל השנה, אנו משלבים בשיעור קריאה בספר יחד עם פעילות יצירתית ומשעשעת.
יש ילדים שפרשו מהשיעור בשליש האחרון ויש גם תלמידים חדשים. יש קבוצה קבועה של ילדים שמקפידים להגיע לכל השיעורים ואליהם מצטרפים
מדי פעם ילדים נוספים.
התחלנו עם "הנסיכה חוכמולוגה" מאת בבט קול - סיפור סאטירי לילדים על נסיכה שרצתה להישאר רווקה. בתחילת השיעור יצרו הילדים פלקט מהאיורים
המקסימים של הספר וסידרו אותם לפי הסדר שנראה להם "נכון" ( לסיפור קראו הילדים: "הנסיכה אהודה"). לאחר מכן קראנו ביחד את הספר.
הפער בין דמות הנסיכה מסיפורי האגדות וסרטי וולט דיסני, לדמותה של הנסיכה המרדנית שאינה מוכנה ללכת לפי המוסכמות. עורר בילדים רגשות
מעורבים: מצד אחד זה כיף להיות נסיכה אמיצה וחכמה, ומצד שני איך היא בוחרת לחיות לבד בלי "נסיך החלומות"?
בשיעור שלאחריו צפינו בסרט "המלחמה על החמאה" לפי סיפורו של ד"ר סוס. הסרט מתאר איך ויכוח שהחל מהשאלה: על איזה צד של הפרוסה מורחים
את החמאה? מתפתח למלחמה איומה. בסופו של הסרט ניצבים היריבים אחד מול השני, אוחזים בידם פצצה שעלולה להחריב את העולם!
הסרט מציג באופן חכם ופשוט את הדילמה העתיקה של האנושות - איך פותרים סכסוכים. ועל חוסר התכלית של המלחמה שבה כולם לבסוף יוצאים
מפסידים.
בשיעורים האחרונים קראנו מספריו המחורזים והמצחיקים של אפרים סידון - "גליצו יוצא לנדוד בדרכים או מה קורה בארמונות מלכים" שהמוטו שלו הוא:
"אל תקבלו את הדברים כפשוטם, רק משום שכך אומרים כולם."
ובשיעור האחרון קראנו את "מעלה קרחות" שמספר על מלך בארץ של קרחים שפתאום צמחה על קרחתו שערה מרדנית…
באותו יום גם התפתח "מרד" בשיעור עצמו, "מרד" שממנו למדנו שיעור חשוב בדמוקרטיה ובפתרון סכסוכים . ומעשה שהיה כך היה:
כשהתחלנו את השיעור נחלקו הילדים בדעתם, חציים רצה להקריא את הספר לפי תור וחציים רצה שאני אקריא לכולם. אלה טענו שהם לא מצליחים
להבין את הסיפור כשהילדים קוראים ואלה עמדו על זכותם להקריא בקול לכולם. ערכנו הצבעה והתוצאה תיקו! ניסיון הפשרה שלי שאני אקריא בקול
והילדים שרוצים יקראו לעצמם, לא עלה יפה. חלק מהילדים לא הסכים לקבל את החלטתו של "המורה-המלך" ופרש מהשיעור, וחלק נשאר להקשיב
(ישבנו על הדשא בצל העץ והייה נורא נעים). אחרי שהסתיים השיעור הביעו הילדים ה"מורדים" את כעסם (הצודק!) על החלטתי. בשיחה דיברנו על
דמוקרטיה ומי קובע בשיעור, ועל הזכות לכעוס ולהביע מחאה. מתוך השיחה נולד רעיון חדש, שקבוצת ה"מורדים" תקרא את הספר לפי דרכה ושבשיעור
הבא נמצא את הדרך החכמה לשלב בין הפלגים. ואכן, באותו היום בבית השכבה הצעירה הקריאו הילדים בינם לבין עצמם את הסיפור על המלך
שפתאום צמחה לו שערה. ואני שפחדתי שאשאר קרח מכאן ומכאן, למדתי דבר חשוב מתלמידיי והייתי מאושר!
שלכם,
אהוד.
|
לעדכונים מקורסים נוספים
Graphics created by School Icons
|