בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
עדכונים מקורס ספרות לשכבה הצעירה
21/2/03:
דברים מעניינים קורים בשיעורי הספרות לשכבה הצעירה. כמורה אני חווה יחד עם הילדים תהליך של למידה וגדילה שכה מאפיינים את רוח בית הספר
הדמוקרטי ומשתלבים עם ההבנה שלמידה היא מסע מרתק, מפתיע ורב פנים.
העיסוק שלנו בטקסט הספרותי פנה בשיעורים האחרונים לשני כיוונים: האחד אל המשחק והתיאטרון והשני אל הטבע.
הסביבה הכפרית של בית הספר וקרבתו אל השדה מאפשרת לשיעורי הספרות להתחפש לשיעורי טבע.
התחלנו בט"ו בשבט עם הנסיך הקטן. קראנו את הפרק המקסים על השושנה המפונקת - "אם
מישהו אוהב פרח אחד ויחיד, שאין שני לו בכל מיליוני הכוכבים, הריהו מאושר אף בהסתכלו בכוכבים, כי יכול הוא לומר בלבו: אי שם נמצא הפרח שלי…"
ושתלנו את פרח השושנה הספרותי שלנו בחצר.
בשיעור נוסף ב"ספרות-טבע" קראנו על פרדריק, צרצר אחד שגילה שהוא משורר ובניגוד למשל הידוע על הצרצר והנמלה, מצאו הנמלים שגם ל"צרצר
המשורר" יש מקום בביתם. לאחר מכן יצאנו לשדה עם דף חקר שהכנתי והילדים תיארו בו את צורות העננים, כתבו על ההבדל בין הקיץ לחורף, בין עץ
ירוק-עד לבין עץ בשלכת, צפו על השדה ותיארו בכתב את מה שהם רואים.
בשיעור שקיימנו השבוע קראנו על "נימה מלכת הנמלים". למדנו על חיי הנמלים דברים מדהימים, למשל: הידעתם שאורך
חייה של מלכת הנמלים הוא מעל לעשר שנים! באמצעות סיפורה של נימה למדנו על "מעוף הכלולות", על הנמלה הזכר וחייו המפונקים והקצרים, על
המעמדות בקן הנמלים ועוד…
לאחר מכן יצאנו לפגוש בחרקים עצמם עם שאלון חקר ולבסוף עסקנו בבית א-ב ב"תפזורת" בנושא הנמלים.
לצד שיעורי ה"ספרות-טבע" פיתחו הילדים את כשרונם ומיומנותם בהמחזת סיפורים ועיבודם להצגות.
בתחילה המשכנו עם טקסטים קצרים שהילדים בחרו והמחיזו ספונטנית, למשל, ענבל וענבר שמיר שרו והציגו את "פרפר,פרפר" מאת ביאליק. ענבר
שיפרין ונועה הציגו קטעים מהקומיקס "חמודי". ושירה ודפני הציגו לנו הצגה על "איך מנסים לעשות הצגה".
בשיעור הבא קראנו את הסיפור על "פיגמליון וגלתיאה" - סיפורו של פסל שמתאהב בפסל השיש שיצר - מתוך המיתולוגיה
היוונית. את הסיפור הזה עיבדתי למחזה קצר. כך שהילדים יוכלו להתנסות בעבודה עם טקסט כתוב וילמדו דבר נוסף על השלבים שעושה הסיפור
מהמילה הכתובה אל הבמה. בעזרתה של אורה המורה לדרמה הם העלו את ההצגה על בימת "כיתת העץ".
השבוע כשהגעתי לשיעור, הודיעו לי חלק מהתלמידים שהם התחילו לעבוד על הצגה חדשה וביקשו להשתחרר מהשיעור שהכנתי, כמובן שהסכמתי והם
התיישבו לכתוב את ההצגה בכוונה להציגה לפני בית הספר בשבוע הבא.
ככה זכיתי לקבל שיעור חשוב מתלמידיי על תהליכי הלמידה בבית הספר שלנו:
הלמידה אינה חד- סטרית, מורה מעביר חומר והתלמידים מפנימים, אלא קשר של יחסי גומלין המתנהל כמעשה יצירה. שילוב בין הבחירה הספונטנית של
הילדים, לבין הרעיונות והכלים שאני מציע להם כדי להעמיק בתהליך היצירה. כך שהילדים מתוך חרות פנימית ורצון להשתכלל נוטלים את הנחוץ להם
כדי להמשיך קדימה.
ולסיום, תודה גדולה לשיר בתי, על העזרה בבחירת הסיפורים, על עצותיה החכמות ועל ה"תפזורות" שהיא מכינה עבורנו.
שלכם,
אהוד.
|
לעדכונים מקורסים נוספים
Graphics created by School Icons
|