בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
עדכונים מקורסי החשבון של דבורה
17/4/02:
סיכום של קורס החשבון של הסמסטר הראשון וסיכום ביניים של הקורסים של הסמסטר השני עם דבורה.
הקורסים מבוססים על העיקרון שמשמעות החשבון היא הבנה מעמיקה של עצמנו ושל העולם סביבנו.
|
|
בסמסטר הראשון ערכנו מדידות אורך בדרכים שונות. הילדים בחרו את כלי המדידה שכללו כיסאות ומקל של מגב! המשכנו למדוד את הקף
גופנו כשאנחנו שכבנו על הרצפה. עשינו השוואה בין סוגי קווים שונים. הסתכלנו בשטחים קטנים וגלינו איך לנצל את המרצפות למדוד את
השטח של הגוף של כל אחד מאתנו. השלב הבא של המדידה היה לשים את הידיים בכוס מים ולהביט על המתרחש. דברנו על המושג נפח ומדדנו
את נפח הידיים שלנו באופן מאד גס. סיכמנו את כל המדידות בטבלה משותפת.
עבודה זאת הייתה קבוצתית, בשיתוף הרעיונות של חברי הקבוצה.
בסמסטר השני, הנושא המרכזי של מחזוריות בחיינו נותן לכל אחד לפתח את
הנושא לפי התעניינותו.
הנושאים שנבחרו כוללים: המצאת משחקי קופסה, התבוננות בתנועת כדור הארץ ביחס לשמש, לירח ולכוכבי לכת, מעגל החיים מתינוק לזקן בבעלי-חיים,
בגיאומטריה אנחנו עוסקים בנושאים של שיקוף וסיבוב. דוגמאות נוספות של מחזוריות שהיצעו הילדים הן ניקוי תקופתי של שטיח שמתלכלך ואבא שמשמין ואחר כך מרזה.
במשך העבודה אני רואה את הקושי של הילדים להחליט באיזה נושא לבחור. לפעמים בוחרים נושא שמישהו כבר בחר, אבל ברוב המקרים, יש חשיבה
עצמאית שקולה כדי להגיע להחלטה. בינתיים, אף אחד לא בחר בנושא השעון ונושאים הקשורים לסדר היום שלנו.
בקורס קבוצת ג-ו יש רק משתתפת אחת אחרי שנפתח קורס ביוזמת תלמיד שמשך שני תלמידים מקורס החשבון.
התחלנו בהסתכלות על מערכת המספרים שלנו, מדוע היא על בסיס של 10 ואיך היא עובדת. מצאנו שאפשר לבנות בסיסי מספרים אחרים- בדקנו בסיסים של
11 ושל 2. אחרי שראינו איך החזקות עובדות ביחס לטורים השונים במערכת המספרים הגענו לשברים עשרוניים ולהבנה של הנקודה שמופיע במחשבון.
דבורה
|
Graphics created by School Icons
|