בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



דיווח מקורס "תקשורת במקרא" - 16/3/02

שלום לכולם,

למי מכם שמעוניין לדעת מה חדש בתנ"ך, אני שמחה להעביר את הדיווח המצ"ב.

כל סיכום, ואפילו אם זה סיכום ביניים, כרוך בהצצה לאחור. אני לא יכולה לעצור בעדי מלהציץ אל עבר ספטמבר. לא רק הילדים היו מבוהלים ולחוצים. אני ממש לא ידעתי לאן הדברים יזרמו. אבל מסתבר שהם זרמו. בתחילת השנה לא אהבתי את ימי ראשון, ימים שבהם אני מלמדת את הקורס "תקשורת במקרא". אני לא יודעת מתי זה קרה שהתחלתי פתאום לשמוח לקראתם. בנינו מעין מועדון אקסקלוסיבי בכיתה הזו, שיש לו הומור משלו ורפרנטים משלו.

אחת המטרות העיקריות שהעמדתי לעצמי בתחילת השנה היתה לקיים מעין שולחן דיונים שבו הילדים יוכלו להתמודד עם שאלות ונושאים שונים ממגוון רחב, תוך הרחבת הידע הכללי ב"חברותה" ובעיקר בעניין.

אין לי ספק שהפורמט של השיעורים בקורס הזה לא מתאים לכל הילדים, ועיקרון הברירה הטבעית עבד גם כאן, אלא שלשמחתי הוא עבד לשני הכיוונים (עזיבה וקליטה). ואמנם, בסימסטר הזה הצטרפה אלינו גם תלמידה מכיתה א' שבאופן מיוחד נהנתה מהדיון במנהג טקס "החליצה" וידעה להסביר לאביה בערב את הרעיון שמאחורי מנהג זה במלים "תאר לך שלאמא…".

הדיונים שמתנהלים במסגרת שלנו מצריכים רמת ידע כללי מסוימת, אבל לא להיבהל, ניתן תמיד לפשט את הרעיונות, כך שיגיעו לכולם. אחת הדוגמאות לכך היתה שאלה של תלמיד ששאל "מה זה ספירת הנוצרים", דבר שהרגיז כמה תלמידים ועצר את רצף הדיון. זה היה מקום מצויין בעיניי לקיים שיחה בנושא סובלנות, שבסופה הסברתי בשני משפטים את המושג והדיון נמשך.

את הסימסטר הזה התחלנו בפרדה קשה מספר יהשוע, שבו עסקנו לעומק בסימסטר הקודם, בעיקר בששת הפרקים הראשונים. הילדים נקשרו לספר בעיקר בעקבות תוכנית אירוח שעל הפקתה הם עמלו במשך שבועות. הקלטת הסופית תוצג לכל הקהילה (אני מקווה) ממש בקרוב. הקלטת נערכה לפני שבועות אחדים ואנו ממתינים לאירוע הנכון.

הסימסטר הזה עד כה הוקדש ללימודי מעמד האישה בתנ"ך. לצורך העניין, ומאחר ונראה לי סביר לעבור לספר שופטים, בחרתי כנציגת ספר שופטים בידידתי דבורה הנביאה.

הלימודים בקורס שלנו "תקשורת במקרא" מורכבים מדיונים שבמרכזם עומדת דילמה מסוימת. החיבורים בין נושא התקשורת לבין נושא המקרא מתבצעים רק אם הנושא מתחבר או מתבקש. סיפור דבורה הנביאה "גרר" איתו דיונים בנושאים הבאים:
גאוגרפיה (איזו נחל הקישון).
אקולוגיה (הבעיות האקולוגיות באיזור הקישון).
תקשורת (הטיפול התקשורתי בנחל הקישון ובבעיות האקולוגיות).
מעמד האישה בתקופת התנ"ך ותיאוריות פמיניסטיות.
אקטואליה (פרשת לוחמי השייטת).
בנוסף, כל ילד לקח על עצמו להקריא קטע מתוך שירת דבורה עם אינטרפרטציה משלו.

מדבורה עברנו לשופט יקר אחר: יפתח הגלעדי. יפתח העלה שאלות מוסריות קשות שבהן דנו לעומק, מכיוונים שונים. גם במקרה הזה למדנו להכיר את איזור הגלעד, אבל ההתמקדות העיקרית היתה בדילמה שעורר הנדר של יפתח. הילדים הגיבו באופן כל כך ערני ואינטליגנטי. הייתי גאה בהצעות שהם הציעו להתמודדות עם המצב, אילו הם היו הכהן הגדול. אילו הם היו בממשלה היום, לא היה למיטשל או לצ'ייני למיניהם מה לעשות כאן.

חשבתי שהילדים ירצו להמשיך בתוכניות האירוח בנושאים התנכיים כפי שאומנם הם ביקשו, אלא שפניה שהגיעה אלי מאחת התלמידות העלתה אפשרות אחרת. אותה תלמידה שאלה אותי מדוע במשך שנים אנחנו חוגגים את כל החגים באותה הצורה ושזה מאוד משעמם.

חשבתי שאסור להתעלם מהערה - בקשה זו. העלתי בפני הכיתה את הנושא, ואתו הצעות נוספות לעשייה שמיועדת לחגים. מאחר והדברים נדונו שבועות ספורים לפני פסח, הצעתי להם שנתחיל ללמוד את מגילת רות ואולי נכין משהוא מאוד שונה ואחר לכבוד שבועות. אז אנחנו כבר שלושה שבועות דנים באספקטים שונים של מגילת רות. הנושאים שהסיפור הקצר הזה מעלה הם כל כך מרובים ומגוונים. מגילת רות כוללת סיפור מקסים על אהבה וידידות, על נאמנות וקבלת השונה, על התייחסות לזר ולעני, על חוקים, על תקווה ואומץ, ו….כן, שכחתי, על מעמד האישה.

במהלך השיעורים הקדשנו זמן רב לדיונים בנושאים של מנהגים חוקים ומסורת, ובין היתר התעכבנו על טקס ה"חליצה". (הילדים היו מאוד מזועזעים מהרעיון).

בנוסף, דנו בשאלות בלשניות העולות מהשמות המוזרים המופיעים במגילה וניסינו להבין אותם ואת סיבת הימצאותם בטקסט.

למדנו את הפסוק "אל כל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלוהיך אלוהי" והשימוש בו כיום. התפלאתי כמה הילדים אהבו את הסיפור. הגורן, בועז, רות, ליל ירח.

כדי להעביר אליכם את רוח החבורה, רק אספר שאת אחד השיעורים הפסקתי בקטע שבו רות מגיעה אל הגורן בשמלתה היפה ובשיעור שבא בעקבותיו, לאחר שבוע, הזכירו לי הילדים את הפסוק המדויק שבו הפסקתי.

בנוסף, הכנו את אילן היוחסין של דוד המלך.

כעת אנחנו בשלב של גיבוש רעיון לקראת שבועות, שבו נפיק הפקה על בסיס מגילת רות. הילדים ערכו את רשימת כל הנפשות הפועלות במגילה במטרה לקבוע סדר חשיבות, ולהחליט על קונספט. על הפרק העמדנו ארבע אפשרויות. הקונספט יבחר בהצבעה בשיעור הבא.

אני מתארת לעצמי שמי שקרא את הסיכום עד עתה יוכל לנחש שלא פסחנו על אספקטים גאוגרפיים ואקטואליים כשדנו בשאלה "מואב אז והיום" (או "מואב לאן?") וכמובן שמכאן נדדנו לעניינים קצת יותר אקטואליים הנוגעים לירדן.

אם למי מכם יש רעיונות, גישה מעניינת או נושא חדש/ישן, אנחנו מאוד נשמח לקלוט.

רות סוף.



תמונה מן המופע שנערך לקראת חג השבועות








Graphics created by School Icons