בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


מרכז חקר
שנת הלימודים תשס"ט
מורים: דינה רמות, ענת שמחאי, נטע שוחר, אנשי צוות נוספים והורים
מרכז פתוח לילדים מא-יב
נוכחות: נוכחות לפרויקט
(בשעור זה יתקיימו פרויקטים במהלך השנה. הילדים יכולים להצטרף בתחילת פרויקט ולעזוב בסופו. כל זמן שילד בחר פרויקט הוא מחויב אליו. אפשר להצטרף לשעור זה בכל פעם שמתחילים פרויקט חדש - יהיה פרסום לכך)

מספר שעורים: החל משעה עד שלוש שעות שבועיות.

אנו מאמינים שהחוכמה ניתנה למי שסקרן, ששואל, שמחפש ידע ולמי שהוכשר וקיבל את הכלים ללמוד איך ללמוד בדרכו. מתוך הזכות של הילד לכבוד ולבחירה, ניתנת לכל לומד ההזדמנות ללמוד על פי סגנונות הלמידה, אסטרטגיות הלמידה ותחומי העניין שלו. הלמידה עם מכוונות עצמית משמשת לנו כנר לרגלנו במרכז הלמידה.

מרכז הלמידה שוקק חיים במשך רב שעות הלימודים בליווי והדרכת צוות בית הספר. הילדים ייצרו תקנון להתנהלות בחדר שכולל הסכמה שבחדר זה לא אוכלים ולא שותים, לא מתקינים ו/או משחקים במשחקי מחשב ועוד. הם מכבדים את הלמידה בחדר, את הציוד ובעיקר האחד את השני בסובלנות ובהקשבה.

רב הילדים מג' ועד יא' בחרו בלמידה במרכז מספר שעות בשבוע ולומדים במרכז בקבוצות רב גילאיות שנעות בין 5 עד 19 ילדים בשעור. לאחרונה הצטרפו אלינו מספר ילדים מבית א-ב וההתרגשות ענקית של הילדים ושלנו כאחד.

הפעילות במרכז מתמקדת בחקר ותמיכה ללמידה בתוכנית אישית.

הלמידה במרכז מותאמת ונובעת מהצרכים האישיים של כל אחד ואחת. פעילויות הלמידה מלוות בהדרכה ובתיווך של צוות בית הספר וכוללות: הכנת שעורים, השלמת חומר לימודי, קבלת הסבר לחומר הנלמד בכיתה, שעור מותאם, הכנה לבחינות הבגרות, תרגול וחיזוק באמצעות המחשבים.

חקר אישי - באמצעות למידה של נושא אישי שנובע מעולמו של הילד יש לנו הזדמנות לעסוק בלמידה פעילה רב תחומית בדרך החקר ולסייע בפיתוח אסטרטגיות למידה אינדבידואליות. 55 חוקרים בחרו נושא שמעניין אותם ובו הם מוכנים ללמוד ולהתעמק במשך סמסטר עד שנה.

בתהליך למידת חקר מספר שלבים:
1. בחירת נושא - תהליך העולם הפנימי של הילד ומתוך העניין האישי שלו.
2. שאלת מחקר -תהליך פתוח והרפתקני של שאילת שאלות.
3. חיפוש מקורות מידע - חשיפה למקורות מידע באנצקלופדיות, באינטרנט, דיון, ראיון, ומקורות מחוץ לסביבת בית הספר.
4. ארגון המידע - בחירת העיקר, סינון, ביקורתיות בקריאה.
5. הסקת מסקנות והצגת התהליך - חשיבה מסועפת ברמת הערכה והשבחה.
6. משוב - תהליך של רפלקציה מלווה בכל שלבי החקר.










Graphics created by School Icons