בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


קורס קריאה-כתיבה 2
שנת הלימודים תשס"ח
מורה: תמר אלי-גרזון.
א-ב

תכנית לשיעור קריאה לתלמידים שהתחילו ללמוד קריאה וכתיבה:

נבדוק ונראה מה יודעים וזוכרים - נחליט מה צריך לחזור להזכיר ומה יש להשלים.

נחזור על מה שצריך - לפי הצורך (אותיות, ניקוד, קריאת הברות, מילים, משפטים).

נעבוד על קריאה שוטפת של מילים.

נקרא טקסטים חדשים כמו סיפור או טקסט מידע ונבין את פרוש המילים, את הרעיון המרכזי, את הקשר בין המילים או בין המשפטים, נסיק מסקנות מתוך הכתוב.

ראשית יערכו אבחונים על מנת לדעת מהו החומר בו הילד שולט ומה יש לחזק.

שנית יושלמו אבני יסוד שלא נטמעו או נשכחו במהלך הקיץ, זאת ע"פ הצורך (עיצורים- אותיות, תנועות - ניקוד) לאחר מכן, יחוזקו הצירופים: הברות ומילים, שטף קריאה ברמת המילה והמשפט, חזרה לעבודה עם טקסטים, עבודה עצמית כולל הבנת הוראות, עבודה על טקסטים מתחומים שונים ומסוגות שונות.

תכנית לשיעור כתיבה לתלמידים שהתחילו ללמוד קריאה וכתיבה :

עיצוב הכתב - נקפיד על כתיבת אותיות הדפוס והכתב בצורה קריאה, בכיוון הנכון, נשים לב איך אנו בוחרים לכתוב: כתיבה בדפוס או בכתב.
כתיב - נתחיל ללמוד מתי כותבים עם אותיות באותו צליל (ריבוי נקבה - Xות ולא Xוט) מתי מוסיפים ה' שותקת (רק בסוף מילה) וכדומה.
כתיבה -
כתיבה של משפטים, כתיבת סיפורים,
כתיבת סיפור שיש בו אירוע מרכזי והתרחשויות אחדות.
דיווח על אירועים מהסביבה הקרובה שהתלמידים חוו, קראו או שמעו עליו.
תיאור והסבר של תופעות בעקבות התבוננות או קריאה.

כללים לשיעורי קריאה כתיבה 2:

על מי שרוצה להשתתף בשיעורים:

להתמיד ולהגיע לכל השיעורים.
להגיע לשיעור בזמן.
להביא את הציוד הנדרש (על פי הרשימה).
לבצע את המטלות בשיעור.
לבצע את המטלות בבית.
לעזור לסדר את הכיתה בסיום השיעור.
לבקש עזרה אם יש צורך.
לאכול לפני השיעור כי בשיעור לא אוכלים
אפשר בהחלט להביא בקבוק מים לשיעור.
כדאי לבוא עם סבלנות ומצב רוח טוב.
אשמח לקבל כל רעיון או הצעה שיש לכם להציע.

ציוד לשיעורי קריאה כתיבה 2:

מחברת 10 שורות, - רצוי "מחברת חכמה", אם קונים "מחברת חכמה" לקנות "שורה לא מקווקוות". אם לא קונים מחברת חכמה חשוב שניתן יהיה לזהות את השורה המיועדת לכתיבה.
קלמר ובו :
3 עפרונות 2HB משושים או משולשים (לא עגולים) איכותיים.
מחק
מחדד (רצוי "עם בית" - כלומר מקום לחידודים)
עפרונות צבעוניים - חבילה של 6 צבעים מאיכות טובה.
מדגישונים ב-2 צבעים.
מקלון דבק.
מספריים (אם הילד שמאלי יש לקנות מספריים לשמאליים).
יש לסמן בשם את המחברת, הקלמר, וכלי הכתיבה (אפשר עם מדבקות לבנות קטנות עליהן כתוב שם התלמיד).

רציונל ללימוד הוראת הקריאה בבית א-ב:

הקריאה והכתיבה הנן מיומנויות אשר מאפשרות לילד (ולאדם) עצמאות וחופש. הן כלי להבנת הסביבה והעולם, לביטוי, להנאה, והן מאפשרות לאדם חיבור עם העבר, ההווה והעתיד. עבור ילדים בגילאי כתות א-ב המעבר אל העולם האורייני מהווה מפתח להשתלבות בחברה והנה בסיס לחיברות ולחווית החיברות . בבואי ללמד תחום זה בגילאים אלו אני רואה בחוויות: בחווית החיברות ובחווית הלומד את עצמו מול העולם חוויות מעצבות, תפיסה זו משפיעה על דרך ועל קצב העבודה.

מטרות:

פיתוח מסוגלות להתמודדות עם טקסט ברמה המתאימה לאוריינות של הילד.
הקניית מיומנויות הקריאה והכתיבה בצורה ספיראלית מקבוצה 1 ועד 3.
פיתוח ועידוד האהבה לקריאה וכתיבה.
פיתוח תשתית של אוריינות לקראת הבנת הנקרא וכתיבה.
חוויה בונה של הדימוי העצמי לשיפור תהליך רכישת הקריאה.
קידום כל ילד על פי צרכיו אך תוך התחשבות בהתקדמות הקבוצה.









Graphics created by School Icons