בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


קורס קריאה-כתיבה 1
שנת הלימודים תשס"ח
מורה: תמר אלי-גרזון.
א-ב

תכנית לשיעור קריאה למתחילים:

נלמד לקרוא: סימני האותיות והצלילים, סימני הניקוד והתנועות. נלמד לחבר להברות ולמילים. נחבר למשפטים, סיפורים קצרים, שירים קצרים, סיפורים ארוכים יותר, זאת לפי ההספק שלנו...

במהלך השיעורים: נקרא, נכתוב, נגזור, נצייר, נדביק ונשחק.

כל תלמיד, עם המורה, ישים לב מה הוא יודע ומה הדברים הבאים אותם ילמד.

אות - הכרת הסימן הגרפי של האות והגיית העיצור המתאים לסימני האותיות השונים. כולל אותיות סופיות, ההבדל בין אותיות דגושות לרפות (בּ ב כּ כ פּ פ ) וכן שׁ ו-שׂ.
ניקוד - הכרת הסימנים הגרפיים של הניקוד והגיית התנועה המתאימה.
הברה - עיצור ותנועה מחוברים - אות וניקוד כתב להברה. לימוד החיבור בין אות לניקוד.
מילה - חיבור ההגיים (עיצורים ותנועות) והבנה של משמעות.

כל אלו יוקנו ויתורגלו באופן מסודר.

במהלך הלמידה יעשה שימוש במשחקים.

הלמידה תעשה תוך מתן דגש על מודעות הילד לידוע לו והצבת יעדים חדשים יחד אתו.

לאחר שלב בסיסי זה של פענוח הסימנים: אותיות, ניקוד וחיבורם להברות ולמילים, תעשה עבודה על טקסטים החל ממילה - משפט - קטע סיפורי, שיר וכו'.

תכנית להוראת כתיבה למתחילים:

נלמד לאחוז נכון בעיפרון, לחדד את העפרון ולמחוק.

צליל - נלמד להקשיב לצלילי הדיבור ולשמוע מהו העיצור אותו יש לכתוב.
אות - נלמד את סימני האותיות , נלמד את צורתן בדפוס, כולל אותיות סופיות, ההבדל בין אותיות דגושות לרפות (בּ ב כּ כ פּ פ ) וכן שׁ ו-שׂ.
נלמד את הכוון הנכון לכתוב את האותיות, נלמד לכתוב בתוך השורה ובין שולי העמוד.
הברות - נלמד לצרף אותיות לכתיבת צרופים צליליים שונים.
מילה - נלמד לכתוב מילים קצרות וארוכות איזה שנרצה. נלמד גם להשאיר רווח בין מילה למילה.

נשתמש בכתיבה לדברים שנרצה: לכתוב הודעה, ברכה, רעיון, בדיחה, מכתב, סיפור שהמצאנו ועוד.

כללי השיעור:

על מי שרוצה להשתתף בשיעורים:

להתמיד ולהגיע לכל השיעורים.
להגיע לשיעור בזמן.
להביא את הציוד הנדרש (על פי הרשימה).
לבצע את המטלות בשיעור.
לבצע את המטלות בבית.
לעזור לסדר את הכיתה בסיום השיעור.
לבקש עזרה אם יש צורך.
לאכול לפני השיעור כי בשיעור לא אוכלים.
אפשר בהחלט להביא בקבוק מים לשיעור.
כדאי לבוא עם סבלנות ומצב רוח טוב.
אשמח לקבל כל רעיון או הצעה שיש לכם להציע.

ציוד ראשוני:

השנה אבקש בקבוצה 1 מחברת מיוחדת שמאפשרת כתיבה וציור באותו הדף. זוהי מחברת בגודל פוליו שנקראת מחברת חכמה חצי-חצי (מי שלא מעוניין לקנות אותה יכול להשתמש במחברת 10 שורות - חשוב שיהיה קל לזהות את השורה המיועדת לכתיבה).
קלמר ובו :
3 עפרונות 2HB משושים או משולשים (ולא עגולים) איכותיים.
מחק
מחדד (רצוי "עם בית" - כלומר מקום לחידודים)
עפרונות צבעוניים - חבילה של 6 צבעים מאיכות טובה.
מדגישונים ב-2 צבעים
מקלון דבק.
מספריים (אם הילד שמאלי יש לקנות מספריים לשמאליים).
יש לסמן בשם את המחברת, הקלמר, וכלי הכתיבה (אפשר עם מדבקות לבנות קטנות עליהן כתוב שם התלמיד).

רציונל ללימוד הוראת הקריאה בבית א-ב:

הקריאה והכתיבה הנן מיומנויות אשר מאפשרות לילד (ולאדם) עצמאות וחופש. הן כלי להבנת הסביבה והעולם, לביטוי, להנאה, והן מאפשרות לאדם חיבור עם העבר, ההווה והעתיד. עבור ילדים בגילאי כתות א-ב המעבר אל העולם האורייני מהווה מפתח להשתלבות בחברה והנה בסיס לחיברות ולחווית החיברות . בבואי ללמד תחום זה בגילאים אלו אני רואה בחוויות: בחווית החיברות ובחווית הלומד את עצמו מול העולם חוויות מעצבות, תפיסה זו משפיעה על דרך ועל קצב העבודה.

מטרות:

פיתוח מסוגלות להתמודדות עם טקסט ברמה המתאימה לאוריינות של הילד.
הקניית מיומנויות הקריאה והכתיבה בצורה ספיראלית מקבוצה 1 ועד 3.
פיתוח ועידוד האהבה לקריאה וכתיבה.
פיתוח תשתית של אוריינות לקראת הבנת הנקרא וכתיבה.
חוויה בונה של הדימוי העצמי לשיפור תהליך רכישת הקריאה.
קידום כל ילד על פי צרכיו אך תוך התחשבות בהתקדמות הקבוצה.









Graphics created by School Icons