בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


הסיפור שלא נגמר
שנת הלימודים תשס"ח
מורה: שרי גוטליב
כיתות ו' - ט'

הספרות כמקום שלא נגמר... הספרות מפגישה אותנו עם מקומות בעולם החיצוני ובתוך עצמנו.
בשעורי הספרות נצא לגלות מקומות חדשים, נחזור אל מקומות שכבר שכחנו, נשהה במקומות שאנחנו אוהבים ונתמודד עם מקומות שנואים או קשים.
להלן טעימות מהנושאים והיצירות בהם נדון במהלך השנה:

נושא מס' 1: קסם המלה

"תן למלים לעשות בך, תן להן, היה חופשי..." (תן למלים, יונה וולך)

* נפתח בכוחה של המלה - ביכולתה ליצור מקום טוב או רע - כוח הברכה והקללה.
נחשף לכוחה המכשף של השירה דרך המשוררות יונה וולך, דליה רביקוביץ ולאה גולדברג.

* נכיר וניצור שירי תמונה - שירים שבהם העיצוב הגראפי מחקה את המשמעות המילולית.
היוצרים שיידונו: של סילברסטיין, יהונתן גפן, יונה וולך, אפרת מישורי ועוד.

נושא מס' 2: בין ארץ לשמים - מעבר בין עולמות

"נועה לחצה על המסעד בכוח, כדי שלא תפרוץ בבכי, ונבהלה: נדמה שנבעה חור בכסא - לא חור אלא מנהרה שלמה! - והיא צועדת בה והולכת; המנהרה חשוכה והיא פוחדת קצת, אך נראה שיש לה קצה: קרני האור הבוקעות בחשכה מעידות על כך." (כיכר העצב וכיכר השמחה, נורית זרחי)

גיבורים ספרותיים רבים מטיילים בין ה"כאן" ל"שם" - מצליחים לעבור ממציאות משעממת ואפורה, ולרוב גם קשה, לעולם פנטסטי וקסום - כמובן שהארי פוטר הוא אחד ש"עשה את זה" - אך ישנם גם רבים וטובים אחרים כמו דורותי, אליס (או עליסה), צ'ארלי בקט, בסטיאן באלתאזאר בוקס או פיטר, סוזן, אדמונד ולוסי - מזהים?
נוכל להתלוות אליהם במסעם, ובכל מקרה לראות בהם את נקודת המוצא להתבוננות ביצירות העוסקות במעברים כמו הסיפור "כיכר העצב וכיכר השמחה" לנורית זרחי או שיריה המקסימים של לאה גולדברג "אורן" ו"הסתכלות בדבורה".

נושא מס' 3: חלומות ומציאות

"מי זה כותב לך ילדונת, גלי מי שולח, זר פרחים סגול כשהאביב פורח, מי בתשיעי בכל נובמבר, בלי ברכה בלי שם או רמז, שולח לך סיגליות בזר קשור בסרט..." ( סיגליות, נוסח עברי: יהונתן גפן)

סיפורי הפואנטה המשובחים "המחרוזת" לגי דה מופאסן ו"אחרי עשרים שנה" לאו הנרי יפגישו אותנו עם מצבים של אשליות והתנפצותן ויעוררו שאלות לגבי הערכים החשובים לנו בחיים, וכיצד הם מניעים אותנו. גם אהבה נדבר, דרך שירי פואנטה כ"סיגליות", "ניגון עתיק" ו"שלושה בני עורב".

נושא מס' 4: האדם וסביבתו האנושית, כאן!

"פעם הייתי בת שש-עשרה ובלונדינית והייתי מסתובבת ככה ברחובות עם מיני בלי בושה והדבר הזה על הראש..." (יש עם מי לדבר, שהם סמיט)

סיפוריה של שהם סמיט יפגישו אותנו עם דמויות שאנחנו מכירים מכאן: בת שש-עשרה שיוצאת עם חייל, עובד זר אפריקני ומעסיקתו ה"צפונית". נבחן קשרים אפשריים בינם לבין הסיפור "נקמתו של סבל" ליהושע בר-יוסף שגם הוא עוסק בניכור ומחירו, וכן את "לשבור את החזיר" ו"צפירה" לאתגר קרת.

לסיכום... תפיסתה של לאה גולדברג את לימוד הספרות כדרך שתחילתה חוויה, אמצעה הארתה וסופה חוויה מוארת תנחה אותנו בלימוד היצירות שיכלול גם התייחסות למושגים ספרותיים רלוונטיים ועבודה יצירתית (תרגילי כתיבה). בחירת היצירות הסופית, כמו גם דרך הלימוד, תלויות במידה רבה בקבוצת הלימוד שתתגבש.

הדרישות: השתתפות סדירה בשיעורים, מילוי אחר המשימות שתהיינה, הבאת הציוד כנדרש.

הציוד: מחברת שורה-אחת 40 דף, קלסר עם "ניילונית" לדפי היצירות ודפי עבודה שיחולקו.

שנה טובה, פוריה ומהנה!









Graphics created
by School Icons

Other graphics by Graphic Garden