בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


קורסי אנגלית
שנת הלימודים תשס"ז
מורה: איתנה מדן-משה.
כיתות ג-י
מערכת שעות אנגלית

שעה

יום א'

יום ג'

יום ד'

10:10- 9:30 אנגלית - ז'-י'
ספרות אנגלית, קריאה
Cool Collection 1, 2
אנגלית ה'- ז'
רמה 2
אנגלית ג' - ה'
Let's Speak English
שימוש פסיבי ואקטיבי באוצר המילים הנרכש בסיוע דפי עבודה לפי התכנית של רונית גרבר בשילוב כתיבה וקריאה ראשונית
11:20 - 10:40 אנגלית ה' - ז'
רמה 1
אנגלית ה' - ז'
רמה 1
אנגלית ה'- ז'
רמה 2
12:05 - 11:25 אנגלית ז' - י'
unseen - הבנת הנקרא לפי רמות - חובה כהכנה למסלול בגרות
אנגלית ג' - ה'
Let's Read and Write
לימוד וחזרה על יסודות הקריאה והכתיבה (*)
אנגלית ז' - י'
Grammar in Focus
12:10 - 13:00 מרכז אנגלית
ה' - ז'
ז' - י'
עזרה בש"ב, דפי עבודה, פרויקט ובהמשך - סימסטר ב' הצג באנגלית
אנגלית ה' - ז'
רמה 1
אנגלית ג' - ה'
דרמה באנגלית - משחקים, שירים, שיחות, הצגות ועוד.
המטרה - להעלות הצגות קצרות והצגת סיום

(*) היות ומדובר בשכבה גדולה של ד' וג' שחלקם יודעים את הABC וחלקם לא - לאלו הקוראים יותאמו ספרים לעבודה עצמית בהדרכתי, כמובן, על מנת שלא לעכבם.

לימודי האנגלית השנה יתנהלו לפי רמות כאשר השאיפה היא להגיע למספר התלמידים הגדול ביותר, כל אחד מהרמה בה הוא נמצא ולקדם אותו באנגלית לפי המיומנויות השונות.

שכבת ג' - ה'
לאחר בדיקה והכרות ראשונית אני שמחה לבשר שלילדים יש אוצר מילים יפה והתלהבות ללימוד השפה. אני משתדלת לא לפצל את הקבוצה על מנת שהתלמידים יוכלו לזכות בשלוש שעות למידה שבועיות כאשר המטרה היא להקנות ולבסס את יסודות הקריאה והכתיבה בשילוב עם מיומנויות אוראליות של השימוש בשפה.

הספר Let's Read and Write ישמש אותנו להקניית ה ABC יחד עם הקניית תבניות משפטים בסיסיות. לשיעור נדרשת מחברת - רצוי מחברת 10 או 14 שורות ולאו דווקא מחברת אנגלית. קלמר מצויד - כמובן. תלמידים שקוראים כבר יוכלו לקבל הכוונה לעבודה, במקביל, בחוברות סיפורים קצרים בהתאם לרמתם.

השעור Let's Speak English מבוסס על ספריה של רונית גרבר ותכנית הדרכה שבניתי במשך השנים. שירים, סיפורים קצרים, תבניות משפט ודפי עבודה ובהמשך יצירת מילון תמונות.

שעור הדרמה באנגלית מתבסס על שעור Let's Speak English כאשר הפעם העבודה היא במרחב - שימוש באוצר המילים הנרכש על מנת לשחק משחקי חברה, משחקי תפקידים, תוך שימוש במוזיקה כאשר המטרה היא לבנות דיאלוגים קצרים ואף הצגות קצרות במהלך השנה.
אין חשיבות לרמת התלמיד בשיעור זה שכן כל תלמיד משתתף בהתאם לרמתו הוא.

שכבת ה' - ז'
לשכבה זו מיועדים ארבעה שעורים ושעור מרכז. היות וקבוצה זו היא הקבוצה הגדולה ביותר ויש הבדלים ניכרים בין רמות התלמידים חולקו השעורים לפי רמות: רמה 1 - הרמה הבסיסית יותר ורמה 2 - למתקדמים שביניכם.

לאחר הכרות ראשונית עם התלמידים אני חייבת לציין שמעבר לפערים הניכרים בין תלמיד לתלמיד, קיימים, לעיתים, פערים משמעותיים בין המיומנויות השונות של השפה אצל אותו תלמיד. כיון שכך, במקום שאני אחלק את התלמידים לפי רמות נתבקשו התלמידים להתחלק בעצמם לפי הערכתם הם את רמתם. ההנחה הבסיסית היא שתלמיד חפץ להיות ברמה בה הוא מרגיש בטוח ובה יוכל להתקדם כאשר אין מניעה לעבור מרמה לרמה במידה ותלמיד התקדם משמעותית או להפך, מרגיש חוסר נוחות ברמה שאינה תואמת.

דרישת המינימום היא להתחייב לשעתיים שבועיות כאשר תלמידים החפצים לקחת חלק ביותר משעתיים אלה מוזמנים להצטרף לשעורים האחרים (התנאי הוא כמובן לרצף שעורים ולא לנוכחות אקראית - עניין של גודל כיתה פיזי).

בשני שעורים ילמדו דקדוק, קריאה וכתיבה ומיומנויות אוראליות. התלמידים שהתנסו בשעורים נוכחו לדעת שאין הפרדה בשלב זה כאשר בהמשך יותאמו ספרי הלימוד בהתאם לרמת התלמידים בכל קבוצה.

לגבי השעות שבמערכת: יתכנו שינויים בהמשך בהתאם לשיעורים המקבילים העומדים לרשות התלמידים וזאת על מנת לאפשר כיתות הומוגניות ככל האפשר.

שכבת ז' - י'
לשכבה זו מיועדים במערכת חמישה שעורים כאשר, נכון להיום, אין לתלמידים שעורים אחרים במקביל. התלמידים מוזמנים לקחת חלק בשנים עד חמישה שעורים בשבוע כאשר השעורים מחולקים לפי נושאים:
לאלו הבוגרים יותר והמתעתדים לגשת לבגרות בשלב מאוחר יותר מומלץ להשתתף בכל השעורים ואלו שאינם חפצים בכך יכולים לבחור מההיצע העומד לרשותם.

בשיעור לספרות אנגלית נשתמש בבסיס בספרים Cool Collection 1, 2, ובהם סיפורים קצרים, קטעים מספרי מקור, ציטטות של אנשי שם, פואמות ומחזות. נדרשת מחויבות להכנת שעורי בית.

שעור UNSEEN - הבנת הנקרא - הוא שעור בסיסי לאלו המתעתדים לגשת לבגרות. נלמד מיומנויות פענוח של טקסט, שימוש נכון במילון, טכניקות לפענוח השאלות עם התמקדות בהכוונה לבגרות. כל תלמיד יוכל לעבוד בהתאם לרמתו לפי המודולים השונים.

שעור הדקדוק - כשמו כן הוא - שעור דקדוק שמטרתו הקניית כללי השימוש בתבניות דקדוקיות של השפה בהתאם למשמעות שברצוננו להפיק ו/או לפענח. מדוגמאות פשוטות ביותר לאלו החסרים את הבסיס ועד לפתרון תרגילים וכתיבה ברמה גבוהה יותר. שוב, ספר התרגול יותאם לרמת כל תלמיד מהמקום בו הוא נמצא כאשר תיתכן עבודה במקביל בין התלמידים.

שעור המיומנות האורלית - כנ"ל- נלמד לפענח טקסטים על פי שמיעה, נדון בע"פ בנושאים שונים לפי בחירה, נלמד את מיומנויות הוויכוח, העלאת טיעון, הצגת פרזנטציה ועוד. שוב - כל תלמיד בהתאם לרמתו הוא . ניתן לבחור פרוייקט אישי ולעבוד עליו ביחיד או בצוות להצגה בפני הכיתה.
בסימסטר השני המטרה היא לכתוב, להפיק ולהעלות הצגה ביחד.

כללי
תלמיד שנרשם והתחייב לשיעור רשאי להעדר משני שעורים בסימסטר ללא חובת דיווח (לא מחלה או משהו דומה שעליו יתבקש אישור). על התלמיד להשלים את החומר הנלמד על מנת שלא לעכב את הכיתה בהמשך.

תלמידים אשר עברו איבחונים דידקטיים פסיכולוגיים מתבקשים לידע אותי על מנת שאוכל לעבוד איתם בצורה הטובה ביותר.

תלמידים החפצים להתנסות בשעורים של שכבת גיל אחרת - תלמיד ב' למשל בעל רקע באנגלית מהבית, משליחות ו/או כל צורה אחרת שירצה להצטרף לשעורים של ג' - מוזמן לפנות אלי.

כנ"ל, לתלמידים שלהם קשיים בסיסיים עקב שונויות למידה למיניהן מוזמנים להצטרף לשעורים של שכבת גיל צעירה יותר על מנת לתרגל ולחזור כמה שיותר. שוב - בהתייעצות איתי.

בנוגע לכל בקשה, התייעצות, הערות וכו' אתם מוזמנים לפנות אלי ב-e-mail ואני אחזור בהקדם.








Graphics created by School Icons