בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
ריקוד
שנת הלימודים תשס"ז מורה: חוזה כרמלוס. כיתות א-ב
ריקוד: תחום אומנות בו האדם מתבטא על ידי תנועות גוף לשם התנועה. לרוב
מלווה הריקוד במוסיקה או מקצב בהתאמה. הריקוד נוצר בימי קדם כחלק מפולחן אלילי. מאז ומעולם נחשב הריקוד לתחום עממי ביחס לתחומי
אומנות אחרים. ריקוד היה נפוץ בעיקר בקרב תרבויות יותר פשוטות ופחות מתקדמות ביבשות אמריקה ואפריקה. הוא נחשב עממי גם
משום שמעולם לא היה צורך בהשכלה או בחומרי גלם.
הריקוד החל להיות נפוץ באירופה בתקופת הרנסנס עם שגשוג תרבות הנשפים שהתפתחה בקרב בני האצולה בתקופה זו. הוא קיבל מעמד של
השקול לשאר האומנויות רק במאות האחרונות, בעיקר כתוצאה מפיתוח אומנות הבמה.
כוריגאפיה:
מקצוע בו יצירת האומנות מבוססת על ריקוד.
הכוריאוגרף מתאים תנועות ריקוד מסוימות למוסיקה מסוימת או קצב מסוים ותנועות הריקוד הן עיקר היצירה. כל תרבות מפתחת את סגנון
הריקוד שלה, המשתנה ומתקדם לאורך השנים.
הריקוד שימש לאורך השנים למטרות שונות ומגוונות מלבד הערך האומנותי בריקוד:
- ריקוד דתי - היה נפוץ בימי קדם ובעולם העתיק ושימש לצרכי פולחן
- ריקוד כצורך חברתי - כדוגמת ריקודי עם
- ריקוד כצורך לביטוי רגשות - טענה ידועה היא כי ריקוד מחובר לנפש האדם ומאפשר לו לבטא רגשות שונים (שמחה, תסכול, זעם, אושר),
במודע או לא במודע, ואכן רקדנים מפתחים סגנונות ריקוד שונים, התלויים גם במצב הרוח וגם בסביבה בהם הם נמצאים.
- ריקוד כאמצעי חיזור בן המינים
- ריקוד אף שימש למטרות פוליטיות כדוגמת ריקודי הג'אז במזרח אירופה שבאו לערער את התרבות שברית המועצות הנחילה.
- ריקוד כפיתוח מיומנויות גוף שונות, כדוגמת הקפוארה שהתפתחה בברזיל על מנת לפתח את אומנות הלחימה בקרב העבדים האפריקאים,
שהסתירו את אימוני הקרב שלהם במסווה של ריקוד.
סוגי ריקוד:
- ריקוד עממי - בסוג ריקוד זה הקהל רוקד בעצמו, לרוב בהתאם למוזיקה העממית המתנגנת על ידי אמן. ריקודים אלו הופכים ברוב
המקרים לחלק בלתי נפרד מהתרבות המאפיינת את האדם הפשוט. דוגמאות לריקודים אלה הם ריקודי עם ישראליים (למשל הורה), ריקוד לטיני, סלסה,
ממבו ,רומבה, טנגו, צ'ה צ'ה .
בריקוד העממי הישראלי הצעדים כתובים במלואם והחופש של הרקדן לבחור צעדים ולאלתר במסגרת הריקוד מוגבל בדרך כלל.
- ריקודי נשף מכונים גם "ריקודים סלוניים" ולעיתים אף "ריקודי שנות השישים". בדרך כלל אלו ריקודי זוגות. כל ריקוד נשף מתאים למוזיקה
שלו, כדוגמת הרוקנרול, וואלס... בריקודי נשף החופש של הרקדן לאלתר הוא בינוני, יש לצעדים מבנה קבוע, אבל במסגרת המבנה הזה יש
לרקדן את החופש לבחור את הכיוונים ואת האלמנטים כרצונו. בארץ נחשבים ריקודים לטינים לריקודי נשף. ריקודי הנשף מהווים חלק ממסגרות
שונות:
- ריקוד מקצועי - הופעות ותחרויות של ריקודי נשף
- ריקוד כבילוי - בערבי ריקודים הם למעשה הבילוי העיקרי ולרוב בשילוב של כמה סגנונות ריקוד שונים כדוגמת ריקודי העם, ריקודי זוגות,
ריקודי שורות וכו' ...
- ריקוד בחתונות ומסיבות - נהוג שחלק מהשירים מתאימים לריקודי נשף, בעיקר טנגו, פסדובלה וסלסה.
- תוכניות ריקוד בטלוויזיה - בשנים האחרונות בעולם ובשנה האחרונה גם בארץ, שיגעון תוכניות הריקוד הגיעו למסכי הטלוויזיה כדוגמת
"רקדן נולד" ו"לרקוד עם כוכבים". שתי התוכניות כבר הודיעו על הכנות לעונה הבאה.
הריקודים הסלוניים המקובלים היום בארץ הינם: טנגו, פסדובלה, וואלס, רוק אנד רול, פולקה.
הריקודים הלטינים המקובלים היום בארץ הינם: סלסה, למבדה, רומבה, סמבה וצ'ה צ'ה.
- ריקוד מקצועי : בסוג ריקוד זה , אמן ריקוד מציג מופע בפני קהל פאסיבי. האמן במקרה זה הוא רקדן מקצועי העובר הכשרה בריקוד ומתאמן
לקראת המופע. סוג נוסף של ריקוד מקצועי הנפוץ מאוד בארץ ובמעדונים בעולם הוא רקדן המופיע בפני קהל אקטיבי, כדוגמת רקדנים
במועדונים ובאירועים אשר תפקידם הוא להרקיד את הקהל בפניו הם מופיעים. דוגמאות לסגנונות ריקוד מקצועי: סטפס, באלט, מחול מודרני,
מחול קלאסי, פלמנקו וכו'.
במסגרת הריקוד המקצועי קיימות גם להקות מחול כדוגמת להקת בת שבע, להקת בת דור, להקת מיומנה...
הריקוד תפס ביהדות מקום של כבוד. בתנ"ך הוא מתואר מספר פעמים. הפעם הראשונה ביציאת מצריים, בה הנשים פוצחות במחולות לאחר הנס
של ההצלה. מאורע אחר בתנ"ך בו הריקוד מובא בהקשר השלילי הוא בזמן חטא העגל בו העם מחולל סביב העגל בריטואל של עבודת אלילים.
בדורות האחרונים תנועת החסידים עשתה שימוש רב בריקוד. על פי מנהגי החסידים מעלת הריקוד שהוא מגביה את האדם טפח אחד מעל פני
הקרקע.
לימוד ריקוד:
ישנן כמה דרכים ללמוד לרקוד, ולכל אחד ישנה העדפה אישית משלו איך ללמוד. אנסה להביא לכם את מגוון הדרכים בהם ניתן ללמוד לרקוד:
ללמוד בשיטת סדנה ללימוד ריקוד
ללמוד בשיעורים פרטיים אחד על אחד
ללמוד באמצעות קלטת וידאו
ואפשר לנסות ללמוד דרך האינטרנט.
בשיעורי הריקוד בבית הספר נטעם מעט מכל סגנון:
סלסה
היפ הופ
סלונים
מחול ובלט
פלמנקו
ברייקדנס
ג'אז
מזרחי או ריקודי בטן
קפוארה
אפריקאי
דאנס
ריקודי עם
וננסה גם סטפס.
אז להתראות בשיעורים,
חוזה כרמלוס
|
Graphics created by School Icons
|