בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
קורס היסטוריה בת זמננו - המאות ה-19 וה-20
שנת הלימודים תשס"ו מורה: אוהד יפה. לקבוצת הבוגרים
השנה יתמקדו לימודי ההיסטוריה במאתיים השנים האחרונות: החל ממלחמות נפולאון בראשית המאה ה-19, דרך איחוד גרמניה הראשון (1871),
ודרך שתי מלחמות העולם, עד לאיחוד גרמניה השני ונפילת חומת ברלין ב-1989, שמסמלת למעשה את סוף המאה ה-20.
שיטת הלימוד תעשה לפי תוכנית "איים וגשרים", כאשר "איים" הם הנושאים הנלמדים לעומק ו"גשרים" הם נושאים רוחביים, שיעזרו לנו להגיע מאי לאי
מבלי לטבוע.
במהלך השיעורים יתבקשו התלמידים בראש ובראשונה לזהות תהליכים היסטורים, לנתח אותם ולאתר את השפעתם על חיינו כיום.
בנוסף, יחשפו התלמידים לשלל מושגים ואירועים היסטורים שעיצבו את העת החדשה, כולל תורות חברתיות, רעיונות, שינויים בתרבות ובאמנות
וכמובן התפתחות המדע והטכנולוגיה.
בניגוד לשנה שעברה, בה התבצעה הלמידה ללא "ליווי" של ספרי לימוד, השנה יתבקשו התלמידים הבוגרים (ובהמשך גם כיתות היסודי) לרכוש ספר
שלצידו נעבוד, אך עם רצון ואפשרות לחרוג מהנושאים הקונבנציונליים.
תוכנית הלימודים: המאה-19
- מלחמות נפולאון והחדרת רעיונות המהפכה הצרפתית באירופה.
- מלחמת האזרחים בארה"ב, אברהם לינקולן ומעמד השחורים, ביטול העבדות והקו קלס קלן. המערב הפרוע.
- מלחמת פרוסיה-צרפת ואיחוד גרמניה ע"י ביסמרק.
- קארל מרקס, סוציאליזם מול קפטליזם, אירגוני העובדים והשלב השני של המהפכה התעשיתית.
- הקמת התנועה הציונית.
- התפתחות הביולוגיה והאבולוציה- צ'ארלס דרווין.
- האימפריה הרוסית והצאר אלכסנדר השני.
- הקולוניאליזם והשפעותיו.
כמו כן נדון בהמצאות של המאה ה-19: מהמכונית ונורת החשמל, דרך הקולנוע והמדע, הטלסקופ ועוד פטנטים ותופעות כגון מכונת התפירה, גילוי
הזהב ועוד ועוד ועוד....
נכון לכרגע (אני עדיין בודק את העניין) יתבקשו התלמידים לרכוש או את הספר "עולם של תמורות" לכיתות ט' או את הספר "מסע אל העבר-עולם
מודרני נולד-המאה ה-19".
הודעה סופית תינתן לאחר סיום תקופת הטעימות.
תגובות, עזרה והמלצות יתקבלו בשמחה
אוהד יפה
|
Graphics created by School Icons
|