בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
קורס חשיבה מדעית
מורה: דורון לוי. כיתות ה'-ט'
מטרה:
התנסות במחקר מדעי, בדגש על מחקר פורמלי, ראשוניות, הצלחות ואכזבות, דיווח רשמי וניצול הצלחה.
תהליך:
|
|
הגדרת בעיה (לאו דווקא מדע טהור, הרעיון הוא להדגיש את ה'איך') |
|
|
הגדרת היפותזה |
|
|
איך לסתור ואיך לתמוך (דגש על אי התכנות של הוכחה) |
|
|
בדיקת ספרות: האם מישהו חשב על זה קודם? מנועי חיפוש, מאמרים, אופיים של פרסומים מדעיים, חשיבות הראשוניות, פשרות הכרחיות , אכזבות |
|
|
תכנון ניסויים המכוונים לסתור את ההיפותזה, ניסוח ההיפותזה מחדש עם הסתירות שנמצאו |
|
|
אריזת כל הפרויקט בדו"ח פורמלי: ניסוח כמאמר או כפטנט, לפי ההקשר |
|
|
קבלת ביקורת רשמית על הפרסום, תיקונים |
|
|
ניצול הצלחה: פרסום, פטנט וכו' |
דוגמא: פיתוח אלגוריתם לגילוי ווירוסים
בכל מחשב עם windows יש icon לתוכנת תקשורת
הפעלת ה icon מראה כמה bytes התקבלו ונשלחו
השערת האפס: אין קשר בין היחס של כמות ה bytes שנשלחו ושהתקבלו לבין קיומו של ווירוס;
השערת המחקר: ווירוסים גורמים למספר גדול בהרבה של bytes שנשלחו לעומת bytes שנתקבלו.
הערך של המחקר: אם ההשערה נכונה, ולו רק בחלק של המקרים, ניתן להציע שיטה לאיתור וירוס שלא תלויה בוירוס המסוים (כאן ניתן לפתוח דיון
על מדדים בכלל, כלליים וספציפיים).
בדיקה - ע"י איסוף נתונים ממחשב עם ובלי ווירוס. טכנית הדבר ייעשה על המחשב של המורה, בעזרת רוטינה לאיסוף נתונים שנכתבה כבר. הדגש -
איסוף, רישום והצגה של data.
סקר ספרות - בעיקר לשאול מבוגרים, וקצת search של פטנטים. נושא: מילות מפתח.
כנראה נמצא ווירוסים שאינם עונים לציפיות, ולכן נצטרך לנסח ההשערה מחדש.
בניית דו"ח וקבלת ביקורת. בדיקת יכולת לפרסום או פטנט.
(הרעיון למוניטור הווירוסים שייך לכותב שורות אלה - דורון לוי.)
|
Graphics created by School Icons
|