בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
קורסי הנדסה וחשיבה
מורה: דוד הירש.
אנו חיים בעולם של צורות. לכל דבר בעולם הסובב אותנו צורה משלו. לחדר בו אנו נמצאים, לכסא עליו אנו יושבים, לפרח בגינה, לבעלי החיים,
לשמש, לגרגר אבק, לכולם צורה משלהם. לעתים ישנם עצמים הדומים בצורתם זה לזה, ולעתים, יש הם שונים בתכלית השוני. הרושם שלנו כשאנו
מביטים סביב הוא שהעולם מלא באינספור צורות שונות ומשונות.
האם קיים קשר כלשהו בין צורות אלו? האם ניתן למצוא מספר מצומצם של צורות יסוד אשר בעזרתן נוכל "להרכיב" את המגוון העצום של הצורות
הסובבות אותנו?
במידה רבה התשובה לשאלה זו היא כן. כך למשל אם נתבונן בשרטוט של בית מגורים מצוי, נראה שבדרך כלל נוכל לחלק אותו לרבועים ולמלבנים
בגדלים שונים. או אם נתבונן במיקרוסקופ על פתיתי שלג, נראה שיש להם מבנה המורכב ממשולשים ומשושים. האטומים של כל חומר מוצק מסודרים
במבנים ברורים, לעתים בצורה של קוביה לעתים בצורה של פירמידה ולעיתים בצורות אחרות.
מקצוע ההנדסה עוסק בחקר הצורות הבסיסיות. מהן תכונותיהן? מהם היחסים הקיימים ביניהן?
לימוד מקצוע ההנדסה כרוך בהפעלת שני סוגי חשיבה עיקריים:
הסוג הראשון נקרא חשיבה מרחבית והוא קשור לחוש הראיה וליכולת שלנו לדמיין צורות ולשנות אותן בדימיוננו.
הסוג השני נקרא חשיבה לוגית והוא קשור ליכולת שלנו להסיק מסקנות בהסתמך על חוקי ההגיון.
במסגרת לימוד מקצוע ההנדסה אנו נתקלים לעתים בבעיות, הנראות לנו במבט ראשון, כקשות לפתרון. קיימות שיטות אשר בעזרתן ניתן להפוך
בעיות כאלו לבעיות קלות הרבה יותר. שיטות אלו לפתרון בעיות, ניתנות ליישום גם בתחומים אחרים, ולא רק בהנדסה.
|
מטרת הקורס:
|
הכרת מושגים ועקרונות במקצוע ההנדסה.
פיתוח החשיבה המרחבית.
פיתוח החשיבה הלוגית.
הכרת טכניקות שונות לפתרון בעיות.
|
מבנה השעור:
|
כל שעור יחולק לשני חלקים: החלק הראשון - מפגש עם אמצעי המחשה או התנסות במשחק, החלק השני - לימוד עיוני או שיחה.
|
ציוד נדרש:
|
עפרונות ועפרונות צבעוניים, מחדד, סרגל, מחוגה, מד זוית מסתובב.
|
דרישות הקורס:
|
נוכחות בכל השעורים. עמידה במטלות אישיות וקבוצתיות אשר יוטלו במהלך השנה.
|
Graphics created by School Icons
|