בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
תנ"ך לילדי א-ד
מורה: רותי היימן.
במהלך השליש השני נמשיך את לימודי סיפורי בראשית מכיוון שונה. בשליש הראשון התעמקנו בעיקר במיתוס הבריאה, סיפור קין והבל ותיבת
נח. במהלך הסימסטר השני בכוונתי לבנות ולהרוס את מגדל בבל, להגיע אל אברהם ויחד אתו לעבור את המעבר אל העבריות.
חלק מהילדים כבר למדו לפחות חלק מהפרקים שבהם נתמקד, אולם כמו שכבר הפנימו תלמידי הקורס: "הפוך בה והפוך בה" ותמיד תמצא זוית חדשה.
הצבתי לעצמי שלוש מטרות לקורס:
א. להנחות את הילדים בקריאה משוחררת של סיפור התורה, מתוך אהבה והנאה.
ב. הקניית כלים לדליית מסרים מתוך פרטים המרכיבים את הפסוקים המקראיים.
ג. הכרות עם הסגנון המקראי: בכל שעור הילדים כותבים כשלושה פסוקים בעלי משמעות, שאותם אנו בוחנים יחד ומשננים בקול.
הופתעתי במהלך הסימסטר הראשון עד כמה הילדים אהבו את הסיפורים. מעטים היו התלמידים שלא רצו להתמודד עם כתיבת הפסוקים. ההפתעה
הגדולה ביותר היתה ההפנמה המהירה של הרעיון, שאת סיפורי התנ"ך אפשר לקרוא אחרת. אחת הדוגמאות לכך היתה הערה מאוד נלהבת של אחת
התלמידות מכיתה ב' שהצביעה וקראה בהתרגשות שהיא "מצאה טעות בתורה": "חוה ראתה שהיא עירומה רק אחרי שגם אדם אכל מהפרי". דוגמא
נוספת היא התמיהה שגבלה ברוגז של תלמידי הקבוצה הצעירה, כאשר הם גילו כי "יש בעיה" עם סיפור הכפול של בריאת הנקבה האנושית.
כל שיעור מלווה בדיון פילוסופי המתפתח מתוח הטקסט המקראי, כמו למשל משמעות גן העדן והגירוש ממנו. היו תלמידים שמאוד כעסו על העונש, והיו
שניסו להסביר את המשמעות הסמבולית של המושג.
נותר לי לסכם ולומר "ומתלמידי החכמתי".
רותי
|
Graphics created by School Icons
Noah's Ark image created by MHC
|