בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
פרלמנט קהילה 18/5/07
1. פעילות יולי חובה או רשות
ההצעה:
הפעילות במהלך יולי תהיה רשות ולא חובה.
מציעים: אלון רטר ויונתן טל.
|
יונתן טל: הגענו בגלל שזה לא הוגדר, רוצים להגדיר
אם זה רשות או חובה.
גיל ספיר: לא צריך להעלות את זה עוד פעם, זה
פשוט עוד שבועיים לימודים. ואני חושבת שהחלטנו על זה כבר.
יורם שמיר: כמו שגיל אמרה. זה עוד שבועיים לימודים,
דין השבועיים האלה זה כדין שבועיים באמצע השנה. הוחלט שהשבוע האחרון זה צהרון לקטנים.
יונתן טל:אהוד אמרת שבשבועיים זה לא יהיה לימודים
רגילים. לא מבין למה אתם רוצים שאנחנו נלמד עוד שבועיים?
יורם שמיר:שנת הלימודים הוגדרה ככזאת (לפני 5
שנים) שנמשכת עד ה - 21/7. זה לאט לאט הדרדר.
שירה אולמר: לדעתי שניכם צודקים, בשנים האחרונות
זה היה קייטנה, פתאום שינו ופתאום זה כן לימודים, אז הילדים לא ידעו על זה וגם יורם צודק שזו החלטה שנלקחה מזמן.
נטע שוחר:נוצרה אי הבנה שלא הבינו שזה נוכחות חובה.
יונתן טל: רוצה שזה יהיה רשות.
נטע שוחר: הבעיה של הרשות אם אתה מתחייב למשל
לספורט. הלמידה של הקבוצה נפגמת אם פעם באים ופעם לא. וגם בילד עצמו זה פוגע.
איתי כהן-מילוא:בעקבות הפרלמנט הקודם היו ויכוחים
אם זה חובה או לא.
הבנתי מהפרלמנט הקודם, מה שנאמר - השבועיים למידה הם למידה אחרת. באמצע השנה אהוד אמר שמי שלא מעניין אותו הנושא - אפשר לבחור לא
לבוא. אם רוצים שזה יהיה למידה רגילה - זה לא מה שהצבענו עליו.
גיל ספיר: צריכים לעשות שזה יהיה מעניין כדי שילדים
ירצו לבוא. אמרו ששבועיים של למידה אחרת יהיו חובה.
הגר גדליוביץ:זה לא מעניין אף אחד ולא נחוץ. זה נכון
שזה שאסור לצאת לחופשות - למה באמצע השנה אפשר ובסוף לא?
ארדון גדור : חובה למי שרוצה לבוא ורשות למי שלא רוצה לבוא.
מיכל שדה :חושבת שהכיוון נגרר ל - אם רוצים בכלל
את הפעילות, היתה הכרעה. כן חובה או לא חובה - הצבעה.
עופר אנוך-מלצר: חשוב אם הלימודים הם לימודים.
אם זה לא נחשב ללימודים אז זה כנראה לא נחשב חובה.
הגר גדליוביץ: להציע שמי שכן רוצה לבוא - חובה
לבוא לכל השבועיים.
תמר אלי: להחליט מראש אם באים לשבועיים האלה או לא.
אהוד הוכרמן:צריכים לדעת מראש מי נמצא. עקרוני -
הילדים צריכים לרצות לבוא לביה"ס. אם ילדים לא רוצים צריכים להגיד מראש. אנחנו כצוות צריכים להיערך - לא מעוניין להשקיע עבור כאלה שלא רוצים,
להכריח אני לא רוצה. מבין שלמשפחות זה חשוב. אם נעשה שזה יהיה חובה ולא יגיעו - זה לא רציני. אם נקבע שזה חובה ולא יגיעו - אף אחד לא יוכל להכריח אותם.
יונתן טל : אם מי שרוצה - מתחייב. זה מה שהתכוונתי.
חנוך ספיר: אני חושב שהחובה שלנו היא מוסרית. כלפי
עצמנו. רצינו להקים משהו שונה. אם הפרלמנט היה מקבל החלטה אחרת. אין עניין של ענישה. מי שלא רוצה - כמו שתמר אמרה.
הצבעה:
1. חובה - כל הילדים - חובה לבוא לשבועיים 8:30 - 13:30 (חוץ מהבוגרים)
2. רשות - מי שמתחייב מראש חייב לבוא לכל השבועיים ומי שלא רוצה - לא בא בכלל !
החלטה:שבועיים למידה אחרת הם רשות, מי שמתחייב מראש
חייב לבוא לכל השבועיים ומי שלא רוצה - לא בא בכלל !
2. שינויים בהרכב ועדת תקציב
תמר אלי תחליף את אוהד יפה בועדת תקציב - התקבלה בהצבעה.
דרור צבן - לא פנוי וצריך החלפה בועדת תקציב - בנג'ה לוי התקבל לועדת תקציב ויחליף את דרור צבן.
3. תוכנית העבודה והתקציב לשנת הלימודים הבאה
ההצעה: פורסמה ב-e-mail.
|
אהוד הוכרמן: התכנית מבוססת על כך שיכנס כסף ממשרד החינוך. עיקרי התכנית :
- תגבור משמעותי של מערך הלמידה בביה"ס.
הקמת מרכז למידה מתוקשב : לצד מערכת הלימודים הרציפה יוקם מרכז מאויש שיציע סגנון למידה אחרת - מרכז ממוחשב. דינה תרכז
את התחום הזה. הלמידה תתבסס על מוטיבציות הלימוד והחקר של התלמיד והחונכים ילכו בעקבותיו - למידה המתרכזת בתלמיד.
שינוי בגישה שלנו בצורת הלמידה בביה"ס - לזהות בכל ילד מה אנחנו רוצים לקדם אצלו. יווצר שיתוף פעולה בין כל אנשי הצוות. המטרה לעזור להגיע
ולפתח את מה שמתאים לכל ילד. קידום יצירתיות בלמידה. דיאלוג קבוצתי, רב גילאיות. תמיכה מקצועית פדגוגית לחונכי ביה"ס.
- תגבור תחומי ידע - הוספת חונכים למקצועות שונים - כגון ספורט. תוספת שעורים באנגלית ובחשבון.
- חלוקת הבתים : המבנה לא נוח ואין בו מספיק חדרים - ההצעה : לצמצם לבית אחד את ו'-ז' + בית הבוגרים לבית אחד הנקרא : חטיבת ביניים - תיכון,
יהיו 3 חונכים בבית זה. נתינת מענה הולם יותר לצרכי הנחנכים.
- תגבור ביה"ס במשרת חונך נוספת, תגבור נוכחות המבוגר - מענה לצרכי ביה"ס.
- הדרכת הצוות - הדרכת חונכות ע"י דרור זמרי, רכזת למידה - דינה, יעוץ פסיכולוגי - מענה לחונכים - מענה לצרכי הילדים.
- 2 תפקידים נוספים של אנשי צוות : רכז חונכים - מתן תמיכה לחונכים על בסיס פגישות אישיות. רכז מערכת.
- מעבר למערכת של 6 שעורים ליום : תחילת לימודים 8:15 וסיום 13:20 לאחר מכן "חוק וסדר" עד 13:15.
- גן - 1. הכנסת מתקנים 2. כל חונך בביה"ס ייתן שעה בגן לטובת שעור.
רן שדה: תקציב תכנית העבודה
תחילה נפגשנו עם נציגים מבתי ספר אחרים ובחנו מס' רעיונות. נערכה בדיקת רמת שכר בין ביה"ס למקומות אחרים. לאחר מכן נעשתה הערכה לגבי קריטריונים לעבודה.
התקציב שנבנה הוא אופטימי, מתבסס על התקציב שאמור להתקבל מששרד החינוך.
במידה והתקציב לא יגיע - לא ניתן יהיה להוציא לפועל את תכנית העבודה.
- ראשית נתקבלה החלטה אסטרטגית. בתקציב הנוסף נשתמש בצורה מבוקרת לנושאים ספציפיים שאין להם השפעה
יומיומית:
- רזרבה תקציבית - 45% - 46% מהתקציב
- השקעה בתשתיות - 46% מהתקציב
- הנחות, סיוע ומלגות - 8% הנותרים
- שנה הבאה : הנחת עבודה שיגיע סכום ממרד החינוך
פירוט ההנחות לגבי מספר התלמידים. הגן יעבוד כחלק מביה"ס - 5 ימי עבודה, יום ששי במסגרת הצהרון. רשום הילדים לצהרון - כל הימים אחר הצהרים + ימי ששי.
הלימה לתכנית העבודה : יותר חונכים בשנה הבאה. החונכים ירוויחו יותר כסף ושכר הלימוד יהיה נמוך יותר.
ההכנסות הולכות עבור שכר לחונכים.
80% - 85% מהתקציב - הוצאה עבור משכורות.
במידה ולא יגיע הכסף ממשרד החינוך נעבוד על תכנית חלופית.
ההצעה :
מחירים עבור הילד הראשון, השני, השליש והרביעי, מחיר הצהרון.
שכר החונכים יעלה - לגבי שנה שניה ושלישית ולגבי מורים מקצועיים.
דיון
חנוך ספיר: המייל משמח מאוד, הראה שיש בו למידה
ורצינות של הצוות, אהוד והקהילה. הסיכונים הם לא גדולים וצריך לקחת את ההימור הזה. לא ניתן לפרק את ההצעה, אלא צריך לקבל הכל כמקשה אחת.
נטע שוחר: תכנית העבודה תוביל להתמקדות בצרכים
האישיים של כל תלמיד. חשיבות המרכז קריטי לשנה הבאה. מבחינת התקציב - עם צוות החונכים לא היתה פגישה ושיחה בעניין, לפני הצבעת התקציב.
רן שדה: ניתן יהיה לערוך שינויים ולדבר עבור השכר עם החונכים.
רועי ?: בקשר לתקציב, רע מאוד שאנחנו תלויים באנשים
אחרים, צריך להשקיע את הכסף בדברים אחרים.
? יבזורי: שאלה האם כתה ו' תהיה בבית הבוגרים עם
מערכת שונה, הבעיה שהיתה השנה זה הצלבת שעורים.
אהוד הוכרמן: זה אומר שיהיה חלל אחד לו' ומעלה.
מערכת הלימודים עם כתה ו' יש קושי, הם משוייכים לגיל מעליהם ומבחינת לימודים הם
מפוצלים וההסתכלות צריכה להיות פרטנית ולא קבוצתית. יהיו שעורים לפי רמות ושעורים לפי קבוצות ובתים. יהיו 4 מערכות : תיכון, ו-ח, ג-ה, גן וא-ב.
בענין השכר - הדגש בתקציב היה על מדיניות ולא על מספרים, צריך שיהיו דברים ברורים ומפורטים. האי בהירות עד כה היתה הבעיה העיקרית עד כה.
בועז וכסלר: כמו שלא נכנסים ומתערבים בועדות
אחרות כמו צוות כך גם צריך להיות פה. הענין העקרי זה מרכז למידה ותוספת שעורים וחונכים וזו מהות התכנית ועל זה בעצם צריך להצביע.
יורית ריבלין: בקשר לתכנית עצמה, מאוד שמחה על
הכיוון ומקוה שזה יתגשם. שני דברים שחסרים -
1. תרומה עבודה של הילדים לקהילה.
2. כל מה שקשור מסביב ללימודים בביה"ס - תרבות
לדוגמא : שיהיו יותר פעילות העשרה מטיולים ועד הצגות וכדומה.
ועדת אירועים צריכה קצת לתבל את העבודה ולשים דגש על מסורת ויהדות.
בנג'ה לוי: ברכות על העבודה. ההצעה מאוד אופטימית -
זה יכול בקלות לא לעבוד ללא כסף ממשרד החינוך, צריך להגיש תכנית נוספת אם
התקציב לא יגיע ותציגו אותו מול פרלמנט הקהילה.
רן שדה: דובר רבות על הנושא - הפרקטיקה ניצחה,
אם זה לא יצליח נחזור למצב הקיים.
ערן צור: התכנית בכוון הנכון, אם מצביעים על תקציב
צריך למסור אותו כראוי ולא מילולית, אנחנו רוצים שביה"ס יהיה מקום טוב עבור הצוות
ולכן חשוב שהשכר יהיה פתוח בתקציב וחשוף. צריך תקציב חשוף זמין כדי שנוכל להצביע עליו. לא ברור 100% מה התקציב.
יורם שמיר: אם לא נקבל כסף ממשרד החינוך נצטרך
להתחיל הכל מההתחלה. הנחת עבודה סבירה שהתקציב מהשנה יתקבל. הבעיה הגדולה
תהיה שבשנה הבאה לא נקבל וכנראה שזה יהיה מאבק רציני אם נקבל התקציב הוא מצוין יש סיכוי שיהיה עודף. אם לא נקבל אז עולה פה שאלה
גדולה ולכן מטוב אולי לא להוריד את שכר הלימוד למינימום ועדיף שנישאר עם ספר וזה יהיה לשנים שאחרי. מעט מאוד דברים נוכל לתקן במהלך השנה
אם לא יגיע תקציב ואז נצטרך לשלם יותר באמצע השנה כי ביה"ס לא יוכל לעמוד בגרעון אז אולי עדיף להוריד קצת פחות את שכר הלימוד, ואז נוכל לעמוד גם אם לא יכנס כסף.
דינה רמות: מכירה טוב את מוסדות החינוך בכל מיני
מקומות. חשוב לדעת שהצוות מקבל טוב וחבל שיהיה מרמור בקרב הצוות ואשמח לדעת
שהם מתוגמלים כראוי.
רן שדה: לא צריך להיכנס לפרטים בקשר למשכורות
המורים, רמת השכר סבירה ביחס לשאר בתי הספר. מעלים השנה את המשכורת ויש
עבודה נפלאה בביה"ס מצד הצוות, אנחנו מצפים מהצוות שיעבוד קשה. צריך למצוא את האיזון בין רצון הצוות לבין היכולת של הקהילה, ניתן לקרוא
לשנה הבאה שנת מפנה, אי אפשר היה לבנות תקציב שכולל הכל ויכול להיות שהיינו אופטימיים מידי, והתחלנו בהתחלה עם שכר לימוד נמוך ובשיחה
עם ועד העמותה זה ישתנה.
רועי ?: צריך תוספת כסף, מי שעושה עבודה טובה
צריך לקבל בונוס על מה שהוא עשה, צריך להוסיף יותר מרכזים, הרבה יותר אפקטיבי למידה במרכז.
בועז וכסלר: נושא הורדת שכר לימוד, התשובות שלי
היא למען אלו שיצטרפו לביה"ס - הורדה תוביל ליותר תלמידים.
אהוד הוכרמן: במידה ולא יכנס כסף, העניין יחזור
לפרלמנט. התכנית מתבססת על הכנסה נוספת ממשרד החינוך.
הצבעה: 19 קולות בעד.
החלטה:
הצעת התקציב התקבלה.
Graphics created by School Icons
|