בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


20/5/05 - פרלמנט קהילה #115

רשמה: אתי דהרי

1. נוהל הצבעה חד-פעמי


לאפשר הצבעה שמית עד יום שני ה- 23.5 בשעה 13.00.
בנושא הדיון: מעבר לשבוע לימודים של 5 ימים.
ההצבעה תהייה שמית ותרוכז אצל נציג/ה מטעם וועדת פרלמנט.
תוצאות ההצבעה יפורסמו ביום שני בבית הספר ובמייל.

מציעה: ועדת פרלמנט

אהוד הוכרמן:הצעה להצבעה בקלפי לצורך ההצבעה המסוימת הזו - על מנת לקבל הכרעה אמיתית של הקהילה.
- הצבעה שמית
- עד יום שני ב- 13:00
- גם מי שנכח בפרלמנט יכול להצביע בקלפי
שי צבן:הדיון משנה את ההצבעה של האנשים, וחשוב שאנשים ישמעו את הדיון.
רן שדה:זו החלטה עקרונית ולכל אחד זכות וחובה לקחת חלק בהחלטה הזו. מעניין אותי לשמוע מה הילדים, ההורים והצוות חושבים ולכן חשוב לי להיות כאן. אפשר להפיץ את הדיון ב- email, ובמקרה הזה לא צריך להיות כל כך פורמליסטים.
לגבי שינוי מבנה השבוע - לאפשר תקופת ניסיון.
תמר צבן:הגיעו מעט מאוד אנשים לדיון הזה - שהוא מאוד חשוב. או שלא אכפת לאנשים או שבגלל ההצעה להצבעה בקלפי וזה גרם לכך שאנשים לא יגיעו.
שירה אולמר:יש אנשים שעובדים היום וצריך לאפשר להורים שלא פה, להצביע.
שי שיפרין:מסכים עם תמי. הצבעה בקלפי מנטרלת את המשמעות של הפרלמנט ושל היכולת של האדם לשנות את דעתו. אף פעם לא נגיע למצב שכולם יהיו מרוצים, יש להשאיר את התקנה על כנה.
בנג'מין לוי:ההצבעה בקלפי תהיה אישית ולא ע"י שליח, וכן צריך לתחום את זמן ההצבעה עד יום שני, כי חייבים לסגור את זה כמה שיותר מהר.
אין קוורום בביה"ס - אין הגבלת מינימום לקבלת החלטות, אולי צריך להחליט על קוורום.
מאז שתמר דיברה הגיעו עוד אנשים - אם ההצבעה היא היום עד 12:00, כבר אפשר לקבל את ההצעה היום.
תמר צבן:אבל אז לא ישמעו את הדיון....
גיל ספיר:יש אנשים שמאוד רוצים להגיע אבל לא יכולים. מצד שני - אם זה מספיק חשוב אז הם כן מגיעים, לכן אני מתלבטת.
איתי כהן-מילוא:נגד ההצעה, כי זה עלול להפוך להחלטה גורפת לעוד החלטות. זה יחליש עוד יותר את כוחו של הפרלמנט. מצד אחד יאפשר את קבלת ההחלטה על שבוע הלימודים ע"י רוב הקהילה, מצד שני - הפרלמנט יחלש.
נועה שיפרין:מתלבטת.
אפרת רומן-אשר:דוקא כדי לחזק את הפרלמנט - ועדת פרלמנט צריכה לגבש אחוזים - כמה אנשים יכולים לקבל החלטה מאוד עקרונית. חוקי יסוד דורשים רוב מסוים והגדרה של זמן הודעה מראש על ההצבעות.
שי שיפרין:קלפי יגרום למצב שאנשים לא יגיעו להצבעות. צריך להחליט לגבי שבוע הלימודים ורק אח"כ להתחיל תהליך שינוי אופן הצבעה.
אודי אמיתי:במקרים חשובים קוורום מינימלי. כדי לא לשתק את המערכת, אפשר לקיים פגישות מיוחדות.
עדי ?:אם מישהו לא יכול להגיע - הוא מוותר על הזכות שלו להצביע , גם אם הוא מאוד רוצה לבוא. גם יגיעו פחות אנשים וגם ההצבעה לא תהיה כמו שצריך.
אהוד הוכרמן:הבהרה: מנגנון ההצבעה הוא רק לצורך הנושא הזה. התחייבות לדון מאוחר יותר על המנגנון באופן עקרוני.
ענבר שיפרין:נגד קלפי. אי אפשר שיהיו דיונים עם 3 איש וקבלת החלטה מאוחר יותר.
דריו גייר:גם בפרלמנט אפשר להתעלם מההקשבה לדעות אחרות, ויש כאלה שגם מגיעים ב- 12:00 ומצביעים. מנגד - אפשר לקרוא את הדעות בפרוטוקול.
מה שחשוב - זו האחריות של כל אדם לקשב, שהוא לאו דוקא בנוכחות בפרלמנט.
הצבעה:
הצבעה שמית עד יום שני בשעה 13:00 - 27 קולות
הצבעה רק בפרלמנט - 17
נמנעים - 1
החלטה: באופן חד פעמי תתאפשר הצבעה שמית עד יום שני ה- 23.5 בשעה 13.00, בנושא המעבר לשבוע לימודים של 5 ימים.

2. שינוי במבנה שבוע הלימודים בשנת הלימודים הבאה


הפרלמנט התבקש להכריע בין 2 חלופות:
מעבר לשבוע לימודים של 5 ימים
או הפעלת בית ספר באופן מלא 6 ימים בשבוע


אהוד הוכרמן:הצגת אופציית 5 הימים:
זאת הפעם השניה שהדיון הזה עולה. אנחנו בי"ס צעיר, בתהליך להכרה, ועובדים בתנאים מאוד קשים, למרות שהקהילה פחות מרגישה בזה. אנחנו צריכים להתייעל - את מירב הכוחות להשקיע במקום הנכון: חינוך ולימוד לילדים.
מכיוון שהתקציב דל - צריך להתייעל.
5 ימי לימודים עם פעם בחודש יום קהילה והתנדבות של הורים, מאפשר שיפור הרמה בביה"ס. יותר שיעורים, יותר חונכות, אפשרות גדולה יותר ללוות ילדים.
האחריות שלי כמנהל היא לתת חינוך ולמידה איכותיים יותר.
ביום החודשי נקיים פרלמנט קהילה, פעילות חברתית, מעורבות יותר גדולה של הילדים.
יהיה צהרון (שמרטפיה) בתשלום נוסף בימי שישי, עבור ילדים צעירים יותר. העלות לא ברורה. בעיני הדגש הוא חינוכי ולימודי.
השנה יום שישי התנהל ללא לימודים. חלק מהילדים נשרו מיום שישי מכיוון שלא היה עניין להגיע כאשר אין חונכים. ברקע - יש משפחות שלא נהנות מימי שישי בביה"ס.
השינוי הכרחי כדי לשפר את ביה"ס.
מה שמוכר את ביה"ס זו האיכות ולא 5 או 6 ימי לימוד.
לגבי צוות ביה"ס - היום החופשי יהיה מרוכז, חוסך ממלאי מקום והחלפות מרובות.
הכרעה בין איכות לבין בינוניות. השינוי יאפשר שיפור של ביה"ס לעומת נוחות של ימי שישי.
מבחינה תקציבית מה שאפשר כרגע לעשות - הוא קיצור שבוע הלימודים.
כאשר לביה"ס יהיו משאבים, אפשר יהיה להציג בי"ס שעובד 6 ימים עם תוכנית לימודים ביום שישי.
תמר צבן:תוכנית העבודה לשנה הבאה מהפן התקציבי:
הרצון הוא -
1. לגדול
2. לקבל הכרה של משרד החינוך.
ב- 4 השנים להקמת ביה"ס, ביה"ס גדל באופן מאוד איטי לעומת בתי"ס אחרים שגדלו וקיבלו הכרה.
שכר הלימוד בביה"ס הוא מן הגבוהים בארץ.
מטרות התכנון לשנה הבאה: יעול , למידה וחונכות.
שכ"ל יותר סביר , שיאפשר פניה לאוכלוסיה רחבה, שלא נצטייר כבי"ס אליטיסטי.
הצגת עמדות:
שכ"ל ישאר גבוה, יחד עם זאת ירידה תקל.
למרות שיווק אינטנסיבי, אשר בשנה האחרונה הוקצה לו גם תקציב משמעותי לכך, הגידול מאוד איטי.
לכן, אנו רוצים לבדוק את ההצעה לצוות מלא במשך 5 ימים, כך שלא נצטרך לעסוק בהחלפות תמידיות. בנוסף, ננסה למצוא פתרון להורים שצריכים סידור בימי שישי - בתמורה לתשלום.
העלות של ימי השישי מורכבת מכיוון שאם נוריד שכ"ל ונגייס יותר תלמידים - נצליח לצמצם את שכ"ל ב- 150-200 ₪ לחודש, ובנוסף אם ננקוט בצעדים נוספים - יש אפשרות ששכ"ל ירד עד 300 ₪ לחודש.
ראוי לציין כי המגמה בהרבה בתי ספר היא לעבור ל- 5 ימים, כחלק מתוכנית של משרד החינוך.
הבהרות בעקבות שאלות:
  • הירידה בשכ"ל נובעת מהורדה ישירה של יום שישי ומהגדלה פוטנציאלית של ביה"ס וצמצום היחס שבין איש צוות למס' תלמידים. 150-200 ₪ מבלי לצמצם משרות, אבל בויתור על ממלאי מקום.
  • תחומי היעול הנוספים שיאפשרו הורדה נוספת - לא רלוונטים לדיון.
  • בתי ספר שמורידים את יום שישי, מאריכים את 5 הימים הנותרים. אצלנו ימי הלימודים באמצע השבוע יסתיימו בשעה 13:00.
  • בקשה לפירוט התכנים של 5 הימים הנותרים -

  • אהוד הוכרמן:המבנה יהיה כמו השנה ומתוגבר. תוכנית הלימודים לשנה הבאה תפורסם - וכרגע זה לא הנושא.
  • אם שכ"ל יורד והצהרון מתייקר - השינוי לא רלוונטי להורי הצהרון?

  • תמר צבן:ההצעה היא :
    1. הורדה של שכ"ל לביה"ס ולא בגן.
    2. הצהרון - לא נקבע תעריף, והכוונה היא לשנות את התעריף במסגרת הסביר.
יורם שמיר:הצגת אופציית ששת הימים:
החלופה היא בעיקר כלכלית. בכל מקרה תהיה מתכונת חדשה. אם יהיה יום שישי, זה גם יהיה במתכונת לימודים מלאה, ולכן המשמעות היא כלכלית.
מבחינת ניהול - ברור שזה יותר קל לנהל 5 ימי לימודים.
הקהילה תממן את התוספות של יום שישי - כ- 150 ₪ יותר.
הבהרות בעקבות שאלות:
  • שכ"ל יעלה ב- 150 ₪ על פני שכר של 5 ימים, כלומר, הכוונה היא שהוא יהיה נמוך יותר.
  • 5 ימים: כ- 950-1000 ₪. 6 ימים: כ- 1100-1250 ₪. שני המצבים לא סופיים.
  • החלק המשמעותי של ההתייעלות הכלכלית עומד על יום שישי.
  • לגבי השיווק - 5 ימי לימוד עלולים לפגוע במאמץ השיווקי, אבל זה לא בדוק.
- ד י ו ן -
דפני הרדן:מבקשת להציע להוסיף להצבעה את השארת המצב הקיים.
התקבל.
אהוד הוכרמן:המצב הקיים מאוד בעייתי.
ענבל שטרן:לטווח הארוך מטריד אותי אם הקיצוץ ל- 5 ימים לא יפגע בהגעת תלמידים חדשים וכתוצאה מכך פגיעה ביכולת לקבל הכרה, ואז יצא שכרנו בהפסדנו.
שירה אולמר:חשוב לי ששכ"ל ירד, מכיוון שגם לי יש אחריות לגבי זה, ללא קשר להחלטת ההורים שלי.
איתי כהן-מילוא:לפי הצעת דפני, אם המצב נשאר קבוע ומס' התלמידים כמו היום - שכ"ל ישאר על כנו.
בן זלצר:רק ההורים צריכים להחליט על זה.
יזהר הרדן:רוצה להציע עוד הצעה: להפעיל את ביה"ס 6 ימים בשבוע, כאשר יום שישי יופעל ע"י ההורים, מבלי שצוות המורים יצטרך להיות נוכח.
- חשיבות להורדת עלות ו- 5 ימי צוות מלא.
- חשוב שביה"ס יפעל ביום שישי - שיווקית, ארגונית וכו'.
כיוון שמדובר ב- 150 ₪ לחודש, אפשר ליצור את הפשרה הזאת.
לדוגמא: בהנחת 30 ימי שישי בשנה, כ- 70 משפחות, בממוצע - 4 הורים ו-2 ילדים זה צוות שלוקח על עצמו יום שישי אחד בשנה עם אפשרות להכנה מראש, מה שיאפשר תכנים איכותיים ומוטיבציה.
כיום הורים שומרים. אם בשנה הבאה לא נצטרך לשמור, זה אפילו פחות שעות. לגן כבר יש צהרון שישי וקהל היעד הוא ילדים בגיל בית ספר.
יכול גם להיות מודל אחר - הצעה מסודרת ללימודי יום שישי וכו'.
אפרת רומן-אשר:מסכימה עם יזהר. מבקשים 5 ימי צוות מלא. ביה"ס יתפקד 6 ימים מלאים. אני לא רוצה לגדל את ילדיי במוסד כל כך אליטיסטי - 5 ימים זה לא מוסרי.
בנוסף ליריד, יוצא מעט לכל משפחה לארגן.
מירב חסקי:עוד פרטים על כ"א מהמודלים.
אהוד הוכרמן:עיבוי של מערכים קיימים.
אודי אמיתי:גל תהיה בגן ואנחנו מדגישים שהגן פועל ביום שישי בצורה מלאה. ההרגשה האישית הראשונית - לוקחים ממני את יום שישי החופשי שלי לסידורים. להורים עובדים זה היום היחיד שאפשר לעשות משהו בלי הילדים - וזה רלוונטי לקבוצה משמעותית של הורים לילדים קטנים ושל הורים עובדים.
למתעניינים חדשים הציגו שיום שישי הוא יום קהילה, זה יפגע בשיווק ובקבלת הכרת משרד החינוך מכיוון שאנחנו לא מפגינים רצינות.
המטרה - יום שישי מלא, לא כמו השמרטפיה שהיתה השנה, גם במחיר הפחתה יותר צנועה בשכ"ל.
מיקי דרור:5 ימים, כל כך לא שיווקי, חד משמעית פגיעה באטרקטיביות של ביה"ס. אין קשר להכרה של משרד החינוך, לא חלק מהקריטריונים של משרד החינוך, הם בודקים את מערכת הלימודים!
לעבור ל-5 ימים לפני מעבר של מערכת הלימודים הכללית רק יפגע בנו. זה מריח סנוביות שאני לא רוצה להיות שותפה לה.
דרור צבן:אם נצליח להוריד שכ"ל - מצוין.
פעילות ביום שישי - אני מסופק אם נצליח להרים את זה, למרות שאני אוהב את הרעיון. 5 אנשי צוות לא מספיקים ליום שישי וצריך לפחות 10 הורים.
זו לא הצעה חלופית, כי אם הצעה משלימה.
הכרה, אגב דו"ח דברת: ביה"ס חדש בת"א לא מקבל הכרה כי לא מכירים בבי"ס חדשים. כך גם לגבינו - חלון ההזדמנויות לקבל הכרה הוא בשנה הקרובה. הפרמטרים העיקריים הם - גודל ביה"ס וגביית כספים - ואנו לא עומדים בהם.
משרד החינוך יאסור גביית כספים, במטרה להפוך את המערכת למערכת של חינוך ציבורי. חייבים להכנס לתוך המערכת כדי לקבל הכרה. הגדלת מס' התלמידים, פחות כסף....
שרה טל:מחזקת את דרור. מהלך אנטי שיווקי. הסיבה היחידה שהוד השרון קיבלו הכרה - כי הגדילו את מס' הילדים בביה"ס. השיקול למעבר ל-5 ימים הוא כלכלי ולא שיווקי.
העובדה שישנם בי"ס שעוברים ל-5 ימים, מקלה על ההפסד השיווקי.
רותם חלילי:אנחנו מתלוננים שאין תוכן ואין מספיק בחירה. אני סומכת על אהוד בעניין הזה לגבי ה-5 ימים.
לגבי ההצעה של יזהר ואפרת, שתי משפחות לא יכולות להרים את ביה"ס, גם אם נגדיל את מס' ההורים, מכיוון שההורים לא מכירים מספיק את הילדים ויהיה קשה לתמוך בילדים שיותר קשה להם.
מצד שני - זאת הצעת שלב ב' אחרי שתתקבל אחת ההצעות.
מיכל שדה:לגבי ילדי הגן - הגן יקבל את אותם המשאבים ב-5 ימים, ולא יפחת לו שכ"ל.
לגבי הצעת יזהר/אפרת: יש בעייתיות. האחריות של צוות ביה"ס עדין תהיה קיימת גם בפורמט הזה. זה לא יוריד מאהוד את האחריות על יום שישי.
דנה לוי:הצעת אפרת/יזהר נהדרת אבל אוטופית. מהניסיון שלי, הקהילה לא תתגייס ליום שישי.
לא כל ההורים מעורבים וגם בימי שישי לא יהיו מעורבים.
אמיר אשר:הורדת שכ"ל ויום שישי הוא צעד שיווקי. יותר הורים יבינו ששכ"ל הוא מכשלה כיום.
בהמשך לדנה: קשה יהיה לסמוך על אנשים מכל הקהילה שירתמו. יש אנשים שיהיה להם יותר קשה להתמודד עם ילדים מחומרים שונים.
שי שיפרין:אוהב את הרעיון של הורים ביום שישי, אבל היכולת ליישם מוטלת בספק. צריך להבין שיש צורך מהותי לקבל הכרה ממשרד החינוך.
דריו גייר:נוריד שכר על 6 ימים, יבואו יותר ילדים. זה אותו שיקול גם לגבי 6 ימים.
אם במקרה הכי גרוע - עם צהרון ושמרטפיה ביום שישי, אנחנו נשארים באותו שכ"ל, אז יש יותר אופציות מבחינה שיווקית.
יעל ?:6 ימים אטרקטיביים לשיווק. להורים שכבר במערכת, 6 ימים יעלו יותר והם לא יוכלו לעמוד בזה.
מיכאל קסלסי:5 ימים זה שדרוג של ביה"ס ונוכל סוף סוף להגיע למקום שבתי ספר אחרים הגיעו אליהם.
כל ארגון שהתייעל רק לצורך שיווקי, נעלם, כי אין כאן חזון.
השלמה להצעה של יזהר/אפרת: 5 ימים יותר איכותיים. ביום שישי אם X הורים רוצים לעשות משהו - אפשר לעשות בזה הרבה דברים. אפשר לבצע פעילויות שבאמצע השבוע אנחנו לא יכולים לעשות.
אורית איזן:יהיו לי בשנה הבאה 2 ילדים בגן. אפליה לרעה של ילדי הגן. מורידים את התנאים בגן, מעלים שכ"ל ל- 6 ימים וביום שישי לא תהיה גננת.
אטרקטיבי לילדים שבאים מגן פרטי, אך לא לכאלה שבאים מגן חובה.
גן הוא אחד המקומות החזקים לשיווק של ביה"ס, זה המקום להכניס הכי הרבה ילדים לביה"ס.
אהוד הוכרמן:לגבי הגן: הגן גם עובד בחסר.
5 הימים - החלטה מתוך אילוץ תקציבי, כולל יום שישי פעם בחודש.
הגן מלא למרות הכל.
יש 75 ילדים בביה"ס, עדיין, יום שישי מאוד דל.
דנה לוי:אין שיווק בביה"ס, מה שיש לא מספיק. ביה"ס לא יגדל כך.
סמדר הורה: - בימי שישי היה סבב הורים בגן, וזה לא היה מוצלח.
- אין קשר בין מספר ימי הלימודים ואליטיזם.
יזהר הרדן:לא מובנת ההנחה שהורדת שכה"ל תעלה את ההרשמה. ירידה ביום לימודים - להיפך.
ביום שישי יש הרבה הורים שעובדים וזו משמעות האליטיזם. 150 ש" פחות לא בהכרח יביאו יותר הורים מאשר 6 ימים בשבוע.

תוצאות ההצבעה:
1. מעבר לשבוע לימודים בן 5 ימים: 51 קולות.
2. שבוע לימודים של 5 ימים + ימי שישי המופעלים ע"י הקהילה: 27 קולות
3. שבוע לימודים בן 6 ימים: 7 קולות
4. השארת המצב הקיים: 3 קולות
החלטה: 5 ימי לימודים + יום שישי אחת לחודש - יום קהילה עם צוות לצורך יריד, פרלמנט קהילה וכו'.
בשאר ימי השישי - שמרטפיה בתשלום נוסף למעוניינים, עבור הגן ו- א' ב'.











Graphics created by School Icons