בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


10/10/04 - פרלמנט #92

ניהלה את הישיבה: אריאל גלזר

1. ועדות משמעת:

ההצעה:

לכל בית תהיה ועדת משמעת משלו למריבות שבין ילדי הבית.
עבירות על חוקי ביה"ס יידונו בוועדת המשמעת הבית ספרית

מציעה: מאיה דרור.

מאיה דרור:התביעות יטופלו יותר מהר ולא יידחו. השופטים או המגשרים יהיו בני אותו גיל שלי ולא יותר גדולים או קטנים. זה כמו שיש פרלמנט בית ופרלמנט בי"ס.
אלון רטר:ומה יהיה אם אני תובע ילד מבית אחר?
דנה דוד:אם משהו עבר על חוקי הבית הוא יתבע בועדת זכויות הפרט של הבית.
אלון רטר:זה יחסוך הרבה עבודה לועדת משמעת של ביה"ס.
יונתן טל:זה גם יחסוך לבי"ס, אבל זה יעשה יותר עבודה לבית עצמו. למשל אם חני בשיעור ודנה צריכה להיות במשפט אז אף אחד לא יהיה בבית. אם אני רוצה להשפט על ידי יותר גדולים ממני ואין גדולים ממני בבית שלי אז אני יכול לבקש להשפט בפרלמנט בי"ס?
אריאל גלזר:זה יחסוך המון המון לועדת משמעת ואפשר יהיה להספיק יותר משפטים. לדעתי מקרים חנמורים צריכים לעבור לועדת משמעת של בי"ס. ההחלטה תהיה של ועדת משמעת של הבית.
אלישבע ברק:יש משהו מאוד יפה בהצעה של מאיה זה יכול לייעל את הועדה.
זה יהיה לי מאוד קשה לעשות את זה בבית א-ב. אני רוצה להציע שסידור כזה יהיה רק לבתים הבוגרים. מלבד הגישורים שמימלא מתקיימים.
ניב שדה:זה מאוד נכון שזה יהיה לפי גילאים כי בועדת זכויות הפרט פחות מבינים את ילדי הבית ובגיל דומה אפשר להבין יותר טוב.
אלון רטר:זה מעצבן כשתביעות לא מתקיימות.
יונתן טל:אני מציע בדומה להצעה של מאיה אבל שאני אוכל לבחור באיזו ועדת משמעת להישפט ולהחליט אם ילדים גדולים או קטנים ישפטו אותי.
דנה דוד:אם זה יהיה משהו שמופעל על בסיס יומי וקבוע זה יאפשר לילדים שלא שופטים בד"כ לשפוט כי הם יהיו יותר בטוחים וגם התביעות יטופלו יותר מהר. אני חושבת שזה ידרוש מהחונכים המון אבל אם הילדים יפעילו את זה זה יכול לתרום המון. אני מציעה שכל אחד יוכל לבחור איפה לתבוע. זה יכול להיות חצי שעה ביום על מה שהיה באותו יום.
חדוה ענתבי:אני קצת חוששת כשהבית קטן ואין בו הרבה ילדים הסיכוי לשיפוט חסר פניות וללא חשבונות אישיים הוא קטן.
ניראה לי קצת מעייף להעסיק את ילדי הבית במשפטים יום יום.
אני גם חושבת שזה יגרום לעומס בלתי נסבל על החונכים. יחד עם זאת צריך בהחלט לייעל את עבודת ועדת זכויות הפרט ובעיקר להרחיב אותה.
רציתי גם לחדד ולהבין, מה יהיו הסמכויות של ועדת משמעת של הבית, האם היא תוכל להשעות?, האם יהיו לה סמכויות מלאות?
חוץ מזה ניראה לי שאנחנו הולכים ליצור מנגנון מסורבל ולהיגרר לבירוקרטיה.
גיל ספיר:רציתי לדעת מה יקרה אם יש משפט והחונכים עסוקים ולא יכולים. אז מה הולכים לחונך אחר? - זה קצת בעיה, נגיד אתמול רבתי עם מישהו וקבענו שהיום יהיה המשפט ובשעה שקבענו החונכים לא יכולים?
דנה דוד:הפיתרון יהיה בשעות קבועות שמיועדות למשפטים.
חני קרן:אני חושבת בסך הכל שזה רעיון מוצלח אני רוצה לחדד כמה דברים - אפשר יהיה להגיע למצב שלא הכרח שישב חונך, אפשר להגיע למצב שהילדים יכולים בעצמם להפעיל את המשפטים האלה. יהיו כללים קבועים, עונשים קבועים ואם שם הילדים לא מגיעים להחלטה אפשר לבקש דיון חוזר עם חונך או ועדת משמעת בית סיפרית.
אם הבקשה הזו תתקבל אני מבקשת שהיא לא תתחיל לפעול אלא עד שיהיו ועדות בבתים וכמו כן שועדת משמעת של ביה"ס לא תפסיק לעבוד ולשפוט עניינים שבתוך הבתים עד שיתחילו לפעול הועדות החדשות.
אלישבע ברק:נוטה לקבל את זכותו של הילד לבחור באיזו ועדה הדיון יתקיים, בי"ס, או בית.
לא נראית לה ההצעה לבחור את השופטים, חלק מהעניין בביה"ס הוא בכך שלכל ילד יש הזדמנות גם לשפוט וגם להישפט.
ועדת ביה"ס תחזיק באחריות על - עוקבת, יודעת מה קורה, אחראית ולכך שדברים יקרו.
רעיון: ערעורים יוכלו להידון בערכאה אחרת. סמכויות תהיינה כמו של הועדה הבית ספרית.
מציעה לקבל את ההצעה לתקופת ניסיון.
מאיה דרור:מי שיודעים לשפוט ינחו את מי שעדיין לא יודעים וכך גם לגבי גישור.
אלון רטר:תומך בהצעה לקבל את הרעיון לתקופת ניסיון.

הצבעה:
ההצעה המקורית חלה על בתים ג' ומעלה לתקופת ניסיון עד חנוכה.
בעד-9
נגד-3
נמנעים-0
החלטה: ההצעה המקורית חלה על בתים ג' ומעלה לתקופת ניסיון עד חנוכה.

הרכב הועדה - מבוגר ושני ילדים
בעד - 2
נגד - 8
הרכב הועדה יהיה לפי החלטת הפרלמנט
בעד -8
נמנעים-1
החלטה: הרכב הועדה יהיה לפי החלטת הפרלמנט

יש זכות לבקש להישפט בפרלמנט בי"ס גם בענייני הבית.
בעד-7
נגד-4
נמנע-1
החלטה: יש זכות לבקש להישפט בפרלמנט בי"ס גם בענייני הבית.

דיון שניפתח ולא הסתיים:
"מקרים חמורים:"
אם ועדות הבתים לא יוכלו לגזור השעיה - מגוון העונשים יורחב וזה ישאיר יותר סמכות בידי הועדה הבי"ס וגם משקל יתר לועדה הבי"ס - מי שמגיע אליה סימן שעברתו אכן חמורה.








Graphics created by School Icons