בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


30/5/03 - פרלמנט #57

את הישיבה ניהלו: שירה, הלל, ענבר שיפרין ואהוד.

1. עדיפות בהרשמה לחברי הקהילה והעמותה

ההצעה:
(להבהרה: השימוש בלשון זכר לנוחות בלבד. כל מקום בו כתוב ילד הכוונה כמובן גם לילדה וכו'.)

הגדרות:
ילדי הקהילה - ילד הרשום בשנת הלימודים הנוכחית לבית הספר והמשלם את שכר הלימוד או אח של ילד כנ"ל.
ילדי העמותה - ילד של מי שרשום כחבר בעמותה על-פי רישומי ועד העמותה.

מטרה: מטרת הצעת החוק היא לתת עדיפות וקדימות לילדי הקהילה וילדי העמותה בקבלה לבית הספר.

החוק:
1. תיקבע תקופת הרשמה בה תינתן עדיפות לילדי הקהילה וילדי העמותה על פני מי שאינם (להלן "תקופת השריון"). תקופת השריון תקבע על ידי ועדת שיווק או מי שיוסמך לשם כך על ידי הפרלמנט.
2. סדר העדיפות ברישום בתקופת השריון יהיה:
     א. עדיפות ראשונה תינתן לילדי הקהילה הלומדים בבית הספר.
     ב. עדיפות שניה תינתן לילדי הקהילה האחרים (אחים ואחיות).
     ג. עדיפות שלישית תינתן לילדי העמותה עפ"י ותק המשפחות בעמותה.
     ד. עדיפות אחרונה תינתן לכל הנרשמים האחרים.
3. לנרשמים לאחר תקופת השריון העדיפות תהיה עפ"י סדר ההרשמה בלבד (בבחינת "כל הקודם זוכה").
4. האחריות לכל נושאי הרישום, ובכלל זה ההודעות על מועד ההרשמה ומועד תקופת השריון, תהיה של ועדת שיווק או של מי שיוסמך לשם כך על ידי הפרלמנט והם יהיו חייבים לפרסמם לפחות בשתי הדרכים הבאות:
     א. הודעה על לוח המודעות של בית הספר
     ב. שליחת Email לרשימת חברי הקהילה
5. מקרים של חילוקי דעות וערעורים יובאו לועדת ביקורת של בית הספר עד ל- 31 בחודש יולי ופסיקתה של הועדה תהיה סופית.

מגיש: רן שדה

רן שדה: עד מועד מסוים תהיה עדיפות בהרשמה לחברי הקהילה ולחברי העמותה. אחרי אותו תאריך העדיפות בטלה.
ענבר שיפרין: זה לא שאנחנו רוצים כמה שיותר?
רן שדה: יש כיתות וגן שבהם יש מקסימום ילדים ויכול להיות שלא יהיה מספיק מקום.
ענבר שמיר: למה אין את הגדרת התקופה בחוק?
רן שדה: כדי לאפשר גמישות כל שנה.
יהודית אברון: אם נשאר במבנה הזה יתכן שלא יהיה מספיק מקום. המבנה הזה לא יכול להכיל יותר מ-70 ילדים.
שירה אולמר: אבא שלי דיבר בטלפון על מקום יותר גדול. וגם שאלה: אבא שלי אמר שהגן צריך להיות רחוק מבית הספר. הגן יהיה יותר רחוק?
רן שדה: אנחנו עוד לא יודעים.
יהודית אברון: החוק הזה טוב לא רק להיום אלא גם לעוד חמש שנים, כשיהיה ביקוש כל כך גדול שלא יהיה מקום לכולם.
נעמה לביא: אם נעבוד ככה לא ייכנסו ילדים חדשים, ואיך נגדל?
יהודית אברון: אנחנו הבטחנו שמי שרשום לעמותה יקבל עדיפות בכניסה לבית הספר ואין לנו זכות לשנות את זה.
רן שדה: ההגדרה של ילדי העמותה תהיה "מי שרשום בעמותה לפחות 12 חדשים לפני הרישום".
רונית סנה: אם אנשים יצטרפו לעמותה רק כדי לשמור מקום, לעולם לא נוכל להגיע לקוורום.
שירה אולמר: למה מדברים דווקא על הא'-ב'? אפשר להעביר אותם למועדון למעלה, כי אנחנו צריכים מקום גדול, והגן הוא הקבוצה הכי קטנה, אז אפשר להעביר אותם למקום הכי קטן.
רן שדה: חייבים למצוא את הדרך הנכונה להבטיח מי יכנס.
תמרה שיפרין: הכוונה היא שיישמר מקום לאנשים שיצטרפו לעמותה כשהילדים שלהם עוד היו בחיתולים כדי לשמור מקום.
רונית סנה: ומה אם יבואו 20 הורים לילדים בני שנתיים ויצטרפו לעמותה? ומה אם הם ירצו פה למשל בית ספר אנתרופוסופי?
בנג'ה לוי: מי שבפנים הוא מי שקובע.
רן שדה: מי שנמצא בבית הספר יש לו קדימות ומי שבעמותה עדיפות שניה. האחרים - עדיפות שלישית. לא חובה להיות חבר בעמותה.
הנושא רלוונטי מאוד לגן ואולי גם לא'-ב'.

הצבעה:
בעד: 13; נגד: אין; נמנעים: 5
החלטה: ההצעה התקבלה.

2. שיתוף ילדים בפיטורי מורים

ההצעה:
1. שיתוף ילדים גם בפיטורים של מורים ומנהלת.
2. גם המבוגר הנוסף וגם הילד הנוסף ישתתפו בפיטורים כדי שיהיה יצוג יותר גדול של חברי הקהילה.

מגיש: איתי כהן-מילוא.

לסעיף מס' 1:
הלל הירש:
א. זה בעייתי. מבוגר לא יוכל לתפקד בבית הספר אם ילד מוועדת צוות יכול להגיד לו "אני אפטר אותך".
ב. פיטורים רק דרך משוב. אם אפשר לפטר רק דרך תוצאות המשוב, ילדים יוכלו לקרוא את תוצאות המשוב ולהשתתף בו.
אדם היימן: היה בעד ההצעה בהתחלה, אבל עכשיו הוא נגד, כי לא נכון שלילד תהיה אחריות על משכורת של משפחה. רק מבוגרים צריכים להחליט על זה.
עינבר שיפרין: שיתוף בפיטורים נראה לי מאוד קשה.
נעמה לביא: נגד ההצעה. לפעמים ילד יכול להכריע אם יפטרו וזו אחריות כבדה מדי.
מיכל שדה: אבל אם יש איש צוות רע - אסור לפטר?
נעמה לביא: רק מבוגר יכול להחליט בזה. ילד יכול לשנות את דעתו תוך שבוע. בקבלה אין בעיה, בפיטורים יש.
אייל רון: הבעיה עבור ילדים יותר קשה כי הם יותר חשופים ללחצים.
הם גם יכולים יותר להגיד דברים שיעשו את העבודה של הצוות מאוד קשה.
איש צוות, שיודע שילד מכריע את הכף, יכול לתת לו יחס מיוחד.
הקריטריונים מתי אומרים לאיש צוות לא להמשיך לעבוד לא ברורים ולכן האפשרות שההחלטה תהיה על סמך יחסים או לחצים אישיים יותר גדולה. גם למבוגרים יש בעיה בנקודה זו. גם להם יש קשרים, לחצים ואינטרסים.
יכול להיות שאם יהיו קריטריונים ברורים גם ילדים יוכלו להשתתף.
רונית סנה: שמחה שהנושא עולה בפרלמנט ויש הרבה ילדים.
אם ילד רוצה להשתתף בדברים האלו צריך לאפשר לו. רוב הילדים פה לא היו רוצים להיות שותפים לתהליך כזה. גם אני לא. צריך לאפשר לילדים שרוצים להשתתף, אבל להרשות להם לפרוש בכל שלב של התהליך. אם ילד כמו איתי רוצה להשתתף, אנחנו לא צריכים להגיד לו "אתה ילד ואתה לא יכול".
דווקא ההורים הם אלה שיכולים לשדר "אם לא תהיה נחמד לילד שלי, תעוף מפה".
נעמי כהן-מילוא: מסכימה עם רונית.
שי צבן: אם למבוגרים מותר להשתתף בתהליך הזה - מגיע לילדים להיות בו, אם הם רוצים. אני עצמי לא הייתי רוצה להשתתף.
הלל הירש: הכי טוב שפיטורים יהיו רק לפי משוב.
איתי כהן-מילוא: לא נראה לי הגיוני שיפטרו רק לפי משוב. מה קורה אם יש מורה גרוע והמשוב רק בעוד 3 חודשים?
שירה אולמר: אפשר לקבל את ההצעה של איתי עם תוספות. זה קצת מאיים שאם מורה יהיה קצת לא טוב יגרשו אותו.
צריך שיהיו דברים שצריך לעשות לפני שמפטרים מישהו. אם רק 5 ילדים רוצים להעיף והשאר רוצים אותו נורא - לא מעיפים.
איתי כהן-מילוא: זו שאלה של וועדת צוות, ואפשר להעלות לפרלמנט.
יורית ריבלין: תהליך פיטורים הוא מאוד כואב ולא נעים, ולא תמיד מסתיים בפיטורים. לפעמים יש בעיה ואפשר להגיע לפתרון של הבעיה. יש בעיה עם ילדים שמשתתפים בתהליך כזה. אם איש הצוות נשאר, הם ישמעו עליו דברים שיקשו עליהם את העבדה איתו בהמשך. אסור לשתף ילדים בדברים שקשורים בדימוי עצמי ואגו. זה לא נכון בגילאים מסוימים. לילדים יש טיעונים קצרי טווח ואמוציונליים. מבוגרים ינסו להתעלם מהקושי של הטווח הקצר ולחשוב על הטווח הארוך ולפעמים הדרך הכואבת היא הנכונה.
תמרה שיפרין: ילדים לא צריכים להשתתף כי הם נתונים יותר למניפולציות.
מתן בר: אם ההצעה של איתי תתקבל אז אם ילדים מסוימים בוועדת צוות לא אוהבים איש צוות הם יכולים להעיף אותו.
תמרה שיפרין: המשוב כמו שהוא היום לא יכול להיות כלי לפיטורים.
ענבר שיפרין: זה בסדר שילדים יכולים לבחור ולפטר מנהלת וזה בסדר גם אם ההחלטה לא תתקבל.
איתי כהן-מילוא: מסכם: מסכים עם רונית לגבי העניין שלהפקיד משכורת של מבוגר בידי ילדים זה בעייתי אבל זה בעייתי בכלל להפקיד נושא כזה בידי בני אדם בכלל. לגבי מה שמתן אומר - יש בעיה בכך שהוועדה מצומצמת ולכן הוא מציע שהמבוגר והילד הנוספים ישתתפו בתהליך.
אדם היימן: תהיה חובה לכל אחד בקהילה להשתתף במשוב.

הצבעה על סעיף 1 מתוקן: ילדים בוועדת צוות יהיו רשאים להשתתף בהליכי פיטורים של אנשי צוות או מנהל/ת.
בעד: 5; נגד: 13; נמנעים: 1
מכיוון שסעיף 1 לא התקבל, בוטל גם סעיף 2, התלוי בו.
החלטה: ההצעה לא התקבלה.

הערה:
איחי מודיע על התפטרות מוועדת צוות בסוף הליך בחירת הגננת, ללא קשר לתוצאות ההצבעה.







Graphics created by School Icons