בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


10/1/03 - פרלמנט #48

יו"ר הישיבה: דרור צבן
רשם: דרור צבן

הפרלמנט התכנס בכדי להמשיך ולדון בחוקת בית הספר.

יורית הציעה לדחות הדיון ולקיימו במועד אחר בו יהיו נוכחים יותר מחברי הקהילה. התקיים דיון וההצעה נדחתה.

הפרלמנט דן כבר מספר פעמים בחוקה ולאחרונה אושר פרק החונכות. בישיבה זו נמשך הדיון.

1. רשויות בית הספר

ההצעה:
רשויות בית הספר
1. מימוש החיים הדמוקרטים בבית הספר יתבצע תוך שימוש בשיטה הדמוקרטית ובאמצעות רשויות בית הספר. ואלו הרשויות
הרשות המחוקקת (פרלמנט);
הרשות המבצעת (ועדות הביצוע השונות);
הרשות השופטת (ועדת זכויות הפרט);
הרשות המבקרת (ועדת ביקורת).
2. הפרלמנט הוא המוסד המכונן והמחוקק.
3. כל חברי הקהילה חברים בפרלמנט ולכולם זכות שווה בהעלאת הצעות לפרלמנט ובקבלת החלטות בו.
4. כל חוק יהיה בר-תוקף (קיים) רק אם יתקבל כדין בפרלמנט ו/או מכוח הסמכה שהוענקה (שניתנה) על ידי הפרלמנט.
5. כל רשות (ועדה) בבית הספר יונקת (מקבלת) את סמכותה מאישורה על ידי הפרלמנט ותפעל עפ"י הסמכויות אשר אושרו לה על ידי הפרלמנט.
6. כל חברי קהילת בית הספר ורק הם, זכאים להיבחר לכל רשות מרשויות בית הספר. הגבלה (מלאה או חלקית) של זכות ההשתתפות ברשות בית ספרית אפשרית אך ורק אם היא אושרה בפרלמנט.
הפרלמנט מוסמך להגביל את זכות ההשתתפות ברשות בית ספרית, רק אם השתתפו בהצבעה לפחות 30% מחברי קהילת בית הספר.
7. השתתפות אנשים שמחוץ לקהילה ברשות כלשהי של בית הספר, תדרוש אישור שמי מראש של הפרלמנט.
חלופה: אנשים מחוץ לקהילת בית הספר יוכלו להשתתף ברשות כלשהי של בית הספר, לאחר אישור שמי של הפרלמנט, אך רק כגורם מייעץ.

1. בטיוטה הוצע כי הגבלת זכות השתתפות ברשות בית ספרית תותנה בהשתתפות בהצבעה של 30% מחברי קהילת בית הספר. ההצעה שהתקבלה היא כי התנאי יהיה שההודעה תימסר לכל חברי הקהילה שבועיים מראש והרוב שיידרש שישיבת הפרלמנט יהיה של 60% מהמצביעים.
2. 2. סעיף 7 מתייחס לאפשרות של השתתפות אנשים מחוץ לקהילה באחת מרשויות בית הספר. הוצגו שתי חלופות ונבחרה השניה לפיה ידרש אישור שמי והמשתתף יוכל להיות רק יועץ ולא חבר בעל זכות הצבעה.
הנוסח המאושר של פרק רשויות בית הספר הנו לפיכך:

רשויות בית הספר
1. מימוש החיים הדמוקרטים בבית הספר יתבצע תוך שימוש בשיטה הדמוקרטית ובאמצעות רשויות בית הספר. ואלו הרשויות
הרשות המחוקקת (פרלמנט);
הרשות המבצעת (ועדות הביצוע השונות);
הרשות השופטת (ועדת זכויות הפרט);
הרשות המבקרת (ועדת ביקורת).
2. הפרלמנט הוא המוסד המכונן והמחוקק.
3. כל חברי הקהילה חברים בפרלמנט ולכולם זכות שווה בהעלאת הצעות לפרלמנט ובקבלת החלטות בו.
4. כל חוק יהיה בר-תוקף (קיים) רק אם יתקבל כדין בפרלמנט ו/או מכוח הסמכה שהוענקה (שניתנה) על ידי הפרלמנט.
5. כל רשות (ועדה) בבית הספר יונקת (מקבלת) את סמכותה מאישורה על ידי הפרלמנט ותפעל עפ"י הסמכויות אשר אושרו לה על ידי הפרלמנט.
6. כל חברי קהילת בית הספר ורק הם, זכאים להיבחר לכל רשות מרשויות בית הספר. הגבלה (מלאה או חלקית) של זכות ההשתתפות ברשות בית ספרית אפשרית אך ורק אם היא אושרה בפרלמנט.
הפרלמנט מוסמך להגביל את זכות ההשתתפות ברשות בית ספרית, רק אם נתנה הודעה על הישיבה שבועיים מראש ובהצבעה יהיה רוב של לפחות 60% מהמצביעים.
7. אנשים מחוץ לקהילת בית הספר יוכלו להשתתף ברשות כלשהי של בית הספר, לאחר אישור שמי של הפרלמנט, אך רק כגורם מייעץ.


2. תפקידי המבוגר וצוות בית הספר

ההצעה:
תפקידי המבוגר וצוות בית הספר
1. צוות בית הספר מופקד על קידום מטרות בית הספר והתווית (קביעת) דרכו, בהתאם לחוקה ולרוח בית הספר.
2. הקהילה רואה בכל המבוגרים בקהילה, כבעלי אחריות יתר להגן על זכויות הילדים, לשמש דוגמא אישית באופן התנהגותם ולמנוע כל אלימות, מכל מין וסוג שהוא כלפי האחר בכלל וכלפי הילד בפרט.
3. אין זכות למבוגר להרים קול, לקלל, לאיים, או להרים יד בשום מצב, למעט במצב של סכנת חיים.
4. כל ילד זכאי להקשבה ולהבנה של המבוגרים בבית הספר.
5. אנשי הצוות ישאפו לקיים קשר אישי בלתי פורמלי (לא רשמי) עם הילדים, בהסכמתם, על מנת לאפשר דיאלוג ולמידה.
6. תפקיד המבוגר בבית הספר הוא לפתוח בפני הילד מגוון רב ככל שניתן של אפשרויות התמודדות ודרכים לפתרון של סוגיות ונושאים עימם הילד מתמודד. המבוגרים יסייעו ויתמכו בכל ילד בהגדרת מטרותיו והגשמתן, אך ללא כפייה.
7. המבוגר בבית הספר יסייע לילד להיות שותף בהתווית (בקביעת) דרכו של בית הספר, לחשוף אותו למגוון דרכי ההשפעה על תהליכים בבית הספר - והכל ללא כפיה.

הוצע לבטל חלק מסעיפי פרק זה בטענה שיש בהם פירוט מיותר וכי הם ברורים מרגע שאושרו סעיפים קודמים בחוקה. מנגד הושמעה דעה כי ישנה חשיבות להשארת סעיפים אלו על מנת להבהיר את האמור בהם.

הסעיפים שהוחלט לבטל הם:
סעיף 3 - חמישה בעד שניים נגד.
סעיף 4 - חמישה בעד שניים נגד.
סעיף 5 - ארבעה בעד שלושה נגד.

הועלתה הצעה לשנות את סדר הסעיפים ולקבוע אותם לפי הסדר הבא: 2, 6, 7, 1.
הנוסח המאושר של פרק תפקידי המבוגר וצוות בית הספר הנו לפיכך:
תפקידי המבוגר וצוות בית הספר
1. הקהילה רואה בכל המבוגרים בקהילה, כבעלי אחריות יתר להגן על זכויות הילדים, לשמש דוגמא אישית באופן התנהגותם ולמנוע כל אלימות, מכל מין וסוג שהוא כלפי האחר בכלל וכלפי הילד בפרט.
2. תפקיד המבוגר בבית הספר הוא לפתוח בפני הילד מגוון רב ככל שניתן של אפשרויות התמודדות ודרכים לפתרון של סוגיות ונושאים עימם הילד מתמודד. המבוגרים יסייעו ויתמכו בכל ילד בהגדרת מטרותיו והגשמתן, אך ללא כפייה.
3. המבוגר בבית הספר יסייע לילד להיות שותף בהתווית (בקביעת) דרכו של בית הספר, לחשוף אותו למגוון דרכי ההשפעה על תהליכים בבית הספר - והכל ללא כפיה.
4. צוות בית הספר מופקד על קידום מטרות בית הספר והתווית (קביעת) דרכו, בהתאם לחוקה ולרוח בית הספר.


3. העמותה

ההצעה:
העמותה
1. העמותה להקמת בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו, היא אשר ייסדה את בית הספר.
2. תפקיד העמותה הוא לפעול לקידום מטרות בית הספר ולרווחתו.
3. הפרלמנט רשאי (מותר לו) להסמיך את העמותה ו/או כל גוף בעמותה לכל פעולה למען בית הספר ועל פי עקרונות חוקת בית הספר. הפרלמנט רשאי להסמיך את העמותה ו/או כל גוף בעמותה, כמפורט לעיל, רק אם השתתפו בהצבעה לפחות 30% מחברי קהילת בית הספר.
4. הקהילה תשאף שכל הורה בקהילת בית הספר יהיה חבר בעמותה.

התקיים דיון ממושך בנושא. סעיף 2 שונה ונוסף לו המשפט הקובע כי העמותה תפעל בהתאם לחוקת בית הספר.

היה ויכוח באשר לסעיף 3 כאשר מרבית הנוכחים תמכו בקביעה כי העמותה תביא לאישור הפרלמנט את כל סמכויותיה ותפקידיה. שי אולמר הסתייג וביקש שהות לבדיקה. בהתאם לכך הוסכם כי בישיבה הבאה יצביעו גם על סעיף זה. הנוסח המאושר של סעיף זה הנו לפיכך:

1. העמותה להקמת בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו, היא אשר ייסדה את בית הספר.
2. תפקיד העמותה הוא לפעול לקידום מטרות בית הספר ולרווחתו על פי חוקת בית הספר והחוקים שיקבעו בפרלמנט.
3. הקהילה תשאף שכל הורה בקהילת בית הספר יהיה חבר בעמותה.

לסעיף 4 (מקודם 3) ישנן כעת שתי חלופות שיובאו להצבעה:

ההצעה:

הפרלמנט רשאי (מותר לו) להסמיך את העמותה ו/או כל גוף בעמותה לכל פעולה למען בית הספר ועל פי עקרונות חוקת בית הספר. הפרלמנט רשאי להסמיך את העמותה ו/או כל גוף בעמותה, כמפורט לעיל, רק אם נתנה הודעה על הישיבה שבועיים מראש ובהצבעה יהיה רוב של לפחות 60% מהמצביעים.

חלופה: סמכויות ותפקידי העמותה יובאו לאישור הפרלמנט. האישור יהיה בפרלמנט לאחר שתנתן הודעה של שבועיים והרוב שיידרש בהצבעה הוא של לפחות 60% מהמצביעים.








Graphics created by School Icons