חוקה - טיוטה 3
עקרונות יסוד
|
1. |
בית הספר הדמוקרטי הינו מסגרת חינוכית המושתתת (המבוססת) על יסודות דמוקרטיים.
|
2. |
קהילת בית הספר רואה בזכויות היסוד, כפי שמוצאות ביטוין בחקיקת היסוד במדינת ישראל ובאמנות השונות להגנת זכויות האדם בכלל וזכויות
הילד בפרט, את הבסיס לקיומה ותשאף (תשתדל) תמיד לאמץ (לקבל) פרשנות מרחיבה לעקרונות אלו.
|
3. |
קהילת בית הספר תשמור ותגן על זכויות חברי הקהילה בכלל וזכויות הילדים בפרט לחירות, שוויון, צדק, הליך הוגן, כבוד ובטחון אישי (לרבות
הגנה מפני פגיעה בגופו, בנפשו וברכושו של חבר הקהילה). כיבוד חירויות וזכויות הפרט יעשה תוך איזון ושמירה על זכויות האחר.
|
4. |
בית הספר יתן ביטוי מלא ושוויוני לכל קהילת בית הספר: ילדים ומבוגרים (הורים וצוות), תוך קיום דיאלוג מתמיד בין חברי הקהילה לבין עצמם.
|
5. |
הילדים יעמדו במרכז ההוויה (המחשבה והמעשים) בבית הספר.
|
6. |
קהילת בית הספר רואה בבחירה החופשית של הילד את אבן היסוד (העיקר) לקיומו של בית הספר. הבחירה החופשית היא הביטוי העליון לרצונו
של הילד וככזו היא הבסיס ללקיחת אחריות של הילד למעשיו בבית הספר בפרט ובחייו בעתיד בכלל.
|
7. |
בית הספר מבוסס בראש ובראשונה (קודם כל) על האמון בילד ועל האמונה ביכולתו לעשות את הבחירות המתאימות לו, לעמוד במחויבותו
לבחירותיו ולקחת אחריות על עצמו ולדרכו.
|
8. |
קהילת בית הספר ערה לשונות שבין בני האדם ולקיומם של צרכים שונים לכל ילד. הקהילה תעשה כל שניתן על מנת לאפשר לכל ילד להגיע למיצוי
עצמי (לביצוע) של היכולות הטמונות (שיש) בו, על פי דרכו.
|
9. |
קהילת בית הספר תפעל למעורבות בחברה הישראלית שהיא חלק ממנה.
|
רשויות בית הספר
|
1. |
מימוש החיים הדמוקרטים בבית הספר יתבצע תוך שימוש בשיטה הדמוקרטית של הפרדת הרשויות. ואלו רשויות בית הספר:
הרשות המחוקקת (פרלמנט);
הרשות המבצעת (ועדות הביצוע השונות);
הרשות השופטת (ועדת זכויות הפרט);
הרשות המבקרת (ועדת ביקורת).
|
2. |
הפרלמנט הוא המוסד המכונן והמחוקק.
|
3. |
כל חברי הקהילה חברים בפרלמנט ולכולם זכות שווה בהעלאת הצעות לפרלמנט ובקבלת החלטות בו.
|
4. |
כל חוק יהיה בר-תוקף (קיים) רק אם יתקבל כדין בפרלמנט ו/או מכוח הסמכה שהוענקה (שניתנה) ע"י הפרלמנט.
|
5. |
כל רשות (ועדה) בבית הספר יונקת (מקבלת) את סמכותה מאישורה ע"י הפרלמנט ותפעל עפ"י הסמכויות אשר אושרו לה ע"י הפרלמנט.
|
6. |
כל חברי קהילת בית הספר ורק הם, זכאים להיבחר לכל רשות מרשויות בית הספר. הגבלה (מלאה או חלקית) של זכות ההשתתפות ברשות
בית ספרית אפשרית אך ורק אם היא אושרה בפרלמנט.
הפרלמנט מוסמך להגביל את זכות ההשתתפות ברשות בית ספרית, רק אם השתתפו בהצבעה לפחות 30% מחברי קהילת בית הספר.
|
צוות בית הספר
|
1. |
צוות בית הספר מופקד על קידום מטרות בית הספר והתווית דרכו, בהתאם לחוקה ולרוח בית הספר.
|
העמותה
|
1. |
העמותה להקמת בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו, היא אשר ייסדה את בית הספר.
|
2. |
תפקיד העמותה הוא לפעול בעניינים הארגוניים והכספיים בכדי לסייע (לעזור) לקידום מטרות בית הספר ולרווחתו.
|
3. |
הפרלמנט רשאי (מותר לו) להסמיך את העמותה ו/או כל גוף בעמותה לכל פעולה למען בית הספר ובלבד (בתנאי) שכל מימוש הסמכה כזו יעשה
ע"י העמותה ו/או כל גוף בעמותה עפ"י עקרונות חוקת בית הספר.
|
4. |
כל הורה בקהילת בית הספר יהיה חבר בעמותה ויעמוד במחויבויות הנדרשות על מנת להיות חבר בעמותה.
|
החונכות בבית הספר
|
1. |
החונך הינו איש הצוות המבוגר הנמצא בבית הספר עבור הילד ומקיים איתו, בהסכמתו, קשר אישי בלתי פורמלי, אשר יאפשר דיאלוג וגדילה.
|
2. |
החונכות מהווה (משמשת) יסוד מרכזי ומהותי בפעילות בית הספר. בחירת החונך תעשה ע"י הילד.
|
הלמידה בבית הספר
|
1. |
כל למידה היא למידה משמעותית. אין תחומי ידע או עניין עדיפים וחשובים מתחומי ידע ועניין אחרים.
|
2. |
הלמידה בבית הספר תבוסס על בחירתו החופשית של הילד.
|
3. |
הלמידה בבית הספר תעשה תוך דיאלוג מתמיד, כיבוד חופש המחשבה וחירות גיבוש הדעה והבעתה.
|
4. |
הקהילה תעשה את המירב על מנת לאפשר לכל ילד לממש את רצונותיו ומטרותיו בתחום הלימודים.
|
5. |
תהליכי הלמידה ילוו בהגדרת מטרות ומימושן (הגשמתן) ע"י הילד, בליווי החונך או המבוגר המלווה אותו בתחום הידע אותו בחר.
|
6. |
הלמידה תתבצע בקבוצות רב גילאיות. ההתכנסות לנושא לימוד (שיעור) תהיה עפ"י תחום ענין.
|
מעמד החוקה
|
1. |
חוקת בית הספר היא הבסיס לפעילות בית הספר ומוסדותיו.
|
2. |
אישור החוקה, תיקון או שינוי בה מחייבים רוב של 75% (65%, 60%) מחברי הקהילה, בהצבעה אשר תיערך בקלפי במתכונת (בדרך) דומה
לבחירות ולאחר דיון בפרלמנט.
|
3. |
כל חוק או נוהל הסותר את החוקה - בטל.
|
4. |
הפרלמנט הוא הגוף המוסמך להכריע האם חוק או נוהל סותר את החוקה.
|
5. |
כל חבר אשר יצטרף לקהילה לאחר כינון החוקה יחתום כי קרא את החוקה והוא מקבל על עצמו את עקרונותיה.
|