בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


11/1/02 - פרלמנט #12

יו"ר הישיבה: תמרה שיפרין
רשמת: לירז אולמר
סדר דוברים ונושאים: נעמה לביא
1. שיחה חופשית:

מיכל גלבוע-אטר: וועדת מורים - קשורה בקבלת ופיטורי מורים וכל הבעיות הכרוכות במורים. מי שרוצה יירשם וההצעה היא שהוועדה תאושר שמית בניגוד לוועדות אחרות.
שי אולמר: האם נעשתה בדיקה איך וועדות כאלה פועלות בבתי ספר אחרים?
מיכל גלבוע-אטר: הצעתו של יעקב הכט: מנהלת ביה"ס חייבת להיות בוועדה הזו.
שרה טל: מבנה הוועדה בחדרה: 2 הורים, 2 ילדים, 2 מורים. אם צריך חוו"ד מקצועית מביאים בעל מקצוע.
מיכל גלבוע-אטר: בכפ"ס הילדים בחרו לא להיות בוועדה הזו, כי היה להם קשה.
שרה טל: אם תהיה איזושהי התכתבות באימייל, רצוי שתקראו, תחשבו ויהיה דיון שיוכל לתרום למבנה הוועדה.
מיכל גלבוע-אטר: מזמינה הורים שמוכנים ללמד בסמסטר הבא. בימים הקרובים נעביר שאלון בין הילדים וההורים ובו 3 נקודות עיקריות: שאלה ראשונה לגבי נושא החונכות . בתחילת השנה אנחנו חילקנו את הילדים בין החונכים, כי הילדים עדיין לא הכירו אותם. לסמסטר הבא, כל ילד יכתוב עדיפויות לחונכים. שאלה שניה תהיה לגבי הקורסים שנלמדו, מה אהבת, הערות, באיזה קורסים אתה רוצה להמשיך. שאלה שלישית לגבי הסמסטר הבא, איזה קורסים היית רוצה ללמוד. נוכל לראות לאיזה קורסים הביקוש הגבוה ביותר, ונתחשב כשנרכיב את המערכת לסמסטר הבא. אם יש עוד רעיונות לשאלון, אשמח לשמוע. סוף הסמסטר ב31.1.02-. אנחנו מתכננים יום פתוח בביה"ס ב9- או 16 בינואר. זה אמור להיות יום שהוא גם שיווק של ביה"ס למועמדים חדשים וגם לפתוח לתושבי הכפר, בשילוב של הצגת תוצרים בתחומים שנלמדו. צריך לעשות עד לאותו תאריך פעולת שיווק רצינית. האם יש מישהו שמעוניין לרכז את הנושא ולא שי אולמר.
שי אולמר: בקשר לוועדת מורים - האם חשוב שיהיו אנשים עם כישורים מיוחדים?
מיכל גלבוע-אטר: אפשר שבוועדה יהיה חבר מחוץ לקהילת ביה"ס.
שרה טל: בשם איילת בן-צבי, שרוצה ליפות את ביה"ס, אנחנו מחפשים בדי כותנה וברזנט. אם למישהו יש, או מכיר מקום שמוכרים בזול.
שי אולמר: אחרי ביקורת של מכבי אש.
לירז אולמר: ביום ראשון צריך לטפל בנושא החיסונים לילדי ביה"ס.

2. הצעה: כללי התנהגות בחצר - תוספות (הוגשה בתאריך: 04/01/2002)

תאור מפורט:
א. לכל ילד תהיה כף קטנה אחת או כף אחת גדולה.
ב. לכל ילד יהיו שעות מסוימות להתנדנד בערסל בחצר.
מגיש: אלון רטר

מיכל גלבוע-אטר: צריך להוסיף עוד סעיף שלכל אחד יש את הכף הגדולה או הקטנה וכל אחד אחראי להחזיר את הכף לקופסה, ואולי צריך מישהו שיחלק את הכפות.
איתי כהן: בזמן האחרון לא משחקים לא עם הכפות ולא מתנדנדים בערסל כי קר. למה צריך להעביר את החוק הזה עכשיו?
נועה שיפרין: אני לא חושבת שמדובר רק בכפות. יש גם בעיה של מסננות ודליים. יש ילדים שלוקחים הרבה דליים.
לירז אולמר: אולי אין מספיק כפות ודליים? מציעה שכל מי שמעוניין להתנדנד בערסל, יירשם ויהיה תור.
מיכל גלבוע-אטר: הבעיה היא שהם לא מחזירים ויש הרבה כלים קבורים בחול.
שרה טל: אני חושבת שהערסל הזה בכלל לא בטיחותי. צריך לארגן ערסל נוסף.
דורי חזן: גם המיקום של הערסל קרוב מדי לעץ. צריך למצוא לו מקום אחר.
תמרה שיפרין: לכל מי שיש כפות, דליים ומסננות בבית שלא משתמש, תביאו לביה"ס.
שי אולמר: שמישהו ייקח על עצמו לספור כמה כפות יש, ונשלים שתהיה לכל ילד בביה"ס כף.
דני ילון: אולי כל מי שרוצה כף שיביא מהבית.
מיכל גלבוע-אטר: אנחנו רוצים פה רכוש משותף.
אלון רטר: אתם מדברים כל-כך הרבה על כפות ובכלל כל הכפות אבדו ואינן.
נועם כפיף: כל מי שיש לו כף והוא לא משתמש שיביא לביה"ס, ואז לאף אחד לא יחסר.

הצבעה:
1. לכל ילד בחצר תנתן רק כף אחת. בעד: 15 נגד: 3
2. להחזיר כפות לארגז בתום השימוש. בעד: 18 נגד 1 (איתי)
3. תור לערסל והקצבת זמן אם יש תור. בעד: 16 נגד:3.

החלטות:
1. לכל ילד בחצר תנתן רק כף אחת.
2. להחזיר כפות לארגז בתום השימוש.
3. תור לערסל והקצבת זמן אם יש תור.

3. הצעה: החונכות כחלק ממערכת הלימודים בשעות ובימים קבועים במערכת השעות. (הצעה הוגשה בתאריך: 21/10/2001)

תאור מפורט:
למרות שהחונכות הנה מאבני היסוד של בית הספר ולמרות שבשיחות ובהבנות שהיו נאמר שמפגשי החונכות יופיעו במערכת השעות אצל כל תלמיד, הדבר לא נעשה.
אני מציע לקבל החלטה בפרלמנט שלכל תלמיד יופיע במערכת האישית יום ושעה שבהם הוא נפגש עם החונך/כת שלו.

מגיש: שי אולמר.
שי אולמר: חונכות זה אבן יסוד בביה"ס הדמוקרטי. דברנו עליו עם ההורים במפגשים. זה משהו שבנינו עליו את ביה"ס. אני חושב שהתנאים היום הרבה יותר מאפשרים לקיים מערכת של חונכות. אני מאמין ששבלונה עוזרת לנו להכניס דברים ולהטמיע אותם. שעה שמחייבת את 2 הצדדים להתכנס. החונכות - מכלול שלדעתי צריך ללמוד אותו ולחשוב עליו. המטרה של החונכות זה לא רק לשמוע איך הילד מרגיש, אלא גם להתפתח עם הילד, לגדל אותו, לקדם אותו בנושא הלימוד. להיות גוף מתאם בינו ובין ביה"ס. יש סדנא בחודש פברואר על החונכות.
דורי חזן: יש ילדים שיותר צריכים את החונכות וצריכים יותר זמן ויש ילדים שפחות. אני לא חושב שזה צריך להיות משהו קבוע. כי נגיד עכשיו אני ממש צריך לדבר עם מישהו. פעם דיברתי עם נועה והיא בכלל לא החונכת שלי וזה הספיק לי.
שי אולמר: צריך רצף של פגישות.
דורי חזן: לכל ילד צרכים אחרים.
שי אולמר: כמו שיעור חשבון, יש פגישה עם החונך.
נעמי כהן-מילוא: מסכימה עם שי. אם הילדים יבחרו את החונך ויהיה ביניהם קשר טוב. ברור שהילדים יכולים לקבל עוד זמן עם החונך כשהם זקוקים לו. שלא נשמע שיש ילד שאומר שלחונך אין זמן.
דורי חזן: יש לנו הרבה ילדים שצריכים אקסטרה זמן.
נועם כפיף: מה יהיה אם החונך או החונכת שלי חולים ולא יכולים להגיע לפגישה?
שי אולמר: זו בדיוק הסיבה שאני רוצה שזה יהיה כתוב במערכת. כי אז לדוגמא, אם אני החונך שלך ולא יכול להגיע, אני מתקשר אליך, אומר לך שאני מצטער, אני חולה ולא אוכל להגיע לפגישה שלנו וקובע איתך פגישה אחרת במקום.
שרה טל: אני מסכימה עם שי. אבל צריך לנהל מחשבה יותר מעמיקה ולהחליט שאם החונכות זה הדבר הכי חשוב אז אנחנו צריכים להפנות לכך את המשאבים. בסמסטר הראשון הייתה עדיפות ליותר שיעורי בחירה, מה שבא ע"ח שעות החונכות. לחונכים לא נשאר זמן. או שנלמד פחות, או לחילופין נוסיף מבוגר לצוות. בנוסף לכך שאנחנו כל הזמן עסוקים בביה"ס בלפתור מצוקות של ילדים. לדבר עם הילדים אנחנו כל הזמן מדברים. יכול להיות שיש ילדים שצריכים פחות ולא מקבלים. יש ילדים שלא יודעים מה זה חונכות וכולנו צריכים לחשוב, לדבר וללמוד על הנושא.
מיכל גלבוע-אטר: בסמסטר הנוכחי, קיימת בעיה שבשעות שבהן החונך אמור להקדיש לחונכות, הילדים בדיוק לומדים. חלק מהחונכות נעשית בהפסקות. צריך להדגיש, שהמון זמן מהזמן שלנו מוגדש לשיחות עם הילדים, אבל אלה ילדים שיודעים לדרוש את הזמן הזה. יש ילדים שלא דורשים.
דורי חזן: ומה אם ילד לא רוצה חונכות?
נעמה לביא: לי למשל יש כן שעת חונכות בשעה קבועה ביום שישי אחרי מפגש בוקר.
שי אולמר: אני יודע שזה קיים איפשהו. אבל יש ילדים שמפספסים. אני חושב שהדבר בחשיבות עליונה שצריך לקבל את המקום שלו בדיוק כמו שיעור חשבון.
נועה שיפרין: לילד צריכה להיות זכות בחירה לשעת החונכות.
יהודית אברון: צריך לחזור ולהדגיש שמטרת החונכות היא לא לפתור בעיות שצצות או לכבות שריפות. זו שעה של הילד עם המבוגר שהוא בחר, לבד. אם יש כזו בעיית זמן ואם אנחנו רואים את החונכות כדבר המרכזי, אני מעלה כאלטרנטיבה שאולי צריך לוותר למשל על מפגשי הבוקר ובמקומה תהייה שיחה שבועית.
דורי חזן: שיחת בוקר זה לא פחות חשוב. זה עושה סדר ביום שלך.
איתי כהן: מפגשי הסיום לא מתקיימים.
יהודית אברון: אפשר לבטל את מפגשי הסיום. להיות יותר יצירתיים. אולי לא כל הילדים בכלל מבינים את הצורך שלהם בשעת החונכות, כי אין להם את החוויה הנכונה של החונכות.
טוני היימן: תומך בהצעה שיש צורך לזמן מוגדר במערכת לכל ילד. אבל לא בזמן של שיעורים אחרים. מציע לגייס הורים למלא חלק מהחונכות. יש הורים שלא מסוגלים ללמד אבל מסוגלים ואולי רוצים לעשות חונכות.
דרור צבן: לא מסכים עם טוני. הכרח שהחונך יהיה אדם שנמצא בביה"ס והורה לא יכול לתת לזה מענה. הערה כללית, כמו כל נושא שעולה בפרלמנט מעלה צורך של כ"א מהנוכחים להתבטא, ובקצב הזה לא נגיע לשום דבר, כי הרבה נושאים מחכים. מציע להשתמש באימייל ובאתר להתדיין, ולבוא לפרלמנט יותר מגובשים. לא ייתכן שילד מחכה חודשיים שהנושא שלו יגיע לדיון בפרלמנט. בעד לא לדחות את ההצבעה להצעה זו.
רון יהודה: אני למשל חניך של גאל, ואנחנו כמעט לא נפגשים. נפגשנו אולי 2-3 פעמים מאז שאני בביה"ס.

הצבעה: בעד: 18 נגד: 1 (איתי).

החלטה:
מפגשי החונכות יופיעו במערכת השעות אצל כל תלמיד.









Graphics created by School Icons