בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש
4/1/02 - פרלמנט #11
נכתב ע"י: לירז אולמר
שיחה חופשית:
רונית סנה:
1. ערב לחדשים - מזכירה שצריך לארגן ערב למתעניינים חדשים ולמתעניינים משנה שעברה.
2. לחזור לתלם מבחינת הדמוקרטיה - וועדת פרלמנט צריכה להודיע מראש מה יהיה סדר היום.
3. אישור חוקים בפרלמנט - הפסקנו לקבוע חוקים בפרלמנט ומצד שני צצו בבית הספר המון חוקים שלא ברור מי קבע אותם. מציעה להביא את כל החוקים לאישור הפרלמנט.
4. הדרכה להורים - כדאי לארגן הדרכה להורים. גם להורים שמתעניינים וגם להורי בית הספר.
תמרה שיפרין: וועדת פרלמנט יכולה לפרסם את סדר היום שבועיים מראש.
שי אולמר: צריך לוח פרלמנט ובו פרוטוקול הפרלמנט הקודם וסדר היום של הפרלמנט הבא עלינו לטובה. לגבי הכרויות - בבתי ספר דמוקרטיים אחרים יש
ועדת ביקורים שאחראית על תאום ביקורים בבית הספר ותאום מפגשים.
מיכל גלבוע-אטר: לגבי ההערה הראשונה של רונית - מתוכנן הפנינג בסוף הסמסטר + תערוכה. מדובר על שבת בבוקר בסוף החודש.
מגיעים הרבה טלפונים מהורים מתעניינים.
לגבי ההערה השלישית - החוקים נקבעו ע"י הילדים.
שי אולמר: בישיבה של הוועד המנהל של העמותה הוחלט להקים וועדה חסרת סמכויות שתפקידה לסייע בצד הטכני של ניהול בית הספר,
כינוס וועדות שונות כמו הוועדה הפדגוגית ומעקב אחרי פעילותן. בוועדה יהיו חברים שי אולמר, יהודית אברון, שרה טל ואראל כפיף.
מיכל גלבוע-אטר: דרור צבן הוציא מכתב שמתאר את מהות הקבוצה הזו. זו לא וועדה עם סמכויות אלא וועדת חשיבה וביצוע. דווקא בגלל
האופי הדמוקרטי של בית הספר חייב להיות מעיין "וועד הפועל" שעובד צמוד לצוות ומהווה כתובת לדברים שרוצים לעשות.
לילך ילון: מה לגבי פורום הורים?
נעה שטיין: בקרוב תתקיים אסיפת הורים ובה כל מורה / איש צוות יסביר מה הוא עושה.
מיכל גלבוע-אטר: האסיפה תתקיים בסוף הסמסטר.
נעה שטיין: לגבי החוקים שנקבעו בבית הספר - יש דברים שצריך באותו רגע. אלו חוקים שיצאו מהילדים. בלי החוקים היה כאוס. ברגע שנוצרו
החוקים חל שיפור אדיר מבחינת האלימות. החוקים נותנים מסגרת ומקלים על הילדים.
מיכל גלבוע-אטר: אפשר לחכות קצת עם אישור החוקים בפרלמנט- לתת לילדים זמן לראות מה טוב ומה לא.
טליה גבאי: הילדים לא יכולים לחשוב שהם יכולים לקבוע הכל בעצמם. (הם צריכים להבין שכל החלטה צריכה להיות מאושרת בפרלמנט)
מיכל גלבוע-אטר: צריך לתת קצת קרדיט. החוקים דווקא עובדים טוב.
דורי חזן: לילדים נוח לא לקחת אחריות. אם המבוגרים יניחו לבית הספר לההרס הילדים יתפסו את זה ולא יתנו לזה לקרות כי לילדים
יותר טוב פה מאשר בבית הספר הקודם.
שי אולמר: מבקש הבהרות.
דורי חזן: מעורבות היתר של ההורים בביה"ס לא משאירה מקום ליוזמה של ילדים בביה"ס, ולראייה, אדם ואני 2 הילדים היחידים שנוכחים כאן בפרלמנט.
ילדים מתביישים לדבר לפני כל-כך הרבה מבוגרים. אתם דנים כאן בבעיות של אלימות ותגיעו לפתרון, אבל הילדים הם אלה שמתמודדים באמת עם הבעיה ביומיום
בביה"ס, וזה לא ייתכן שהילדים לא ישתתפו בדיון הזה.
אדם היימן: שיהיו 2 פרלמנטים אחד לילדים ואחד להורים.
לירז אולמר: אולי באמת אם יהיה פרלמנט נוסף באמצע השבוע בשעות הבוקר, ההורים מטבע הדברים לא כל-כך יגיעו ואז זה יהיה פרלמנט שילדים פחות
יתביישו להתבטא בו וירגישו שזה פרלמנט שלהם ולא של ההורים. אולי כך גם תיפתר מצוקת הסחבת בהצעות שמוגשות לפרלמנט שלא מספיקים להעלות אותם.
כיום הפרלמנט זה המקום היחיד שבו ההורים יכולים לדבר ביניהם ועם הצוות ומטבע הדברים מבוגרים מאד מאריכים בדבריהם, מדברים בשפה גבוהה, והילדים
משתעממים, והנה נשארו רק 2 ילדים. מצד שני, אתם 2 הבוגרים של ביה"ס ובבתי-ספר דמוקרטים אחרים, בדרך-כלל נוכחים ילדים מכיתה ו-ז ומעלה, יושב ראש
הפרלמנט הוא ילד, והמבוגרים בקושי באים. אולי כאשר יתחילו מפגשי ההורים פעם בשבוע, בערב, שבו יהיה מקום להורים להתבטא, הצורך של המבוגרים להאריך
בדברים ובנושאים שלא כל-כך מעניינים את הילדים בפרלמנט של יום שישי תרד, והפרלמנט יהיה יותר מעניין לילדים.
רונית פירסט: הנושאים שמדברים עליהם בפרלמנט לא מעניינים את הילדים. צריך לעשות משהו שנשמע את הקול של הילדים. הפרלמנט צריך להיות של
הילדים. יש הרבה דברים שנאמרים שמתאימים לאסיפת הורים ולא לפרלמנט.
יהודית אברון(פונה לאדם ודורי): מסכימה שיש מעורבות מאד גדולה של ההורים. הילדים גם יכולים לקבוע את החוקים. לילדים בעצם יש הרבה כח: הילדים
יכולים לגייס את כל הילדים בביה"ס ולהשפיע על גם ההורים בבית. תשכנעו אותי לצאת מכאן ולא להיות חלק ממה שנעשה כאן. יש גם בעיה שההורים מדברים
בפרלמנט בלי סוף.
מיכל גלבוע-אטר: יש בביה"ס שינוי מאד דרמטי בהלך הרוח ובאווירה. האקוטיות והדחיפות של נושא האלימות ירד.
שי אולמר: יש בעיה שאנחנו לא מצליחים לגמור נושאים בפרלמנט. להורים אין איפה לדבר אז מדברים בפרלמנט. נכון לכרגע דנים בהצעה של הצוות לפתרון
בעיית אלימות, בנוסף עדיין לא אושרה וועדת משמעת ויש עוד הצעות שלא מגיעים אליהן בכלל, כי כל פעם סוטים מסדר היום שנקבע, בנוסף לכך שלא מתחילים את
הפרלמנט בזמן.
אדם היימן: אין טעם לדיון אם לא נוכחים כאן ילדים.
דורי חזן: אנחנו לא יכולים להמשיך ולדון בשום דבר עד שלא נפתור את הבעיה שילדים לא נמצאים בפרלמנט.
רותם חלילי: אם אתה חושב שזה חשוב שילדים צריכים להיות נוכחים בדיון הזה, אז צא, תקרא להם ותשכנע אותם לבוא.
(דורי ואדם יוצאים להביא עוד ילדים)
טליה גבאי: יש סדר יום לפרלמנט שחרגנו ממנו. גלשנו גלישה מוגזמת לחלוטין. אנשים הגיעו במיוחד לדיון באלימות.
שי אולמר: האנשים שנמצאים כאן אכפת להם מהנושא. בהקשר למה שדורי אמר, צריך לגבש רעיון ולבוא עם הצעה לפרלמנט איך עושים את הפרלמנט
פרלמנט של ילדים ולא של הורים.
רונית פירסט: הילדים מנסים להגיד שאתם יכולים לדון מהיום עד מחר, מה זה יעזור להם בחצר, מה זה יעזור להם בביה"ס.
אלימות בבית הספר:
רונית סנה: בשבוע שעבר היה מי שאמר: מי שמרביץ לא יהיה בביה"ס שלנו. אחד מעקרונות ביה"ס הדמוקרטי - פלורליזם וזה אומר שאנחנו מקבלים
את כולם וביה"ס שלנו פתוח לכולם. להעיף את אלה שמרביצים זה לא פתרון.
דורי חזן: לכל ילד צרכים משלו ואנחנו לא צריכים להתייחס לביה"ס כבי"ס דמוקרטי אלא לעשות אותו כמה שיותר טוב.
יהודית אברון: לדעתי האלימות היא שפה, והילדים מדברים בשפה של אלימות, כי הם לא יודעים שפה אחרת. בביה"ס שלנו עדיין אין דיאלוג בין
המבוגרים לילדים. זו שפה שקשה מאד ללמוד אותה. תפקיד המבוגרים בביה"ס לנסות כמה שיותר לדבר בדיאלוג ולא בשפה אלימה. לדוגמה: "בקשתי ממך
1000 פעם…כי ככה אני אמרתי…." ככל שהמבוגרים ידברו פחות באלימות הילדים ידברו פחות באלימות. הצעתי למיכל לעשות מועדון פעם בשבוע שבו יהיו
רק ילדים, מיכל ואני ובזמן הזה נדבר על מה שקורה בפרלמנט ובביה"ס ונדבר על כל מיני דברים שילדים יבחרו והם יחליטו ויקבעו מה יהיה במועדון הזה. זה מאד
יעזור גם לילדים. זה יהיה מקום לילדים להתבטא בו ולדבר.
רותם חלילי: מסכימה עם יהודית. התחלחלתי מרוח הדברים של ההצעה של שלמה אריאל בשבוע שעבר. בואו נפסיק לדבר על אלימות ונעשה מסע
ללמוד שפה חדשה. למשל השפה של יובל דור שפה שנקראת ג'ירפית ושועלית. אראל ואני מוכנות להביא הצעות ל'שפות' שונות ולבדוק את העלויות והזמן.
ולהחליט על הפרוייקט של ללמוד שפה חדשה שתתן לכולנו כלים.
מיכל גלבוע-אטר: חברי וועדת פרלמנט צריכים לשבת לפני יום חמישי והילדים מוועדת פרלמנט צריכים להביא את האינפורמציה של הפרלמנט הבא
לילדים, לתלות בכיתות ולעודד ילדים לבוא.
ההצעה לפתרון האלימות משבוע שעבר לא הייתה בשום אופן במקום כל הדברים האלה, אלא היא פותרת את הבעיה במקביל. היא באה ממצוקה נקודתית של
אלימות שהגיעה לשיאים והיתה ברמה מסוכנת וזה היה נכון לאותה תקופה. הצוות עבר דברים, הייתה לנו פגישה עם יועצת רוחנית שדלית סגל הביאה, ובנוסף
ההתייצבות שנכנסנו הנה, יש ירידה דרסטית. הנחיצות האקוטית שהייתה לפני חנוכה לא נמצאת היום. מבחינתי אפשר להוריד את ההצעה. מסכימה עם רותם,
צריך לחשוב על משהו יותר עמוק יותר לטווח הארוך, חלק מתהליך הלימוד שהצוות עובר וכל פגישה נותנת כלים ואני מאמינה שזה רק ילך ויהיה טוב יותר וזה
מיד חוזר מהילדים.
שי אולמר: אתמול בישיבת וועדת פרלמנט החברים הצעירים בוועדה: אדם, גל, יואב, יובל ואניטה דווחו שיש לדבריהם 75% אלימות בביה"ס. שרה
אמרה בפרלמנט בשבוע שעבר, שכניסה להתנהלות של בי"ס דמוקרטי תוריד את רף האלימות משמעותית. אני עדיין חושב שצריך למצוא פתרון לבעיה הנקודתית
של אלימות כשצריך להפריד בין ילדים. אני לא חושב שצריך להוריד את ההצעה. מה עושים פיזית, כאשר 2 ילדים מתגוששים. איזה כלים אנחנו נותנים להתנהג
בסיטואציה של אלימות.
חן בן-אליעזר: לא הבנתי למה אנחנו מדברים, זה אתם שמתנהגים באלימות? אתם סובלים מאלימות? הילדים הם אלה שמתנהגים באלימות, והילדים
צריכים לדבר ביניהם.
טליה גבאי: לא אמרנו לילדים לא לבוא.
חן בן-אליעזר: איך אתם מחליטים על משהו שהילדים צריכים להחליט עליו.
דורי חזן: אני חושב שאי-אפשר להצביע מה לעשות עד שנפתור את הבעיה שאין נוכחות ילדים בפרלמנט.
דבורה חזן: יש בעיה נוספת. אנחנו נותנים להם חופש. אבל מההורים הם מקבלים מסר שמכריחים אותם להיכנס לשיעורים שמשעממים את הילדים,
ואז הילדים מפריעים בשיעור. ההורים צריכים לתת לילדים חופש עד הסוף ואחריות ולא דבר ראשון שהילד חוזר מביה"ס לשאול באיזה שיעורים היית ומה למדת.
יהודית אברון: מסכימה עם הילדים שבדיוק זו הנקודה. ההצעה הועלתה ע"י הצוות וזו לא הדרך של הילדים. וגם לא פניתם לילדים ושאלתם אותם
איזה פתרונות יש להם. המבוגרים שמכריחים את הילדים להיכנס לשיעורים זאת אלימות. כפייה זאת אלימות. גם ההורים צריכים ללמוד שפה אחרת. תעשו
דיאלוג עם הילדים, תשכנעו אותם, תגידו להם מה אתם חושבים, אבל תנו להם את האפשרות לענות לכם, ולהגיד לכם באמת מה הם חושבים.
מיכל גלבוע-אטר: אני הייתי יוצאת עם איזושהי החלטה. שמה את ההצעה בצד, אני לא רוצה שתעלה להצבעה ולא שתיסגר. ההצעה לא הייתה
במקום פעולות עומק שצריכות להיות. חלק מזה זו ההכשרה שהצוות יעבור. דורי ואדם בשיתוף עם הצוות צריכים להביא את הנושא בפני הילדים.
דורי חזן: אם יש בעיה של אלימות, צריך לקחת את הילד ולשים אותו בפינת הרגעה ולהחזיק אותו עד שהוא נרגע. הייתי רוצה שיעשו את זה לי, כשאני
לא יכול לשלוט בעצמי. אפשר למנות תורנות של הילדים.
Graphics created by School Icons
|