בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



28/9/01 - פרלמנט #4


הודעה: בגלל שהמקום צריך להסגר בדיוק בשתיים עשרה, ישיבות הפרלמנט יתחילו מעכשיו ב-10:30.

נושא מפגש זה: הוועדות.

לכל הוועדות נרשמו מספר סביר של אנשים. ועדת הפרלמנט התרשמה שההרכב מבחינת מבוגרים-צוות-ילדים סביר.

הצעת ועדת פרלמנט: כל מי שרשם את שמו כמועמד לוועדה, יוכל להיות חבר בוועדה שאליה נרשם. כל וועדה תתכנס והאנשים שנרשמו אליה יחליטו מה הם רוצים לעשות בוועדה. את ההצעה הזו - "חוקי" הוועדה - תביא כל וועדה לאישור בפרלמנט.

מהלך הדיון:

שי שיפרין: האם הוועדות צריכות לעבור הכשרה פורמלית בוועדת הפרלמנט או שברגע שנבחרים אפשר לעבוד?

מוקי לנדמן: מס' החברים בוועדה הוא כפי שנרשם ואפשר להצטרף עד חופש סוכות. חברי הוועדה יצטרכו להתכנס ולהחליט מה הסמכויות שלה. לדוגמא ועדת מסיבות תחליט איזה מסיבות יהיו, כמה זה יעלה, ומי ואיך ישלמו. האם ימי הולדת כלולים וכו'. ועדת מסיבות תגיש לוועדת הפרלמנט הצעה ובה קביעת הסמכויות של ועדת מסיבות ויהיה על זה דיון בפרלמנט.

שי שיפרין: האם יש מגבלת זמן שעד אליה וועדות נרשמות לפרלמנט? שי נרשם לדיון.

חן בן-אליעזר: בענין העברת הפרלמנט לעשר וחצי.

יורם רטר: הפרלמנט עובר בגלל דרישות המתנ"ס.

חן בן-אליעזר: אפשר לעשות פרלמנט מחוץ לבית הספר.

יורם רטר: מציע להגיש הצעה לתיבת הפרלמנט.

רונית סנה: מציעה שמי שיש לו רעיון למקום מתאים שיוסיף אותו להצעה של חן.

דורי חזן: יש וועדות שאין בהן מספיק אנשים. לא כל אחד יירשם לאיזה וועדה שהוא רוצה.

יורם רטר: אחד הנושאים שעלו בוועדת הפרלמנט - שאנחנו מבקשים שלא יהיו דיבורי ביניים. הנקודה שדורי העלה נכונה. אין לנו פתרון לבעיה של וועדה עם אדם אחד בלבד.

דורי חזן: מציע להגביל את מספר האנשים בכל וועדה.

אדם מרפלד / אבשלום אריאל: מתי נכיר את הוועדות לעומק?

יורם רטר: כל וועדה תחליט בדיוק מה הסמכויות שלה ומה היא תעשה. נדבר על זה בפרלמנט הבא.

מוקי לנדמן:
1. ייתכן שבמשך הזמן יהיו וועדות שלא יתקיימו. לא סביר שיהיו וועדות של אחד בלבד.
2. מציע שהוועדות ייבחרו לחצי שנה בלבד ואחרי פרק זמן בו הוועדות יפעלו, יתכן שנגיע למסקנות שונות ונרצה לבחון מחדש. ההצעה: וועדות מוגבלות בזמן.
3. הוועדות אמורות לפעול בימי שלישי בבוקר. יש וועדות שרוב הפעילים בהן מבוגרים. מציע שוועדה פדגוגית, וועדת פרלמנט וועדת חוקה ייקבעו לעצמן מועד אחר להתכנסות שיתאים לכל חברי הוועדה.

איתי כהן-מילוא: וועדת משמעת לא יכולה להתכנס רק ביום שלישי - גם היא צריכה לקבוע לעצמה תאריכי וועדות.

שי שיפרין: מציע שהוועדות יהיו חייבות להתכנס עד תאריך מסויים ולהגיש הצעה עד סוף החודש הקרוב.

רונית סנה: מעירה על שיטת הדיבור בפרלמנט. לא נותנת לאנשים לדבר ולפתח נושא. כאשר עולה נושא המחייב "דיסקוס" מקומי - אולי צריך לתת לפתח אותו.

ירון פינק: האם יש וועדה שאחראית על תפעול ותפקוד הגן - שמהווה כרגע יחידה חצי אוטונומית? האם יש סוגי פעילות מוגדרים בגן?

מיכל גלבוע-אטר: הגן הוא יחידה אוטונומית ואיילת מנהלת אותו מבחינה פדגוגית. אפשר לדבר עם מיכל ועם איילת.

ירון פינק: לא נראה מעשי שהגננת תצטרך לענות על הגחמות של כל הורה.

יורם רטר: ממה שתואר כאן זה המנדט שמבקשת לעצמה הוועדה הפדגוגית. כל מי שרוצה להצטרף לוועדה יוכל, והוועדה, באישור הפרלמנט, תקבע לעצמה סמכויות.

חן בן-אליעזר: יש וועדות שהן חשובות אבל הורים וילדים העדיפו אותן פחות. צריך לבדוק אם האנשים מתאימים לוועדה שהם נרשמו אליה ואם לא - להעביר אותם לוועדה חשובה אחרת.

יורם רטר: להכריח זה נגד עקרונות בית הספר.

חן בן-אליעזר: לוועדת הפרלמנט יש הרבה נרשמים ולוועדת מדע - מעט. מציעה שיהיה מספר מוגבל של משתתפים לכל וועדה.

יובל גבאי: חושב ששיטת הלוח לא טובה. אם מישהו מתחיל נושא, מי שרוצה לענות נרשם, תורו יגיע לאחר עוד חמישה דוברים, ובינתיים כבר השתנה הנושא.

שמוליק בן-אליעזר: יתכן שיהיו חילוקי דעות גדולים בוועדות. אולי כדאי שיציגו כיוונים כלליים של כל וועדה ואם כולם מסכימים - בסדר, ואם לא - שיציעו מספר הצעות לכל וועדה. מציע דו שיח ב - e-mail לפני הפרלמנט כדי לפתח שיחה יותר מפורטת. אפשר לתלות את תוכן השיחות על הלוח לצורך מי שאין לו דואר אלקטרוני.

יורם רטר: הייתה הצעה בעניין באתר.

שמוליק בן-אליעזר: רוצה לשנות את המצב בו לא מחליטים בסוף הפרלמנט. כדאי להגיע יותר מגובשים.

יורם רטר: אי אפשר לחסום את האינטרנט וגם לא את הדיבור בין חברי קהילת בית הספר.

נעה שיפרין: אם יש וועדה שיש לה נושא כללי במיוחד היא יכולה להתחלק לקבוצות קטנות שלכל אחת מהן יהיה נושא יותר ממוקד.

יהודית אברון:
יש חוסר הבנה לגבי איך פועל בית ספר דמוקרטי ומהן הסמכויות של אנשים הפעילים בבית הספר.
1. אם יש וועדה עם מעט אנשים - מוטל על האחד-שניים לגייס מה שיותר אנשים - לשכנע, לפרסם ולדבר, כדי שיצטרפו עוד אנשים לוועדה.
2. אם יש וועדה שיש בה הרבה אנשים סימן שהיא חשובה. אם יגידו למישהו שהוא לא רשאי להשתתף - זה לא מעניין אותו. זה כמו להכניס מישהו בכוח לשיעורי חשבון או תנ"ך. למה להכריח? אם בוועדה נגיע למסקנה שיש יותר מדי אנשים ננסה להגיע לפתרון שלא יפגע באף אחד.
3. לתת ליו"ר לקבוע מי ילך לאיזה וועדה, מזכיר מה שקורה בבית ספר רגיל. לדעתנו זה לא נכון.
4. יובל - לגבי שיטת כתיבת מי שרוצה לדבר על הלוח - לא כל מה שאתה רוצה להגיד אתה יכול להגיד וזה מחיר הדמוקרטיה.
5. בוועדות שיש בהן הרבה ילדים והם לא יודעים מה לעשות, הם יוכלו לקבל עזרה מהחונכים - שזה גם תפקידם.
6. ירון - אם יש משהו שכואב בנוגע לגן - תקים וועדה. אין מישהו שמנהל עבור מישהו אחר. מי שנמצא כאן יכול להשפיע.

מיכל גלבוע-אטר: יש אנשים שרשומים לשתי וועדות. איך זה יפעל? נושא שוועדת הפרלמנט צריכה לארגן. לעת עתה הוועדות מתכנסות בימי שלישי. אם רוצים שיהיה מבוגר בכל וועדה יצטרכו להופיע מבוגרים נוספים לסיוע.
יש בוועדה אפשרות להיות נוכח גם אם אין לך זכות הצבעה.
האם בסמכויות תהיה הצבעה על עצם קיום הוועדה?
לגבי גן הילדים - מציעה שלקראת הוועדה הפדגוגית נתכונן. ניתן מנדט לצוות הפדגוגי לעבוד בבית הספר - האם יתכן שהוועדה תחליט החלטות שהצוות צריך לבצע?
מזכירה להביא את הילדים עד שמונה וחצי.

רונית סנה: אפשר לבקש ממי שלא רשום לוועדות שיתנדב לוועדות שצריכות תוספת כח.
לגבי פורמט השיחה בפרלמנט - הדמוקרטיה לא מחייבת דווקא צורת דיון זו. כדאי לאפשר "מיני-דיון" של חמש דקות לכל נושא חדש.
הוועדות ישבו רק עוד שבועיים וחצי (אחרי סוכות). אולי חלק מהוועדות יכולות להתכנס קודם?

שי שיפרין: הצעה מסודרת לגבי סדר הדיון.
מציע הצעה מסודרת בנושא זמני פעילות הוועדות. לוקח על עצמו להגיש הצעה (יחד עם שמוליק בן-אליעזר).

הצבעה:
בפרלמנט עלתה מספר פעמים ההצעה להגביל את מספר המשתתפים בוועדות. ההצעה עלתה להצבעה.
בעד הגבלת מספר המשתתפים בוועדה: 6
נגד הגבלת מספר המשתתפים בוועדה: 37
ההצעה להגביל את מספר המשתתפים בוועדה נדחתה ברוב קולות.











Graphics created by School Icons