בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



ועדת זכויות הפרט

עודד שמואלי
אריאל גלזר
מתן בר
שירה אולמר
יונתן טל
ענבר שיפרין
איל רון
אהוד הוכרמן
טופס הגשת תלונה לועדה טופס לתעוד משפט

סמכויות ותפקידי הועדה

הרכב הועדה: חובת השתתפות בועדת זכויות הפרט והכשרת החברים בה
כל הילדים החברים בקהילת בית הספר, מכתה א', חייבים ליטול חלק בפעילות הועדה, כחברים בה, לפי תורנות חודשית, כאשר בכל פרק זמן תכלול הועדה לפחות 10 ילדים משכבות הגיל השונות.
התורנות תקבע ע"י יושב ראש הועדה ותפורסם בלוח הועדה.
כל חברי הצוות יהיו חברים קבועים בועדה.
באחריות מנהלת בית הספר ויושב ראש הועדה לדאוג לכך כי כל ילדי הקהילה, חברי הצוות וההורים המתנדבים, יעברו הכשרה בסיסית מתאימה כדי להכשירם להיות חברים בועדה.
מהי מטרת ועדת זכויות הפרט?
מטרת הוועדה היא לאכוף את החוק והסדר, על-מנת לאפשר מימוש זכויות ולבנות חברה פחות אלימה, שאזרחיה יכולים לחוש בה בטוחים.
כל זאת תוך שמירה קנאית על עיקרון הצדק.
תפקיד הועדה להוביל את עיצוב כללי המותר והאסור בקהילה.
מה הוועדה עושה?
הוועדה מגשרת ושופטת .
מי בסמכותה?
הוועדה משרתת את כלל אזרחי בית הספר: גן, תלמידים, מורים והורים ולכן כל קהילת ביה"ס כפופה לפעילותה ולהחלטותיה.
סמכות - ילדי הגן
תלונות כנגד ילדי הגן תיפתרנה במסגרת הגן ועל ידי הגננת.
ילדי הגן לא יובאו לשיפוט בפני הוועדה.
באם ילד מילדי הגן יגיש תלונה כנגד חבר הקהילה שאינו מילדי הגן, והגננת לא תצליח להביא לסיום הענין בהסכמת הצדדים ללא צורך בדיון בוועדה, הרי הילד המתלונן ייוצג בוועדה ע"י הגננת.
מהי המסגרת השיפוטית של הוועדה?
כאשר האירוע הנשפט ו/או המגושר מתרחש בתחומי בית הספר ו/או בשעות בית הספר וכן בזמן ההסעות ובתכולת אתר הבית.
מהי עבירת משמעת?
עבירת משמעת היא מעשה המנוגד לחוק המדינה ו/או חוק או החלטה שהתקבלו בפרלמנט וכן כל מעשה שיש בו כדי לפגוע בזכותו של חבר אחר בקהילת בית הספר לממש את זכויותיו.
אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש!
מהן סמכויות (גבולות) הוועדה?
פעילות הועדה תתמקד בגישה גישורית יותר מאשר שיפוטית.
הועדה תפעל ותיתן החלטותיה בדרכים יצירתיות , חינוכיות ומתקנות שיהיו קשורות במהות התלונה.
הוועדה תהיה רשאית עם זאת, להעניש ולטפל במקרים חמורים אף בדרכים הבאות: נזיפה, עונש על תנאי, השעייה מפעילות בית הספר עד ליומיים שלמים ועד הצעה לפרלמנט להרחקה תמידית מבית הספר.
פניה לועדה ותחילת טיפול
הפניה תעשה ע"י הגשת תלונה בכתב ב"תיבת התלונות" בטופס הפניה הקבוע.
הועדה תבדוק בכל יום את תיבת התלונות ותקבע על-פי חומרת האירוע את דחיפות הטיפול.
במקרים חמורים מאוד יופעל שיקול הדעת באופן מיידי ולאחר פרסום מוקדם כמפורט בפרק של תיעוד ופרסום, והכל מבלי לפגוע בזכותו של הנאשם להתגונן.
מקום ההתכנסות
בבית הספר.
נוכחים בהתכנסויות הועדה
המתלונן/ים, הנאשם/ים (במידה ויש שני צדדים לעימות), חברי הועדה שבבית הספר (מספר אי זוגי) ולדרישת מי מהצדדים - עדים .
במידה וחבר ועדה הינו מתלונן, נאשם או עד במקרה הנדון , אסור לו לשפוט ולשבת במפגש כחבר ועדה.
הרכב מינימלי להתכנסות הועדה - 3 חברי ועדה .
לעת עתה תהיה חובת נוכחות מבוגר בכל מפגש ( זמני- עד רכישת מיומנויות הגישור ע"י הילדים).
הצדדים רשאים להעלות טענת פסלות אישית כלפי מי מחברי הועדה. חברי הועדה יכריעו בטענה.
תהליך ההתכנסות והשיפוט
דרך פעולתה וטיפולה של הועדה תהיה בסגנון גישורי או שיפוטי.
בסוף המפגש, בדרך כלל, יצאו שני הצדדים מהחדר על-מנת לאפשר לחברי הוועדה להגיע לפסק דין ובמידת הצורך עונש או כל פתרון גישורי אחר.
הועדה תשתדל לספק הסבר להכרעותיה בפני הצדדים, בהתאם לשיקולי זמן ויעילות.
במידה שמתלונן מבקש שהוועדה תתכנס בהרכב מסויים - כמו : מבוגרים בלבד - על הוועדה כולה להתכנס ולהחליט באם הדרישה מקובלת על רוב חברי הועדה. במידה שיוחלט שהבקשה אינה מקובלת יוזמן המתלונן להעלות הצעה בפני הפרלמנט.
במידה שילד אינו מוכן לקבל את סמכות הועדה - כהופעה לדיון או התנהגות בלתי נאותה במשך הדיון - יעורב החונך.
כל ילד רשאי להיות מלווה על ידי מבוגר.
מתי מתכנסת הועדה?
הוועדה תתכנס בכל יום בו מתקיימים לימודים בבית הספר, בזמן שיקבע לכך על ידי הועדה.
מהו ערעור ?
ערעור יתקבל על החלטות הועדה: מסקנותיה ודרך הטיפול שקבעה.
לא יוגש ערעור על עצם התקיימות הארוע או על עובדות המקרה.
ערעור על הגדרת המעשה כעבירה, או על חוקיות ההליך שהתקיים, יוגש לפרלמנט באמצעות ועדת פרלמנט כגוף המטפל בהגדרת חוקי הקהילה.
ערעור על החלטות הועדה
ניתן לערער עד 7 ימים ממתן החלטת הועדה - תתכן הארכת זמן בהתאם לשיקול דעת הועדה.
הערעור יוגש בכתב תוך תאור מפורט של המחלוקת על מסקנות הועדה ויוגש ב"תיבת התלונות".
לכל מקרה יתאפשר ערעור אחד בלבד.
הערעור ידון בועדת זכויות הפרט.
לצורך הערעור יכונס הרכב שונה מההרכב שהגיע להחלטה הראשונה. במידה ויחסרו חברי ועדה יקבע הרכב משלים מקהילית בית הספר ובהסכמת שני הצדדים.
יישום החלטות הועדה
החלטות הועדה ירוכזו על טופס מיוחד להקלת מעקב הבצוע ע"י הועדה.
ההחלטות יועברו לחונך כדי לעזור למעורבים ולועדה בבצוע ההחלטות; ו/או
הילד יפנה עם סיום בצוע המטלות.
בסמכות הועדה להחליט , בדיון נוסף , על החמרת העונש במידה והחלטותיה אינן מבוצעות.
תעוד ופרסום
שמות המתלוננים והנתבעים יתפרסמו לפחות 24 שעות לפני התכנסות הועדה על לוח המודעות בביה"ס.
הנתבע יוכל לבקש עותק כדי שיכין עצמו ו/או יעדכן את הוריו על תוכן התלונה.
על טופס הפניה ימולאו תוך כדי ההתכנסות תאריך הפגישה, פרטי המישתתפים ותוצאות המפגש תוך ציון נימוקיהן.
בהתאם למקרה, הוועדה תפעיל שיקול דעת בנוגע למידת צנעת הפרט (חיסיון) שיש לשמור, בד"כ לא יפורסמו מסקנות הועדה בתפוצת הקהילה (לוח מודעות , e-mail ,אתר איטרנט וכו').
יש לשאול את הנתבע והמתלונן לדעתם בדבר פרסום הדיון - תוכן התלונה והחלטות הועדה.
יו"ר ועדת זכויות הפרט
הפרלמנט יבחר אחת לשנה את יושב ראש הועדה, מבין כלל ילדי בית הספר.
יושב ראש הועדה יכהן בתפקידו משך כל שנת הלימודים, אלא אם יבקש להתפטר קודם לכן, ועד לבחירת יושב ראש חדש.
תפקידי יושב ראש הועדה הם:
א. לקיים ולפרסם את לוח תורנות חברי הועדה מדי חודש, עד ה- 25 לחודש הקודם.
ב. לקבוע את הרכבי הועדה בכל דיון.
ג. להאריך את המועד להגשת ערעור.
ד. לדאוג לתיעוד ולפרסום.
ה. לדאוג, לפי שקול דעתו, לפעולתה התקינה של הועדה.
ו. לטפל , בסיוע חונך, בכל מקרה של ילד המסרב למלא את חובתו כחבר הועדה, לרבות להגיש כנגדו תלונה בשל כך לועדה.
ז. למנות לעצמו סגן, מתוך חברי הועדה שבאותו חודש, בכדי שיסייע לו במילוי תפקידיו ו/או כדי שיחליפו כשהוא נעדר מבית הספר. מדי חודש, עם פרסום התורנים לאותו חודש, יפורסם גם מיהו הסגן אשר מונה.
ח. צוות בית הספר יעזור ליושב הראש, ככל שיידרש, למלא את תפקידו.











Graphics created by School Icons


Children image created by Cute Colors